جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 18 مرداد 1393     
تامین گاززمستانی کشور

فارس: نزدیک به دو ماه دیگر فصل سرما در برخی از نقاط سردسیر کشور آغاز می شود، براین اساس لزوم گازرسانی پایدار در این مناطق که عمدتا در مناطق شمال غربی و غربی کشور است، بیشتر احساس می‌شود، تا مشکلاتی که در زمستان سال گذشته رخ داد، به وقوع نپیوندد.

هم اکنون پالایشگاه‌های گازی کشور در مرحله آماده سازی هستند، تا بتوانند در اوج مصرف، گاز رسانی را به طور پایدار انجام دهند.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران اخیرا با اشاره به تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های گازی کشور اعلام کرده است با استفاده از سیستم‌های نوین برنامه ریزی و کاهش زمان تعمیرات اساسی در پالایشگاه های فجر جم، سرخون، قشم و ایلام در مجموع ٩٥ میلیون مترمکعب گاز بیشتر از برنامه مصوب تولید شد ه است.

براین اساس باید تاکید کرد از ابتدای سال جاری تا اواخر تیر ماه گذشته دو میلیارد مترمکعب گاز از طریق خط پنجم سراسری به شرکتهای پالایش گاز فجر جم و بیدبلند منتقل شده است که دراین مدت، 12 میلیون متر مکعب گاز بیشتر از مدت مشابه سال گذشته از طریق خط پنجم سراسری در این دو پالایشگاه دریافت و فرآورش شده است.

این گزارش اضافه می کند در 100 روز ابتدایی سال جاری 52 میلیارد متر مکعب گاز در پالایشگاه های کشور فرآورش شد که این میزان دو درصد نسبت به برنامه مصوب افزایش داشته است.

دوباره تاکید می کنیم، اگرچه سال گذشته شاهد قطع و افت فشار گاز در برخی از مناطق شمالی و غربی کشور بودیم اما مسئولان شرکت ملی گاز معتقد بودند این قطع و افت فشار گاز مربوط به تعمیرات دوره‌ای پالایشگاه‌های گازی نبوده است و حتی در سال گذشته 2 میلیارد متر مکعب افزایش تولید نسبت به سال 91 وجود داشته است.

هم اکنون نیز واحدهای پالایش گاز در سراسر کشور در تعمیرات دوره ای به سر می برند به طوری که این تعمیرات دوره ای از 20 فرودین ماه آغاز شده و انتظار می‌رود، تا اواسط مهرماه آینده به اتمام رسد.

علاوه بر اقداماتی که برای آماده سازی پالایشگاه ها در ماه های سرد سال از هم اکنون آغاز شده انتظار می‌رود فاز‌های 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی نیز به تولید برسند تا مشکل کمبود گاز در کشور کمی کاهش یابد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز در همین رابطه اعلام کرده است در حال حاضر 8.3 میلیارد مترمکعب گاز ترش از پارس جنوبی منتقل و به خط لوله گاز تزریق می‌شود.

این گزارش حاکی است تعمیرات اساسی واحدهای پالایش گاز کشور هم اکنون ٤٧ درصد پیشرفت داشته به طوری که تاکنون تعمیرات اساسی پالایشگاه سوم، چهارم و پنجم پارس جنوبی و شرکت پالایش گاز ایلام پایان یافته است.

از سوی دیگر تعمیرات اساسی پالایشگاه فجر جم با 49 درصد پیشرفت در حال انجام بوده و هم اکنون تعمیرات اساسی پالایشگاه هاشمی نژاد، نیز ٧١ درصد پیشرفت دارد.

با نگاهی به دیگر پالایشگاه های گازی کشور می توان گفت تعمیرات اساسی پالایشگاه بیدبلند، تاکنون ٦٥ درصد و تعمیرات اساسی پالایشگاه سرخون و قشم ٥٥ درصد پیشرفت دارد.

این گزارش اضافه می کند علاوه بر پالایشگاه های گازی، کار ذخیره سازی گاز به منظور بهره برداری درماه های سرد سال در دو مجتمع ذخیره سازی سراجه قم و شوریجه استان خراسان رضوی در حال انجام است؛ به طوری که ذخیره سازی گاز در مخزن ذخیره سازی گاز شوریجه با حجم 3 تا 4 میلیون مترمکعب در روز از اردیبهشت ماه گذشته آغاز شده تا بتوانیم در زمستان سال جاری 9 میلیون مترمکعب در روز از این مخزن گاز برداشت کنیم.

از سوی دیگر هم‌اکنون به طور میانگین روزانه 7 میلیون متر مکعب گاز به مخزن ذخیره سازی گاز در سراجه قم تزریق می‌شود که انتظار می‌رود، روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز در ماه های سرد سال از این مخزن برداشت شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: