جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 30 خرداد 1395     
همکاری با خودروسازان خارجی باید شفاف سازی شود

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز،  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم با اشاره به تعیین شروط لازم در مشارکت با خودروسازان خارجی گفت : خودروسازان در همکاری با شرکتهای خارجی همواره باید دو شرط مهم را مدنظر قرار داده و در قراردادها لحاظ نمایند.

حمید گرمابی خودرو افزود : در همکاری هایی که میان خودروسازان داخلی و شرکتهای خارجی صورت می گیرد این مشارکت ها باید منجر به انتقال تکنولوژی شود ضمن اینکه این شرایط نیز باید دارای تعریف مشخص بوده و مدت زمان دستیابی به دانش و تکنولوژی نیز شفاف سازی شود.

وی اظهار داشت :  در جریان مشارکت ها و قراردادهای همکاری بازار فروش تولیدات صرفا نباید بازار داخلی باشد  بلکه باید حداقل 30 تا 50 درصد از تولیدات مشترک به بازار صادرات اختصاص یابد در صورتی که دو شرط انتقال تکنولوژی و بازار صادرات در همکاری با  خودروسازان خارجی لحاظ شود  مطمئنا این نوع همکاری ها می تواند در آینده برای کشور و صنعت خودرو ایران مفید و موثر باشد.

وی تاکید کرد : در صورتی که این شروط در همکاری ها مورد توجه قرار نگرفته و بازار خودرو در اختیار شرکتهای خارجی قرار گیرد مسلما آینده خوبی را نمی تواند برای این صنعت خودرو پیش بینی نمود.

وی با تاکید بر لزوم شفاف سازی در همکاری با خودروسازان خارجی اظهار اشت : قطعا زمانی که این همکاری ها آغاز می شود باید شرایط همکاری ها شفاف و معین باشد هر چند در حالت کلی هنگامی که شرکت خودروسازی بین المللی سهام قابل توجهی از شرکت خودروساز داخلی را خریداری می کند مسلما شرایطی که در قراردادها ذکر گردیده مانند 40 درصد ساخت داخل و 30 درصد صادرات قطعا مورد موافقت آنها خواهد بود چرا که نمی خواهد برند خودش را در دنیا از دست بدهد و یا از اعتبار برند خود در دنیا بکاهد از این رو تلاش خواهند کرد تا کیفیت را حفظ  نموده و با شناختی که از نیروهای متخصص داخلی دارند پس از مدتی تکنولوژی و دانش فنی را نیز منتقل خواهند کرد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس دهم افزود : البته خودروسازان نیز برای دریافت تکنولوژی باید بستر لازم را فراهم کنند به عنوان مثال باید نیروهایی با تخصص مناسب  را کنار شرکای تجاری قرار گیرند  تا تکنولوژی به سرعت منتقل شود  زیرا در صورتی که بستر و پتانسیل لازم برای دریافت تکنولوژی فراهم نشود این مکان وجود دارد که  اهداف مد نظر در این همکاری ها محقق نشود.

گرمابی همچنین با اشاره به حضور قطعه سازان داخلی در زنجیره تامین تولیدات مشترک خودروسازان گفت : در حال حاضر قطعه سازان بسیار خوبی در صنعت خودرو ایران فعالیت دارند و از آنجا که عمده صنایع قطعه سازی ایران بخش خصوصی است چنانچه فضای لازم برای آنها فراهم شود شاهد ارتقاء در این بخش بوده و مسلما به نفع صنعت قطعه سازی ایران و جریان همکاری ها خواهد بود.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: