جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 20 مرداد 1393     
پارامترهای بسیاری در منطقه مرکزی شهر باید تحت مدیریت در آید

به گزارش گروه مناطق 22 گانه شهرداری نیوز ؛ در چهارمین جلسه " بررسی مشکلات و نارسایی ها و طرح تغییر و تحول در منطقه  12 " ، که در معاونت حمل و نقل و با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و قائم مقام ایشان ، مدیران زیر مجموعه و مسئولان منطقه مرکزی شهر برگزار شد،  موضوعات بسیاری  در خصوص مشکلات منطقه 12 مورد بررسی قرار گرفت.

مهندس تشکری هاشمی با اشاره به مشکلات بسیاری که در منطقه مرکزی شهر تهران وجود دارد، بیان داشت : مجموعه مدیریت شهری تهران، سند راهبردی  آمایش  و توسعه  را برای منطقه 12 در دست اقدام داشته و در راستای احیای محدوده مرکزی شهر تهران مطالعات گسترده ای انجام داده است که طی جلسات متعددی به زوایای مختلف موضوع پرداخته است.

وی در ادامه افزود : در این جلسه ضمن توجه به ارائه راهکارها،  می خواهیم ببینیم که در منطقه 12 کدامیک از پارامترها را می خواهیم به مدیریت در آوریم . پارامترهای بسیاری از جمله  " موتور سیکلت ها " که یکی از دغدغه های اصلی ما در سطح منطقه است ، همچنین موضوعاتی نظیر" پوشش منطقه با انواع امکانات سیستماتیک و هوشمند" به جهت پوشش نظارت تصویری در منطقه 12 و نیز جلوگیری از تخلفات در زمینه "عبور از چراغ قرمز" ، "ایجاد پارکینگ های طبقاتی و  مکانیزه " ،" تابلوهای زمان بندی داخل ایستگاه های اتوبوس " و ...

تشکری هاشمی در خصوص به کار گیری موتور سیکلت های برقی در منطقه مرکزی تهران به صورت پایلوت بیان داشت: در خصوص رواج فرهنگ استفاده از موتورسیکلت های برقی  باید از مدل تشویقی استفاده شود. نیز در خصوص ارائه خدمات ویژه برای راکبان موتور سیکلت های برقی اقدامات عملی به انجام برسد .ضمن اینکه معتقدم در این  خصوص از هرگونه نگاه سلبی به مساله باید جلوگیری شود.

مهندس حجت الله بهروز گفت: حساسیت ها در خصوص آلایندگی و تخلفات موتور سیکلت ها در محدوده مرکزی شهر بسیار بالا رفته و به نظر می رسد اگر همه نگاه ها به سمت به کارگیری سیاست های تشویقی باشد ، ممکن است کمی دیر شود.  در حال حاضر با توجه به مشکلات مربوط به حمل و نقل عمومی و مدیریت شهری در منطقه مرکزی ، باید به محدودیت های زمانی و بودجه ای نیز توجه داشت .

وی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر با توجه به برگزاری جلسات مفصل در زمینه چشم انداز و برنامه ها در سند راهبردی ، بر اساس مطالعات میدانی و مستند_ از طریق سیستم های هوشمند و نیز بررسی های انجام شده توسط هیات های کارشناسی_ونیز توجه به زیر ساخت های منطقه مرکزی شهر تهران ، ظرفیت ها در بحث تاسیسات شهری و معابر مورد بررسی قرار گرفته است و ما آماده ایم تا در مورد نیاز ها و راهکارها گفتگو کنیم . هر کدام از مسئولان باید توجه داشته باشند که بر اساس نیازها و ظرفیت های  موجود صحبت کنند.

مهندس بهروز در ادامه افزود: بیشتر بررسی ها از طریق دوربین های کنترلی در سطح شهر انجام شده و برای حل مشکلات نیز نیازمند توسعه در امکانات سیستماتیک و تکنولوژیکی هستیم. به عنوان مثال ؛ در بحث پیاده راه ها و تراکم ترافیک در شریان های اصلی منطقه و نیز پارک های حاشیه ای ، و سنجش نیاز پارکینگ بر اساس آن و ...  

مهندس ایلوش وزیری مدیر عامل شرکت کنترل و ترافیک تهران در خصوص آمار کنونی دوربین های به کار رفته در سطح منطقه  و نیاز به گسترش آن گفت: در حال حاضر  9 دستگاه دوربین نظارت تصویری هوشمند در منطقه وجود دارد که بر اساس امکان سنجی برای نظارت هوشمند ، 27 دستگاه دیگر نیاز است .

وی در ادامه افزود: 2 دستگاه دوربین ثبت تخلف در معابر اصلی بزرگراهی منطقه نصب شده است  و بهتر است 4 دستگاه دیگر به این تعداد اضافه شود. ضمن اینکه در خطوط ویژه به نصب 9 دستگاه دوربین ثبت تخلف نیاز داریم که تا کنون برای انجام آن اقدامی صورت نگرفته است .

وزیری در خصوص آمار بالای عبور از چراغ قرمز در منطقه 12 و نیاز به نصب دوربین هایی برای کنترل این نوع تخلف در تقاطع ها گفت: نصب دوربین ثبت تخلفات عبور از چراق قرمز باید جزء اولویت ها در منطقه 12 به شمار رود . در حال حاضر 4 دستگاه دوربین ثبت تخلف در تقاطع ها نصب شده و 9 دستگاه دیگر لازم است .

مهندس عبدی  در این جلسه در خصوص بخشهایی از طرح که مربوط به ساماندهی و اصلاح شبکه معابر در منطقه 12 است ، گفت: برای ساماندهی به وضعیت شبکه معابر باید موضوع را در سه بخش "وضع موجود" ، " تحلیل"  و در نهایت "ارائه راهکار ها" بررسی کرد. با توجه به جمعیت شناور در این منطقه که به یک میلیون و 400 هزار نفر می رسد و در نظر گرفتن فعالیت های اقتصادی که در آن جریان دارد، گره های ترافیکی شدیدی منطقه مرکزی شهر تهران را فرا گرفته است ، ضمن اینکه این منطقه تقریبا از حیث برخورداری از بزرگراه بی بهره است.

وی در ادامه افزود: با نیم نگاهی به کیفیت حرکت و عبور و مرور خودروها در منطقه 12 و با توجه به طرح تفصیلی آن، نیاز ها حول محور تعریض پیاده راه ها و ارتقاء شریانی می گردد. در بررسی تقاطع ها و خیابان های پرتردد منطقه از جمله میدان امام خمینی و بهارستان ، چهار راه سیروس ، خیابان ناصر خسرو و ...، نیاز سنجی ها انجام شده و به تحلیل و ارزیابی وضع موجود و نیز ارائه راهکار های مناسب  پرداخته ایم . 

وی گفت: از جمله این مشکلات و نیاز ها می توان به  عملکرد یکطرفه شریان های ارتباطی ، الگوی نامناسب کسب و کار ، فقدان راست گرد در تقاطع های فرعی به اصلی ، تجمع تاکسی ها و مسافران در خیابان ها و کمبود فضا برای عبور و مرور ، نیاز به احداث پل عابر با در نظر گرفتن بافت معماری و تاریخی ، نیاز به ایجاد توقفگاه های تاکسی ، احداث پهلوگاه در برخی قسمت ها برای توقف موتور سیکلت ، عدم پوستگی مناسب میان پایانه های حمل و نقل  و ...اشاره کرد.

مهندس  بهروز گفت : توجه به بحث اصلاح هندسی  در زمینه شبکه معابر و جهت های حرکت و عبور خودروها  و نیز گسترش پیاده راه های بدون مانع  و توسعه دوچرخه سواری و رفع موانع آن و حل گره ترافیکی  شریان های اصلی و فرعی  از موارد بسیار مهم است .

مهندس تشکری هاشمی نیز در خصوص این موضوع تاکید کرد و گفت: هدف اصلی دکتر قالیباف در این طرح بازگرداندن زندگی شهری با کیفیت، به ساکنان منطقه 12 بوده و با توجه به طرح ارتقا ترافیکی در منطقه 6 و 8 که شامل اصلاحات فنی و زیرساختی است، می تواند الگوی مناسبی برای حل مشکلات و حل گره های ترافیکی در منطقه 12 باشد.

تشکری هاشمی افزود : در تمام این طرح ها و راهکار ها یک فصل مشترک وجود داشت و آن این بود که می خواهیم در سطح کیفی زندگی شهروندان منطقه 12 ارتقا صورت گیرد. در حال حاضر این منطقه به نوعی تبدیل به مکانی برای ارائه مشاغل  خدماتی شده است . باید این موضوع را نیز در نظر داشت که در مجموع هدف از اجرای این طرح ساماندهی و بهبود وضع موجود ، با در نظر گرفتن امکانات حال حاضر و  توجه به " طرح تفصیلی "  است .  

وی در خاتمه گفت : اتفاقی که می خواهیم در منطقه 12 شاهد رقم خوردن آن باشیم ، باید با توجه به امکانات  و شناخت از وضع موجود باشد . نتیجه این جلسات باید طراحی مدلی کارا برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان منطقه 12 باشد .

 

 

 

 

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: