جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 23 مرداد 1393     
تاکیدلاریجانی برمسئله محیط زیست

تسنیم: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار اعضای شورای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مجمع عمومی کنفرانس APPCED  که در مجلس برگزار شد، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این کنفرانس که قرار است اول تا سوم شهریورماه در تهران برگزار شود، گفت: امیدواریم این کنفرانس که در نوع خود از کنفرانس‌هایی است که باید با موضوع آن درگیر بود، موفق باشد.

وی با بیان اینکه محیط ‌زیست هم برای کشور ما هم منطقه و هم در سطح جهان یک امر حیاتی است، افزود: با توجه به شرایط و مشکلات زیست‌محیطی در کشور از جمله خشکی، کم‌آبی و غبار که البته منبع این مشکل در داخل نیست، کشور درگیر مسائلی همچون از بین رفتن جنگل‌ها است و در این زمینه در صحبت با محمدرضا تابش در مورد راهکار حل این مشکلات عنوان کردم که بهتر است برای چند سال از بهره‌برداری از درختان جلوگیری شوند، زیرا وضع جنگل‌های کشور نگران‌کننده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه مسئله محیط ‌زیست برای ایران در همه ابعادش مهم و نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی است، تأکید کرد: این کنفرانس نیز نمونه‌ای از همکاری منطقه‌ای است که می‌تواند مشکلات محیط‌ زیستی را حل کند.

لاریجانی با بیان اینکه اجلاس APPCED در دو بُعد سیاسی و فنی قابل بررسی و عملیاتی کردن است، با اشاره به بُعد سیاسی آن، افزود: با توجه به شرایط منطقه و جنایاتی که رژیم صهیونیستی در غزه به وجود آورده و همچنین اقدامات داعش در منطقه، این کنفرانس می‌تواند مفید باشد، زیرا در غزه، عراق و سوریه مشکلات محیط‌ زیستی به وجود آمده و داعش با هرگونه نمود حیاتی و بشری مخالفت می‌کند، می‌توانیم در بُعد سیاسی در این کنفرانس اقدام کرده و پیام‌هایی را به جهان منتقل کنیم.

وی با اشاره به بُعد حرفه‌ای این کنفرانس با بیان اینکه اجلاس APPCED از نظر سوق‌ دادن همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مسئله محیط ‌زیست مفید است، افزود: حل مشکلات محیط ‌زیستی نیاز به عزم منطقه‌ای دارد و باید نحوه صیانت از جنگل‌ها و مراتع کشورهای مختلف را شناخته و از آنها برای صیانت از جنگل و مراتع خود استفاده کنیم، زیرا اقدامات نادرستی در مورد محیط‌زیست در کشور انجام می‌شود و با وجود دادن تذکرات متعدد این مشکلات ادامه دارد، بنابراین شاید تجربیات دیگران در این زمینه مفید باشد.

رئیس مجلس با بیان اینکه در حال حاضر آب مسئله مهمی است که تحولات بسیاری در مورد آن در حال رخ دادن است، تصریح کرد: چندی پیش یکی از دانشگاه‌های آمریکا گزارشی را در مورد تحولات آب و هوایی و مناطق تحت تأثیر آن تهیه کرده بود که این نشان می‌دهد که بسیاری از دریاچه‌هایی که هم‌اکنون در کشور مورد بحث است، ممکن است دچار مشکلات مطرح شده در آن گزارش قرار گیرد و این مسئله برای ایران خطرناک است.

لاریجانی با بیان اینکه لازم است در بحث محیط ‌زیست گروه‌هایی از متخصصان در دولت‌ها و پارلمان‌ها برای بررسی و تمرکز دقیق بر این موضوع تشکیل شود، ادامه داد: امیدواریم با همکاری همه کشورها این کنفرانس موفق بوده و زمینه بهبود محیط ‌زیست را فراهم کند.

وی با تأکید بر اینکه غیر از مباحث بودجه‌ای در مسئله محیط ‌زیست باید نگرش‌ها نسبت به این امر تغییر کند، گفت: باید تخریب طبیعت اشکال مهم فرهنگی شناخته شود و در این زمینه کتب درسی و آموزش در مدارس و همچنین اقدام رسانه‌ها می‌تواند مؤثر باشد.

رئیس مجلس با بیان اینکه این کنفرانس می‌تواند بستر مناسبی برای فرهنگ‌سازی رسانه‌ها بر حفظ محیط‌ زیست باشد، افزود: بنابراین این اجلاس می‌تواند کمیته رسانه‌ای فعالی داشته باشد تا بسترسازی برای کار رسانه‌ای صورت گیرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: