جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 19 مرداد 1393     
آخرین اخبار از«ابولا»

فارس: آمار مبتلایان به بیماری مرگبار ابولا در غرب آفریقا به یک هزار تن رسید و انتقال ویروس بی درمان آن به کادر پزشکی و درمان در کشورهای مورد هجوم این بیماری رو به افزایش است.

به گزارش رویترز، «الن جانسون سرلیف»، رئیس جمهور لیبریا از بالا رفتن شمار کشته ها در بین مسئولین وزارت بهداشت این کشور که با ویروس ابولا مبارزه می کنند ابراز تاسف و عذرخواهی کرد.

تاکنون نزدیک به یکهزار تن در سه کشور گینه، سیرالئون و لیبریا بر اثر ابتلا به ویروس ابولا جان باخته اند.

سرلیف قول داده که هجده میلیون دلار برای مبارزه با ویروس ابولا فراهم می کند که بخشی از آن به کارکنان حوزه بهداشت اختصاص دارد و مربوط به تامین سلامت جان پزشکان و پرستاران و بیشتر کردن شمار آمبولانس ها و مراکز بهداشتی ویژه درمان این بیماری است.

سرلیف در جمع صدها تن از کارکنان وزارت بهداشت لیبریا گفت اگر اقدام کافی انجام نداده باشیم باید از شما عذرخواهی کنم.

سازمان بهداشت جهانی به دلیل گسترش موارد ابتلا به ابولا وضعیت بهداشتی اضطراری اعلام کرده و به تمامی کشورهایی که ویروس این بیماری در آن شایع شده توصیه کرده که وضعیت فوق العاده اعلام کنند.

وزارت بهداشت جهانی تاکید کرد که گسترش ویروس ابولا احتمالا تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت.

بیماری ابولا فشار زیادی بر  دولت و وزارتخانه‌های بهداشت کشورهایی در غرب آفریقا که مورد هجوم ویروس آن قرار گرفته‌اند وارد کرده و سیرالئون، لیبریا و نیجریه حالت اضطرار اعلام کرده‌اند.

ویروس ابولا شمار زیادی ار کارکنان بخش سلامت این کشورها را هدف گرفته است و در لیبریا سه پزشک و 32 تن از کارکنان وزارت بهداشت بر اثر ابتلا به این ویروس جان باختند.

وزارت بهداشت سیرالئون هم اعلام کرد که یک پزشک مشهور این کشور پس از معالجه بیماری مبتلا به ابولا ویروس آن به وی هم انتقال یافت و درگذشت.

براساس گزارش‌ها، گینه دیروز شنبه در تلاش برای جلوگیری از شیوع ابولا اعلام کرد مرزهای این کشور با سیرالئون و لیبریا بسته شده است.

وزیر بهداشت گینه در نشستی خبری با اشاره به اینکه این کشور مرز خود را با لیبریا نیز بسته است گفت: ما پس از انتشار گزارش‌هایی درباره شیوع گسترده ابولا در لیبریا و سیرالئون، مرزهای خود را با این دو کشور بستیم.

از ماه مارس گذشته دستکم 367 تن بر اثر ابتلا به ابولا در گینه جان باخته و هجده تن هم تحت درمان هستند.

در نیجریه، با کشف دو مورد جدید آلودگی به ویروس بیماری ابولا در نیجریه، پرجمعیت ترین کشور قاره آفریقا شمار افراد ابتلا به این بیماری در این کشور به 9 تن رسید که 2 نفر آنها جان داده و 140 تن هم مشکوک به ابتلا به این ویروس بوده و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

گودلاک جاناتان رئیس جمهور نیجریه مبلغ 8 میلیون و 700 هزار یورو را به مبارزه با این بیماری اختصاص داده است. قرار است این پول صرف ایجاد بخش های جدید قرنطینه، پرسنل و نظارت بر مرزها شود.

رئیس جمهور نیجریه از رهبران مذهبی خواسته از برگزاری مراسم عمومی خودداری کنند و از مدارس و آموزشگاه ها هم خواسته تعطیلات تابستانی خود را تمدید کنند.

در کانادا  هم یک نفر که از نیجریه بازگشته و مشکوک به ابتلا به ابولا بود در قرنطینه قرار داده شده است.

این مرد با علائم این بیماری، از جمله تب شدید به بخش فوریت‌های پزشکی بیمارستانی در نزدیکی تورنتو منتقل شد.

ابولا اولین بار در سال 1976 در یکی از استان‌های سودان و نیز منطقه‌ای در نزدیکی زئیر جایی که هم اکنون جمهوری دمکراتیک کونگو واقع شده است پیدا شد.

بین ژوئن تا نوامبر آن سال، 284 نفر به این بیماری مبتلا شدند که در نهایت، 151 نفر، جان خود را از دست دادند.

طی سالهای بعد، این ویروس به دیگر کشورهای آفریقایی هم گسترش یافته و هرچند سال یکبار تعدادی کشته و قربانی برجا می گذارد، البته فقط آفریقا درگیر نشده و بیماری پای خود را از آفریقا نیز بیرون گذاشته است.

ابولا یک بیماری ویروسی است که از سوی ویروس ابولا ایجاد می شود. این ویروس از خانواده فیلوویروس‌ها است که پس از وارد شدن به بدن، نوعی بیماری تب دار و خونریزی دهنده ایجاد می‌کند که در 50 تا 90درصد بیماران به مرگ منجر خواهد شد.

البته از 4 گونه ویروسی ابولا یک گونه تنها به یک ابتلای بدون علامت منجر می‌شود و به مرگ نیز منتهی نخواهد شد. طی چند سالی که از هجوم ابولا می گذرد، کارهای زیادی برای تشخیص  و نحوه سرایت ابولا صورت گرفته است، ولی هنوز راه و نحوه دقیق سرایت آن مشخص نشده و تنها می توان گفت که احتمالا ابولا از طریق تماس با خون یا دیگر مایعات بدن و همچنین ترشحاتی همچون خلط افراد آلوده به این ویروس به افراد سالم منتقل می شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: