جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 18 خرداد 1395     
تغییر مسیر گردوغبار به سمت شمال غرب

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: عکس های ماهواره ای بیانگر آن است که گرد و غباری که روز دوشنبه تهران و برخی دیگر از استان های کشور را تحت تاثیر قرار داد از کانون خارجی کشورهای سوریه و غرب عراق منشاء گرفته بود.
خبرگزاری ایسنا:  ضیاء الدین شعاعی با اشاره به پدیده گرد و غباری که اخیرا بخشی از کشور را تحت تاثیر قرار داد، گفت: سازمان هواشناسی وقوع این پدیده برای روزهای یکشنبه و دوشنبه 16 و 17 خرداد را پیش‌بینی کرده بود.

شعاعی افزود: عکس‌های ماهواره‌ای بیانگر آن است که گرد و غباری که روز دوشنبه تهران و برخی دیگر از استان‌های کشور را تحت تاثیر قرار داد از کانون خارجی کشورهای سوریه و غرب عراق منشاء گرفته بود.

برای نخستین بار پدیده گرد و غبار به سمت شمال غرب کشور تغییر مسیر داد

وی با مرور روند پدیده گرد و غبار در ایران و تاثیرپذیری بیشتر استان‌های جنوبی از این پدیده، اظهار کرد: بر خلاف روال سابق و برای نخستین بار، وقوع پدیده گرد و غبار همزمان با باد جنوبی، منجر بدان شد که توده گرد و غبار شکل گرفته به سمت ایران بر اثر فشار باد جنوبی به سمت شمال غرب کشور تغییر مسیر دهد.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ضمن بیان اینکه در پدیده اخیر شاهد بالاترین میزان غلظت گرد و غبار در استان‌های آذربایجان غربی و شمال غرب همچون لرستان و شمال ایلام بودیم، ادامه داد: این در حالی است که امروز بالاترین میزان غلظت گرد و غباری که در اهواز شاهد آن بودیم در حدود 150 میکروگرم بود.

شعاعی در خصوص شرایط هوای کشور در پایان روز دوشنبه، گفت: آمارها نشان‌دهنده روندی نوسانی در شدت گرد و غبار است به گونه‌ای که در بوکان شاهد غلظت گرد و غباری برابر با 500 میکروگرم بودیم.

تاثیرپذیری آذربایجان غربی و شرقی از گرد و غبار روز گذشته

این مقام مسئول افزود: از عصر روز دوشنبه و به دنبال تغییر مسیر گرد و غبار به سمت شمال کشور شاهد تاثیرپذیری استان‌های آذربایجان شرقی و غربی از پدیده گرد و غبار بودیم و سقز نیز با غلظتی در حدود 300، 400 میکروگرم تحت تاثیر قرار گرفت.

وی در خصوص مسیر حرکت طوفان گرد و غبار، گفت: توده گرد و غبار وارد شده به کشور پس از عبور از زاگرس به ایران مرکزی وارد شد و روز دوشنبه تهران را نیز تحت تاثیر قرار داد به گونه‌ای که شاهد هوای ناسالم در پایتخت بودیم و در بالاترین میزان، غلظت گرد و غبار در هوای تهران به حدود 120 میکرو گرم رسید.

گرد و غبار کنونی تداوم نخواهد داشت

شعاعی در خصوص وضعیت کنونی هوای کشور و استان های درگیر پدیده گرد و غبار نیز با بیان اینکه از عصر روز دوشنبه میزان گرد و غبار رو به کاهش است، گفت: پیش‌بینی‌ها بیانگر آن است که این وضعیت حداکثر تا ظهر روز سه‌شنبه 18 خرداد، ادامه خواهد داشت زیرا تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد به دلیل عدم برخورداری توده گرد و غبار کنونی از پشتوانه و توده فعال پشتیبان، این روند ادامه نخواهد داشت و از شدت آن کاسته خواهد شد.


وی یادآور شد: این نخستین بار بود که توده گرد و غبار ورودی به ایران با عبور از ارتفاعات البرز به گیلان رسید و این استان را نیز تحت تاثیر قرار داد.

این مقام مسئول تاکید کرد: از ابتدای امر نیز بارها اعلام شد به دلیل اینکه حدود 90 درصد گرد و غبار ایران ناشی از منشاءهای خارجی است و با توجه به شرایط منطقه، رفع این چالش نیاز به زمان دارد.

شعاعی اشاره‌ای هم به فعالیت‌ها و اقدامات ایران در سطح منطقه و بین‌الملل داشت و گفت: شکل‌گیری و تصویب قطعنامه‌های مختلف بین‌المللی در خصوص مقابله با پدیده گرد و غبار در سطح جهانی با ابتکار عمل و پیشگامی ایران باعث جلب توجه و نگاه بین‌المللی به این موضوع و آغاز اقدامات جهانی در این حوزه شد.

وی ابراز امیدواری کرد: در آینده شاهد ایجاد الزام برای کشورها به ویژه کشورهای منطقه برای اقدام در خصوص مقابله با پدیده گرد و غبار و ایجاد وحدت و همکاری منطقه‌ای در زمینه کنترل منشاء های گرد و غبار باشیم.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ضمن یادآوری شرایط جنگ و ناامنی در منطقه و کشورهای همسایه، تاکید کرد: به رغم این شرایط و بعید بودن ایجاد عزم منطقه‌ای در کوتاه‌مدت برای مقابله با این پدیده، ایران حاضر به توقف تلاش‌های خود در سطح ملی و بین‌المللی برای مقابله با پدیده گرد و غبار نیست.

تاثیر‌پذیری طوفان‌های گرد و غبار از خشکسالی‌های شدید در منطقه

شعاعی اشاره‌ای هم به وضعیت خشکسالی و بارش به عنوان آیتمی موثر در تشدید پدیده گرد و غبار داشت و گفت: متاسفانه به لحاظ بارشی شاهد وضعیت خوبی در ایران و کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه نیستیم.

به گزارش پام، این مقام مسئول افزود: حتی در ایران برخلاف تصور عامه، بیش از نیمی از کشور حتی متوسط بارش سالانه را نیز دریافت نکرده‌اند. به گونه‌ای که در تهران شاهد دریافت مرز متوسط بارش سالانه و در اصفهان شاهد عدم دریافت متوسط بارش سالانه بودیم.

وی گفت: وقوع پدیده گرد و غبار با منشاء خارجی در نیمه خردادماه سال جاری خبر از وضعیت نه چندان مطلوب ما در حوزه گرد و غبار طی سال جاری و فصل پیش‌رو می‌دهد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: