جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 21 مرداد 1393     
برای حفظ استقلال خود نیازمند آن هستیم که مولد باشیم...

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران در نشست ادواری شهرداران کلانشهر های کشور در تبریز گفت:ما اگر تولیدکننده نباشیم، حرف زدن از استقلال گزافه گویی است.زمانی می توانیم استقلال خود را حفظ کنیم که مولد باشیم. در این میان سوال اساسی آن است که برای حفظ استقلال خود باید چه چیزهایی تولید کنیم؟باید تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت داشته باشیم.ما باید بتوانیم در این چهار مورد قدرت تولید داشته باشیم و دنباله رو دیگران ومکاتب دست ساز و انسان ساخت نیز نباشیم.

محمدباقر قالیباف، صبح امروز طی سخنانی در هشتاد و هفتمین نشست ادواری شهرداران کلانشهر های کشور که در محل سالن ملاقات های شهرداری تبریز برگزار شد، ضمن تقدیر از میزبانی این نشست از سوی شهرداری تبریز، ابراز داشت: خداوند را شاکرم که امروز توفیق داریم در این جمع ولایت مدار و شهید پرور حضور داشته باشیم. هر زمانی که نام تبریز و آذربایجان برده می شود، ما به یاد شهدای بزرگی همچون شهید باکری و دیگر شهدای عزیز این خطه می افتیم.

شهردار تهران تصریح کرد: بدون شک مهم ترین رسالت ما در شهر، توجه به شهروندان و مردم عزیزی است که در حوزه های مسئولیتی ما زندگی می کنند. اگر ما به فیزیک شهر، پل، راه و مراکز فرهنگی خوب توجه داریم و به دنبال ایجاد آسایش برای شهروندان خود هستیم، هدف نهایی ما قطعا توسعه کالبد و فیزیک شهر نیست. چرا که مهم ترین وجه ممیزه یک نظام اسلامی آن است که ما بتوانیم شهروندان خوبی را در آن شهر تربیت کنیم. در این مسیر توسعه کالبدی شهر نیز مقدمه آن حرکت ما است.

محمدباقرقالیباف تاکید کرد: طبیعتا از همین جهت است که در مبانی اسلامی توجه به مسایل فرهنگی و اجتماعی مخصوصا با پیچیدگی هایی که در کلانشهرها وجود دارد، مورد تاکید است. امروز موضوعات و آسیب های اجتماعی گوناگونی در شهرها وجود دارد که این آسیب ها ریشه در مسایل فرهنگی و اقتصادی دارد و علاوه بر آن وجود ضعف هایی در حوزه کارآمدی نیز باعث گسترش این موارد شده است.

وی خاطر نشان کرد: ما در شهرها و مخصوصا در کلانشهرها بین 30 تا 33 درصد حاشیه نشینی داریم. این موضوع به معنای ضعف کالبدی، فیزیکی، فرهنگی و محل تولید آسیب هایی اجتماعی است که باید به آن توجه کنیم. شاید در گذشته های نه چندان دور از شهرداری ها توقع چندانی در این زمینه ها نمی رفت اما امروز مردم در این جهت از شهرداری ها مطالبه گر هستند و این یکی از توفیقات ما است. همین که مردم توقع پیدا می کنند تا شهرداری ها نیز در حوزه های فرهنگی و اجتماعی گام بردارند، اقدام مهمی است.

شهردار تهران با بیان یکی از چالش های مهم فرهنگی کشور، ابراز داشت: مفهوم صحبتی که مقام معظم رهبری مطرح کردند، آن بود که ما کارنامه قابل قبول و قابل دفاعی در حوزه مسایل فرهنگی در کشور نداریم.همچنین ایشان در جای دیگری نیز فرمودند که فرهنگ در کشور مظلوم واقع شده است. این موضوع در عین آن است که همه ما بر این باوریم که لازمه استقلال سیاسی و اقتصادی، استقلال فرهنگی است و اگر استقلال فرهنگی نداشته باشیم، حتما استقلال سیاسی و اقتصادی هم نداریم. واقعا فکر کنیم چه اتفاقی افتاده است که ما نتوانستیم یک کارنامه موفقی در این زمینه داشته باشیم؟

قالیباف خاطرنشان کرد: همانطور که همواره به همکاران خودم در جلسات فرهنگی شهر تهران تاکید داشته ام و با تجربه مدیریتی و مختصر مطالعه ای که در این زمینه دارم، معتقدم که ما اگر تولیدکننده نباشیم، حرف زدن از استقلال گزافه گویی است. ما زمانی می توانیم استقلال خود را حفظ کنیم که مولد باشیم. در این میان سوال اساسی آن است که برای حفظ استقلال خود باید چه چیزهایی را تولید کنیم؟ باید تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت داشته باشیم. ما باید بتوانیم در این چهار مورد قدرت تولید داشته باشیم و دنباله رو دیگران و مکاتب دست ساز و انسان ساخت نیز نباشیم.

وی ادامه داد: بحث دیگری که مخصوصا برای مدیران بسیار اهمیت دارد، ارتباطاتی است که به صورت مستقیم و تاثیر گذار در این حوزه ها با یکدیگر وجود دارند. وقتی امروز در کشور از قدرت و ثروت حرف می زنیم، مردم، جامعه و همه مسئولان به این موضوع توجه دارند که تبدیل کردن قدرت به ثروت و ثروت به قدرت کار بسیار خوبی است، اما بعضی مواقع ممکن است کار مظلومی باشد چرا که ممکن است رابطه بین قدرت و ثروت از مسیر غیرقانونی، غیراخلاقی و رفتارهار ناپسندی هم برقرار شود که حتما نکوهیده و مورد قبول نیست. اما چرا ما حرفی نمی زنیم که رابطه بین قدرت و معرفت، رابطه بین منزلت و ثروت و همچنین رابطه میان منزلت و معرفت چگونه برقرار می شود؟

شهردار تهران ادامه داد: آن ضعف اساسی که امروز ضعف فرهنگی ما به شمار می رود، آن است که قادر نیستیم در یک فرآیند مشخص، روشن و تدوین شده، معرفت و منزلت را به قدرت و ثروت تبدیل کنیم.

محمدباقر قالیباف در ادامه به ذکر نمونه ای برای تبدیل منزلت و معرفت به ثروت پرداخت و گفت: حجت الاسلام قرائتی خاطره ای را بدین شرح تعریف می کرد:«در ابتدای راه اندازی نهضت سواد آموزی، من خدمت حضرت امام (ره) رسیدم و از ایشان درخواست کردم جمله ای را در این باره نقل کرده و به بنده اجازه دهند تا در سفرهای شهرستان ها و در میان معلمان آن جمله را از سوی ایشان بیان کنم. حضرت امام(ره) نیز جمله ای را عنوان کردند. پس از آن در هر شهری که می رفتیم و بیان حضرت امام(ره) را نقل می کردیم، افراد روحیه می گرفتند و تا مدتی به دنبال پول و بودجه و سایر موارد نبودند». ما در اینجا منزلت و معرفت را به قدرت و ثروت تبدیل کرده ایم. جایگاه و منزلت حضرت امام (ره) و همچنین اعتباری که امام راحل در جامعه داشتند، باعث شد تا تنها با رساندن یک پیام برای جامعه ای، دیگر هیچ کس نگوید من اضافه کار می خواهم، بلکه همه داوطلب بودند تا این کار را انجام دهند. بسیاری از شهدا و رزمندگان که به جنگ رفتند، برای دفاع و قدرت رفتند و در این میان تبدیل منزلت به قدرت صورت گرفت که آن ها در میان ایستادند.

شهردار تهران تاکید کرد: اینکه امروز مقام معظم رهبری تا این حد بر شرکت های دانش بنیان و توسعه علم تاکید دارند، از حوزه مدیریت و کارکردی دقیقا به معنای تبدیل کردن معرفت به ثروت است. این در حالی است که متاسفانه ما مدیران برای این موضوعات کمتر فکر کرده و وقت می گذاریم و کمتر به یک تصمیم گیری و انضباط کاری می رسیم تا در حوزه کارهای کارشناسی به این موضوعات برگردیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشاهده کنید که چقدر فرصت های معرفتی، منزلتی و سرمایه های بزرگ انسانی و اجتماعی در شهر وجود دارد که از هر آیتم درآمدهای اقتصادی ما در درآمدهای پایدار شهری، پایدارتر هستند. این در حالی است که ما به آن ها کمتر توجه می کنیم. حتی گاهی اوقات بی توجه هستیم و به جای آنکه این فرصت ها را رونق داده و از آن ها استفاده کنیم، آن ها را از دست داده و از بین می بریم.

وی تاکید کرد: امروز یک ثروتمند حتما به دنبال منزلت اجتماعی است، اگر تبدیل کردن ثروت به منزلت را از طریق احسان دنبال نکنیم، مطمئن باشید این فرد منزلت را از طریق غیر دینی، غیر اخلاقی و روش های غیر قانونی برای خودش درست می کند. اینجا است که حتی ماشین و ساختمان آنچنانی - که منزلت کاذب است- نیز هرگز درون ثروتمند عزیز ما را راضی و خوشحال نمی کند. اما وقتی از طریق احسان دست افرادی از یک جامعه را می گیرد و کار درستی انجام می دهد، باید او را ارج بنهیم و به او منزلت بدهیم. این سرمایه جامعه ما است که به آن بی توجهی می کنیم. در حوزه معرفت، علم و دانش نیز همچنین است.

شهردار تهران افزود: امیدواریم در این نشست ها و جلسات بتوانیم به این چالش های جدی شهر که حتی مهم تر از بحث های مدیریت یکپارچه شهری است، بپردازیم. البته در تاریخچه انجمن شهر تبریز وجود دارد که در سال 1285 شهرداری چه کارهایی انجام می داده است و این نشان می دهد که در صد و اندی سال گذشته به جای پیشروی، پس روی کرده ایم. چرا که هم اکنون درباره بسیاری از کارهای ذاتی که بلدیه انجام می دهد مدیریت هماهنگی هم اتفاق نمی افتد چه برسد به مدیریت یکپارچه شهری. از این رو است که عنوان می شود مدیریت یکپارچه شهری چالش مهمی است.

محمدباقر قالیباف در پایان عنوان کرد: اگر نکاتی که در حوزه فرهنگی گفته شد به درستی اتفاق افتاده و فلسفه نظام اسلامی که آگاهی بخشی و ارتقای رشد مادی و معنوی شهروندان است اتفاق بیفتد، مدیریت یکپارجه و سایر موارد نیز در آن مستتر خواهد بود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: