جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 20 تير 1395     
خبر دیناروند از افزایش قیمت دارو

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: افزایش قیمت دارو امسال کمتر از نرخ تورم است.
میزان: رسول دیناروند در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه قیمت های شش هزار قلم دارو در کشور باید با هم ارزیابی شوند، گفت: در سال 94 در حالی که تورم 12 درصد بود قیمت داروها حدود 10 درصد افزایش یافت و برنامه ما برای سال 95 هم همین است که این افزایش کمتر از نرخ تورم باشد.  
 
وی گفت: نرخ داروهای وارداتی در سال های 93 تا 95 سیری نزولی داشته است و همچنان خواهد داشت.
 
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه قیمت پایه داروهای تولید داخل بسیار پایین است افزود: با این حال نمی توانیم جلوی افزایش قیمت داروهای تولید داخل را بگیریم چون قیمت آنها بر اساس قیمت تمام شده تعیین می شود و تابعی است از نرخ ارز، دستمزد و قیمت سوخت.
 
دیناروند گفت: سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل است و این حمایت به معنای آن است که اگر قیمت دارویی زیانده است، اصلاح شود.  
 
وی با بیان اینکه ما موظف هستیم تا جلوی افزایش بی رویه قیمت داروها را بگیریم تصریح کرد: کمترین افزایش قیمت دارو در 10 سال گذشته در سال 94 صورت گرفت و این کار بزرگی بود.  
 
رئیس سازمان غذا و دارو افزود: دارو تنها کالایی است که در سراسر کشور به یک قیمت و آن هم به صورت ثابت عرضه می شود و گرانفروشی در آن به هیچ وجه وجود ندارد.
 
دیناروند گفت: سیاست وزارت بهداشت حرکت در جهت تعادل در بازار دارو است به نحوی که فشار بی رویه به مردم، بیمه ها و دولت نیاید و از طرف دیگر تولیدکنندگان هم آسیب نبینند اگرچه این سیاست باعث نارضایتی واحدهای تولیدی شده است.  
 
وی تصریح کرد: بدون شک سختگیری در قیمت گذاری دارو باعث کاهش کیفیت داروهای تولید داخل می شود.  
 
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هزینه سرانه دارو در کشور در سال 94 چهل و پنج دلار بود که جزو هزینه های پایین است در حالی که هزینه سرانه میانگین در دنیا 110 دلار است.
 
دیناروند با اشاره به رفع مشکلات چند ماه اخیر در زمینه ترخیص دارو از گمرکات کشور با مصوبه دولت افزود: گمرک و سازمان غذا و دارو در چارچوب سیاست های کلان دولت در حال تجربه سامانه های بر خط هستند و به واسطه اینکه در ابتدای راه هستیم دو سامانه در یک ماه اخیر دچار مشکلاتی بودند.  
 
وی گفت: بر اساس آمار رسمی همچنان شاهد ورود 15 میلیارد کالای قاچاق به کشور هستیم که یک و نیم میلیارد آن در حوزه سلامت است.  
 
دیناروند با تأکید بر اینکه باید فرآیندهای قانونی در گمرک برای ترخیص دارو طی شود تا زمینه سوء استفاده فراهم نشود افزود: یک شرکت وارد کننده دارو پارسال هشت میلیارد تومان داروهای وارداتی اش خسارت دید و ما اجازه ورود آنها را به بازار ندادیم و این داروهای آسیب دیده معدوم شد.
 
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: متأسفانه بیمه ها بدهی های سنگینی به بیمارستانهای دولتی دارند به همین خاطر این بیمارستان ها نمی توانند داروهای مورد نیازشان را تأمین کنند.
 
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان دارو هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ما به شدت نسبت به تصمیمات وزارت بهداشت و کمیسیون ماده 20 در زمینه قیمت گذاری داروها معترض هستیم.  
 
 محمود نجفی افزود: وزارت بهداشت در زمینه تعیین قیمت دارو سیاستی کاملاً انقباضی در پیش گرفته است.  
 
وی با بیان اینکه بحث ما نه افزایش قیمت که تعدیل قیمت دارو است گفت: تصمیمات سنوات گذشته وزارت بهداشت در زمینه تعیین قیمت دارو باعث شده است تا صنعت داروی کشور آسیب ببیند و از به روز شدن به شدت عقب بماند.
 
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان دارو با بیان اینکه 70 درصد دارو را بیمه ها و دولت خریداری می کنند افزود: این در حالیست که پرداخت به تولیدکنندگان بسیار طولانی مدت است و این خود هزینه های سربار تولیدکنندگان را افزایش می دهد.  
 
مدیرعامل شرکت توزیع داروپخش هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: بیمارستان های دولتی بیش از 9 ماه است 2500 میلیارد تومان بابت هزینه های خرید دارو به شرکت های پخش داروی کشور بدهکار هستند.  
 
 وحید محلاتی با بیان اینکه این مسئله باعث شده تا شرکت های توزیع دارو توان خرید از تولیدکنندگان و در اختیار قرار دادن دارو به بیمارستان ها را نداشته باشند تصریح کرد: این وضعیت وخیم ترین حالت ممکن در سال های اخیر است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: