جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 17 خرداد 1395     
میلیاردها دلار نخاله ساختمانی که دور ریخته می‌شود

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، بر اساس بررسی های انجام شده و اظهار نظر مسئولان ذیربط،روزانه قریب به 50 هزار تن نخاله ساختمانی در شهر تهران تولید می شود.

نخاله های ساختمانی از نمونه پسماندهایی محسوب می شود که حاصل ساخت و سازها،تعمیرات نوسازی و بهسازی اماکن و تاسیات دولتی و غیر دولتی به شمار می رود. 

براساس آمار های موجود،روزانه قریب به 5 هزار کامیون خاک و نخاله از شهر تهران تخلیه می شود که رقم بسیار سنگین و قابل توجهی به نظر می رسد و این در حالی است که بررسی های انجام شده موید افزایش 7 برابری میزان تولید نخاله های ساختمانی در مقایسه با پسماندها و نخاله های مسکونی است. 

*از رونق ساخت و ساز تا افزایش نخاله های ساختمانی 

برخی از کارشناسان شهری و مهندسی معتقدند میان افزایش حجم تولید نخاله های ساختمانی با رکود حاکم بر بازار مسکن ارتباط مستقیمی وجود دارد وبه تعبیر می توان گفت با افزایش رونق بازار مسکن و گسترده تر شدن ساخت و سازها و حجم و میزان تولید نخاله های ساختمانی نیز تشدید می شود.

یکی از دستور کارهایی که برای مدیریت نخاله های ساختمانی در کلانشهر تهران مد نظر قرار گرفته و مشمول احداث کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی می شود.

طرحی که بنا بر اظهار نظر حسین جعفری،مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران،احداث آن بصورت رسمی کلید خورده و براساس اطلاعات منتشر شده با بهره برداری از آن،بیش از 1 میلیون تن نخاله ساختمانی با مدیریت خاص به خود کاهش خواهد یافت.

بهره برداری از این پروژه با ضرفیت 3 هزار و 300 تن نخاله ساختمانی کلید خورده و فاز نخست آن 12 ماه زمان خواهد برد.

با بهره برداری از این پروژه در طول سال،قریب به 600 هزار تن خاک و نخاله و 200 هزار تن سیمان سبک به دست خواهد آمد.

امری که با تحقق آن،بخش قابل توجهی از دغدغه های زیست محیطی در این حوزه و در کلانشهری همچون پایتخت مرتفع خواهد شد. 

 *پسماندهایی که تلنبار می شوند 

محمد حسین بازگیر،رئیس اداره کل محیط زیست شهر تهران با اشاره به لزوم رسیدگی به نخاله های ساختمانی در پایتخت می گوید:در طول روز،قریب به 50 هزار تن نخاله ساختمانی و پسماند فعالیت های عمرانی تولید می شود که این میزان معادل حجم 4 تا 5 هزار کامیون برآورد می شود.

به عبارت دیگر برای نقل و انتقال این میزان از پسماندهای ساختمانی در طول روز قریب به5 هزار کامیون تردد می کنند که بطور طبیعی هر کدام از این خودروهای سنگین عامل آلایندگی ها و مخاطرات زیست محیطی خاص به خود هستند که در صورت مدیریت صحیح و اصولی پسماندهای مذکور،چنین میزان ترددهایی نیز به نحو قابل توجهی کاهش خواهد یافت. 

رئیس اداره کل محیط زیست شهر تهران،معتقد است در طول سالیان گذشته،عمدتا پسماندهای ساختمانی بر روی یکدیگر تلنبار می شده اند و در چنین شرایطی بصورت طبیعی با بهره برداری از کارخانه بازیافت می توان به نحو     شایسته ای معضل مذکور را مدیریت کرد. 

*لزوم بازیافت نخاله های ساختمانی و بهره گیری مجدد از آنها 

آنچه که در چنین عرصه ای به عنوان ضرورتی حائز اهمیت مطرح است به لزوم بازیافت نخاله های ساختمانی باز می گردد تا بتوان به این ترتیب بهره برداری و استفاده مجدد از این پسماندها را در چرخه ساخت و ساز فراهم ساخت. 

بطور یقین در صورت تحقق این امرعلاوه بر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و کاهش برداشت های بی رویه از اراضی موجود برای تامین مصالح ساختمانی،صرفه جویی موثری نیز ایجاد خواهد شد و در واقع امر در این چرخه استفاده حداکثری از داشته های موجود لحاظ می شود امری که می تواند از هزینه کردهای سنگین و گزاف اقتصادی و زیست محیطی نیز پیشگیری کند.

با عنایت به احتمال رونق گرفتن ساخت و ساز در سال های آینده،ضرورت توسعه و بهره برداری از مراکز و کارخانه های بازیافت زباله،به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر احساس می شود،امری که در ابعاد متعدد زیست محیطی،اقتصادی و...مقرون به صرفه خواهد بود. 

شایان ذکر است، به گفته عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران؛ درشرایط فعلی سالیانه نزدیک به 3 میلیارد دلار نخاله ساختمانی درکشوردور ریخته می شود که اگرسازو کار ومدیریت بهینه ای دراین زمینه وجود داشته باشد این رقم هنگفت می‌تواند درجهت درست مورد بهره وری قراربگیرد.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: