جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 3 تير 1395     
فرهنگ قرآن را باید در جامعه ترویج بدهیم

به گزارش شهرداری نیوز، محمدباقر قالیباف در همایش «عمری با قرآن» ویژه تجلیل از پیشکسوتان قرآنی که در تالار ایوان شمس با حضور جمعی از جامعه قرآنی برگزار شد، با بیان این که هر سال در چنین ماهی این جلسه برگزار می‌شود، اظهار کرد: ما در صدد هستیم با تجلیل از پیشکسوتان قرآنی فرهنگ قرآن را در جامعه ترویج بدهیم تا همگان در این عرصه مورد قدرشناسی باشند.

 

وی ادامه داد:‌ ما در آستانه ماه مبارک رمضان جلسه‌ای را در جمع حافظان و قاریان نمایشگاه شمیم وحی بودیم. این نمایشگاه هر سال برای کمک به محافل قرآنی شکل می‌گیرد و بیشتر هم درصدد کمک به محافل قرآنی که در خانه‌ها شکل می‌گیرد و به سبک قدیمی است، هستیم. این محافل قرآنی سبب می‌شود که فضای قرآن در شهر تهران بیشتر ترویج پیدا کند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: همه ما وظیفه داریم که دست به دست هم بدهیم و به عنوان آموزگار، حافظ و قاری قرآن در این عرصه فعال باشیم. همه ما می‌دانیم که این کتاب، کتاب هدایت بشر است و برنامه و سبک زندگی هر انسانی در قرآن نهفته است.

قالیباف یادآور شد: من چند سال قبل به این امر اشاره کردم که قرآن برای مرگ نیست بلکه برای زندگی انسان است. هرچه علم پیشرفته‌تر شده است و اطلاعات بالاتر می رود، مردم به عظمت قرآن بیشتر پی می‌برند. امروز بیشتر جوامع حتی جوامع غیراسلامی اعتقاد دارند که قرآن کتاب زندگی است.

وی در ادامه با اشاره به حدیث ثقلین، گفت: قرآن برنامه زندگی برای بشریت است و مصداق آن اهل بیت (ع) هستند که همواره به آموزه‌های قرآن عمل کرده‌اند و نمونه بارز آن، نهج‌البلاغه و زندگی حضرت علی (ع) است. در زندگی حضرت همواره فرهنگ قرآنی موج می‌زند و توجه به درماندگان و نیازمندان مورد توجه است.

شهردار تهران تاکید کرد: بیش از 60 بار در قرآن به ما توصیه شده است که به فقرا توجه داشته باشیم. دو چیز در جامعه نباید باشد؛ یکی تکاثر و دیگری فقر است و دو چیز باید باشد؛ یکی تعلیم و دیگری تکریم است. ما بیش از 2000 تشکل قرآنی شناخته‌شده داریم که همه این‌ها باید پیشگام در عرصه مبارزه با فقر باشند.

قالیباف تاکید کرد: ما در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی همه ساله و به خصوص امسال افطاری دادن در شهرداری را ممنوع کرده‌ایم و در عوض آن، همه را مکلف کرده‌ایم که از توان شهرداری و به خصوص مردم برای سفره های افطاری و خانواده‌های محروم فعالیت کنند. نمونه آن یک لقمه مهربانی است که هر شب محفل آن برقرار است. ما در کشور خانواده‌هایی را داریم که تعدادی از افراد آن‌ها معلول هستند و حتی یک ویلچر هم ندارند. پیشنهاد من این است که دوستان در حوزه سازمان فرهنگی و هنری زحمت بکشند و به 2000 تشکل ثبت شده بگویند که حتی اگر در ماه و یا حتی سالی یک بار گامی در عرصه قرآن بردارند و به محرومین کمک کنند، نیمی از مشکلات جامعه حل می‌شود. بهتر است محفل های قرآنی خود را در محله‌های فقیرنشین و یا در خانواده‌هایی که افراد معلول هستند، برگزار کنیم تا هم کمک مالی به آن‌ها شود و هم حالت معنوی توسعه پیدا کند.

وی گفت: سایر قشرها این کار را آغاز کرده‌اند و ما که جزو جامعه قرآنی هستیم، باید در این عرصه جزو پیشتازان باشیم. چند روز قبل یکی از هنرمندان در یکی از محلات دوردست برای کودکان بی‌سرپناه بدون هیچ امکاناتی برنامه اجرا می‌کرد. امام حسن مجتبی (ع) می‌فرماید، مدیران، مسئولان و موثران در جامعه همگی باید به فقر و غنا در جامعه توجه داشته باشند.

قالیباف تصریح کرد: وظیفه ما این است که به چالش‌های جامعه توجه کنیم و خواهش من از سازمان فرهنگی هنری و پیشکسوتان عرصه قرآنی این است که یک برنامه اجرایی و عملی برای این کار داشته باشند.  در این بحث‌ها می توانیم مباحث مربوط به ازدواج و امثال این‌ها را مورد توجه ویژه قرار بدهیم. جامعه قرآنی ما باید در عرصه فعالیت‌های اجتماعی همواره پیشگام باشد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: