جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 13 تير 1395     
نشست تخصصی مدیریت پسماند

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، نشست تخصصی مدیریت پسماند با محور سیر تحولات مدیریت پسماند ایران و جهان در حاشیه اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶، تاریخ ۳۰ و ۳۱ تیرماه ۹۵ در یکی از سالن‌های همایش برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

 

دکتر جعفری، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اظهار کرد: محورهای اصلی این نشست تخصصی بررسی شیوه‌های نوین مدیریت پسماند جامد شهری و ارائه راهکارهای نوین مدیریت پسماندهای پزشکی و بیمارستانی است. مهندس رضا تقوی - مشاور اجرایی مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند، مهندس همایون مدنی شاهرودی - مشاور فنی مدیر عامل سازمان، دکتر مجید عباسپور - رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، مهندس مسعود احمدی - مدیر کل دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری­‌های وزارت کشور عضای این پنل تخصصی معرفی هستند.

وی جمع‌آوری پسماند را یکی از مسائل مهم زیست‌محیطی خواند و گفت: تمامی شهرها و کلانشهرهای دنیا با موضوع مدیریت پسماند سر و کار دارند و یکی از دغدغه‌های مهم زیست‌محیطی محسوب می‌شود در حالی که بسیاری از پسماندها قابل برگشت به چرخه تولید هستند و می‌توان از آنها استفاده بهینه کرد. در واقع می‌توان از پسماند به‌عنوان ثروت نهفته نیز نام برد زیرا اگر با استفاده از فناوری‌ها و بررسی‌های علمی این پسماندها در چرخه بازیافت قرار گیرد و به آن توجه شود، درآمد بسیار بالایی را برای شهرداری و اقتصاد کشور به ارمغان می‌آورد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به موضوع مدیریت پسماند به عنوان یکی از معضلات مهم شهرها اظهارکرد: به دلیل اهمیت موضوع مدیریت پسماند، یکی از اولویت‌های کمیته محیط‌ زیست نظارت بر مسئله ساماندهی پسماندها است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا زباله به‌عنوان یک سرمایه محسوب و با مدیریت پسماندهای شهری استفاده بهینه‌ای از این سرمایه می‌شود. این موضوع باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه مسئولان و مدیران شهری قرار بگیرد.

جعفری فرهنگ سازی و آموزش شهروندان برای تفکیک زباله‌ها از مبدأ و استفاده بهینه از این سرمایه را یکی از مهم‌ترین موضوعاتی دانست که باید در مدیریت شهری مورد توجه باشد، گفت: پسماندها انواع مختلفی دارند. دسته اول پسماندهای عادی هستند که به‌ صورت معمول از مصرف خانگی و ساختمانی و... در شهر تولید می‌شوند. دسته دوم پسماندهای پزشکی و بیمارستانی هستند که به دو بخش پسماندهای شبه خانگی مراکز پزشکی و زباله‌های عفونی تقسیم می شود. پسماندهای عفونی بسیار خطرناک و زیان آور هستند و باید کاملاً بسته‌بندی شده و ایزوله دفع شوند. این پسماندها اگر درست جمع‌آوری و امحاء شوند خطری در پی نخواهند داشت.

وی به اهمیت موضوعی برگزاری اجلاس جهانی شوراها و شهرداران پرداخت و اظهار کرد: در این اجلاس قریب به ۱۸۰۰ نفر از اعضای شورای اسلامی شهرها و شهرداران سراسر کشور، روسای شورا شهر و شهرداران سراسر جهان ازجمله شهر برلین آلمان، پاریس فرانسه، ملبورن استرالیا، سئول کره جنوبی، بروکسل بلژیک، پراگ جمهوری چک و سایر شهرهای جهان و بیش از ۱۰۰ نفر از صاحبنظران، سرمایه­‌گذاران بین‌­المللی از کشور انگلستان، آمریکا، ایتالیا، سوئیس و... حضور دارند.

جعفری به حضور مهمانان ویژه در مراسم افتتاحیه از جمله ریاست جمهوری، وزیران کشور، راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، رئیس شورای عالی استان­ها، شهردار تهران، سایر مدیران ملی، صاحبنظران، اساتید، مدیران متخصص و فعالان بنام، در نخستین گردهمایی شهری­ کشور همراه با برگزاری پنل های تخصصی در حوزه های مختلف مدیریت شهری با هدف افزایش توانمندی اعضای شورا اسلامی شهرها، شهرداران و بهبود تصمیمات مدیران اجرایی در حوزه مدیریت شهری نیز اشاره نمود.

وی در پایان گفت: اجلاس جهانی شوراها و شهرداران در طرح ۵ ساله برنامه‌ریزی شده است که بعد از برگزاری نخستین اجلاس در سال­‌های آتی میلادی، ۲۰۱۷ الی ۲۰۲۰، به ترتیب با محوریت گردشگری، محیط زیست شهری، مدیریت بحران، شهر هوشمند برگزار خواهد شد.  امید است برگزاری این اجلاس بتواند به مسئولان و مدیران شهری، اعضای شورای اسلامی شهرها و شهرداران در توسعه مدیریت شهری و ارائه راهکارهای تخصصی و کارآمد معضلات پسماند کشور کمک کند.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: