جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 23 خرداد 1395     
سرانه فضای سبز درون شهری پایتخت افزایش یافت

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه سرانه فضای سبز درون شهری پایتخت تنها با احتساب فضاهای سبز عمومی  به 15.8 متر مربع رسیده، گفت: این میزان نسبت به 10 سال گذشته افزايش چشمگیری را نشان مي‌دهد. این در حالیست که شهر تهران دارای بیش از 13هزار هکتار فضای سبز داخل محدوده شهری است.

علی محمد مختاری با بیان اینکه سرانه مطلوب براي فضای سبز شهري تا حدود بسیار زیادی به شرایط زیست بومي، ويژگي‌هاي اقلیمی و همچنین تراکم جمعیت و بافت مسکونی یک منطقه یا یک شهر بستگي دارد، یادآور شد: بدیهی است این سرانه در یک منطقه بیابانی، خشک و با محدودیت منابع آب می تواند با آنچه که در یک منطقه معتدل و مرطوب وجود دارد متفاوت باشد.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به اینکه استاندارد سرانه فضای سبز از نظر تأثیرات محیط زیستی با همین استاندارد از نظر شهرسازی متفاوت است، ادامه داد:به عنوان نمونه وزارت مسکن و شهرسازی این مقدار را برای شهرهای ایران 7 تا 12 مترمربع و طرح جامع شهر تهران این مقدار را 10 مترمربع در نظر گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تهران دارای بیش از 13هزار هکتار فضای سبز داخل محدوده شهری است، یادآور شد: این محدوده شامل بوستان های درون شهری در ابعاد محله ای، ناحیه ای، منطقه ای و فرامنطقه ای، بوستان های جنگلی داخل محدوده، رفیوژها، میدان ها، لچکی ها، حواشی بزرگراه ها و درختان معابر است که با احتساب جمعیت فعلی تهران، سرانه فضای سبز داخل محدوده شهری 15.8 (پانزده و هشت دهم) مترمربع است و این میزان نسبت به 10 سال گذشته افزايش چشمگیری را نشان مي‌دهد.

مختاری با اشاره به اینکه طبق برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران مقرر است تا پایان برنامه دوم سرانه فضای سبز شهری به 17.4 مترمربع افزايش يابد، اظهار کرد: در اين ميان سهم سرانه بوستان ها 6.7 مترمربع خواهد بود. همچنین تأكيد بر آن است كه ميزان سرانه فضاهای سبز در مناطق کم برخوردار حداقل به 6مترمربع افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در محاسبه سرانه فضای سبز درون شهری تهران تنها سطوح فضاهای سبز عمومی در نظر گرفته شده و باغات و فضاهای سبز خصوصی در این محاسبات اعمال نمی شود، گفت: به هر حال به رغم رشد جمعيت شهر تهران طي سه دهه گذشته، ميزان توسعه فضاهاي سبز به نسبت رشد جمعیت از سرعت بيشتري برخوردار بوده است.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه آمارها نشان مي‌دهند سرانه فضای سبز در شهر تهران در سال 1357 حدود یک مترمربع بوده است، خاطر نشان کرد: اين سرانه در پایان سال 1365 به 2.1 مترمربع رسیده است و تا پایان سال 1383 بالغ بر 9 مترمربع بوده است. سرانه فضای سبز در شهر تهران در حال حاضر به 15.8 متر مربع با توجه به جمعیت بیش از 8 میلیون نفری تهران رسیده است

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: