جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 15 خرداد 1395     
تهران را برخلاف تصوراتم شهری سبز و پویا با مدیریتی قوی دیدم

 به گزارش شهرداری نیوز ،میشاییل هویپل شهردار و استاندار شهر وین به تهران آمده بود تا در حاشیه بازدید خود از یکی ازبزرگتربن و تاثیرگذارترین پایتخت های جهان، یادداشت تفاهمی را برای تداوم همکاری های بین دو شهر با محمدباقر قالیباف شهردار تهران منعقد کند. هویپل 22 سال است که توسط مردم این شهر به عنوان شهردار وین انتخاب شده است. شهری که برای ما ایرانی ها یادآور روزهای سخت و نفسگیر امضای معاهده برجام بود. شهردار وین به خوبی تاریخ ایران را می شناسد.

آنطور که هویپل می گوید کودکان اتریشی با تاریخ کهن ایران در مدارس آشنا می شوند و ازسوی دیگر در سال های اخیر با توجه به رویدادهای سیاسی پیرامون کشور ایران پیگیری اخبار این کشور و پیشرفت های شهر تهران در دوران تحریم اهمیت زیادی دارد.

عاشق صنایع دستی ایران به ویژه فرش ایرانی است و بهترین دوستان وی هم ایرانی هستند.  به گفته خودش به تهران آمده بود تا احساسش را نسبت به این شهر کامل کند اما زمانی که وارد تهران شد تمامی تصوراتش که از این شهر داشت به هم ریخت و تبدیل به احسن شد. گفت و گو را با وی می خوانید:

تا آنجایی که می دانیم شما به تاریخ ایران علاقه زیادی دارید و به خوبی تاریخ این کشور و صنایع دستی آن را می شناسید. اما برای اولین بار است که به کشور ایران و شهر تهران سفر می کنید. از نظر شما شهر تهران با توجه به وسعت و جمعیتی که دارد، چگونه بود؟

در ابتدا باید بگویم تهران، شهر ناشناخته ای نیست. ما با تاریخ کهن ایران در مدرسه آشنا می شویم. همیشه  تمامی اخبار شهر تهران و همچنین خبرهای مربوط به توسعه اقتصادی، سیاسی کشور ایران را بررسی می کنیم. از سوی دیگر با روحیه و فرهنگ مردم ایران هم کم و بیش از طریق ایرانی هایی که در شهر وین  زندگی می کنند که بیشتر آنها در زمینه مهندسی و پزشکی در کشور اتریش مشغول به کار هستند؛ آشنا شده ام. اما یکی از اهداف من برای سفر به تهران این بود، احساسی که از تهران داشتم را بتوانم از نزدیک ببینم. وقتی وارد تهران شدم، ویژگی های این شهر بسیار فراتر از آن استنباطی بود که از قبل داشتم .

آن چیزی که بیشتر برای شما جالب بود توسعه این شهر بود یا تاریخ آن؟

آن چیزی که برایم جالب است، آینده  و توسعه تهران است. تصویری که عموما از تهران در اروپا وجود دارد، غالبا یک شهر صحرایی است که در دل کویر قرار دارد اما آن چیزی که ما در تهران دیدیم؛  شهری بسیار سبز و پویا بود که به خوبی مدیریت شده است. شهری بود که نیروی جوان و تحصیل کرده زیادی دارد. تمامی این مسائل باعث شد تا پیش داوری هایی را که ما از تهران در ذهن داشتیم، از بین برود. الان آن چیزی که برای ما اهمیت دارد، روابط بین دو شهر وین و تهران است که هم می تواند در توسعه آینده تهران و وین تاثیر داشته باشد و هم اینکه اگر از بعد سیاسی نگاه کنیم، می بینیم با توجه  به بی ثباتی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد؛ ثبات کشور ایران می تواند یکی از امتیازات تاثیرگذار در همکاری دو جانبه باشد.

 

به آینده و توسعه شهری تهران اشاره کردید، با توجه به اینکه شما نیز در یک شهر مطرح شهردار و مدیر هستید، آینده تهران از نظر شما چگونه خواهد بود؟

 آینده هر کشوری به بسترهای مناسبی نیاز دارد که ایجاد این بستر برعهده مدیران شهری و دولت است. آینده شهری و ثبات شهری حتما به استفاده از اقتصاد دانش بنیان نیاز دارد که هم از نظر سیاسی و هم از بعد ثبات بخشی به جامعه اهمیت زیادی دارد. اقتصاد دانش بنیان باعث می شود تا شرایط زندگی را بهبود دهد،  بازار کار را توسعه و درآمد افراد را بیشتر کند. همچنین باعث رضایت شهروندان می شود و متعاقب آن در اوقات فراغت مردم تاثیرگذار است. اگر بتوانیم اقتصاد دانش بنیان را بیشتر از آنچه که هست در شهر تهران توسعه دهیم، اعتقاد دارم ساختار شهری در تهران ثبات بیشتری خواهد یافت.

در حال حاضر اختیارات شما به عنوان شهردار وین در اجرای طرح ها و پروژه های شهری چه میزان است و در چه مسائلی اختیارات دارید؟

اختیار شهردار در شهر وین با سایر شهرهای اروپایی تفاوت زیادی ندارد. در مجموع باید بگویم در وین آنچه که شهردار فکر می کند اجرای آن به صلاح شهر است، باید انجام شود.

 

 

 

یکی از مشکلاتی که مدیریت شهری تهران با آن روبه روست، مدیریت یکپارچه شهری است. می خواهیم بدانیم در وین محدوده اختیارات شهردار چقدر است و آیا مدیریت یکپارچه وجود دارد یا خیر؟

البته ما نیز در اجرای طرح ها و برنامه هایی که داریم، آنقدرها آزادی عمل نداریم و باید تابع قوانین کشوری و همچنین  تابع قوانین اتحادیه اروپا باشیم. در واقع در این زمینه چارچوب خاصی وجود دارد. اما آنچه در این میان بسیار اهمیت دارد، تامین منابع مالی  پروژه های  شهری است که روند بسیار پیچیده و طولانی در اتریش و بیشتر شهرهای اروپایی دارد. ما هر 5 سال یک بار تصمیم می گیریم که کل درآمد و بودجه کشور در شهرها و ایالت ها چگونه تقسیم شود و این تقسیم بندی مقطع زمانی دشواری را برای ما فراهم می کند که این تصمیم نیز تابع تصمیمات اتحادیه اروپاست که تعدیل های مالی و ریاضت مالی را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی اتخاذ می کند. درکل اتحادیه اروپا در سال های اخیر همیشه صحبت از پس انداز و کم کردن هزینه هاست که این مشکل بزرگی را سر راه سرمایه گذاری و رشد اقتصادی  کشورهایی از جمله کشور ما  قرار داده است.اعتقاد دارم «وین بزرگ» برای اتریش کوچک بسیار،  بزرگ است. به عنوان مثال از 8 میلیون جمعیتی که کشور اتریش دارد، نزدیک به 1.9 میلیون نفر از آن در شهر وین زندگی می کنند. نزدیک به 8 درصد از کل مالیات های اخذ شده از کل اتریش از این شهر است. 50 درصد از کل سرمایه گذاری خارجی در کشور اتریش در شهر وین انجام می شود. در واقع شهر وین قدرتی فراتر از مرزهای اتریش است که در راستای توسعه اتحادیه اروپا نیز می تواند  فراتر از مرزهای اتریش  از جمله در شرق اروپا تاثیرگذار باشد.

شما گفتید از کل جمعیت 9 میلیون نفری اتریش 1.9 میلیون نفر آن در شهر وین زندگی می کند که این میزان در مقایسه با کل جمعیت کشور، رقم بالایی است اما در شهر تهران تنها جمعیتی که در روز در شهر تهران تردد می کند نزدیک به 13 میلیون نفر و جمعیت ساکن این شهر در هنگام شب 10 میلیون نفر است. برای تردد این جمعیت در یک دهه اخیر شهرداری تهران سعی در توسعه حمل و نقل عمومی کرد. اما همچنان  ما در این شهر با دو مشکل آلودگی هوا و ترافیک روبه رو هستیم. می خواستم بدانم که شما در شهر وین آیا توانسته اید ترافیک را کنترل و آلودگی هوا را کاهش دهید؟

به عنوان شهردار باید به خودم این انتقاد را وارد کنم که ترافیک شهر وین را هنوز نتوانسته ام صددرصد  کنترل کنم. زمانی که  به عنوان شهردار وین انتخاب شدم، حدود 40 درصد  از مردم با خودروهای شخصی تردد می کردند و تنها 20 درصد مردم با حمل و نقل عمومی سفرهای روزانه خود را انجام می دادند. الان بعد از22 سال  این نسبت دقیقا برعکس شده به این صورت که 20 درصد مردم  با خودروهای شخصی تردد می کنند. در حالی که 40  درصد از مردم ترجیح می دهند تا از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. لازم به ذکر است که 260 هزار نفر کارمند و کارگر در این شهر مشغول به کار هستند که در حومه وین زندگی می کنند که روزها وارد این شهر می شوند. هدف توسعه ای که برای شهر وین ترسیم کردیم، این است که در یک چشم انداز 10 ساله بتوانیم حدود 50 درصد از حمل و نقل و ترددهایی که از بیرون شهر وین به داخل آن انجام می شود، توسط حمل و نقل عمومی انجام شود. این در حالی است که اکنون 25 تا  27 درصد از ساکنان حومه شهر وین از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند. در نظر داریم تا استفاده از حمل و نقل عمومی را برای مردم جذاب کنیم به ویژه با توجه به  تخفیف هایی که به شهروندان در استفاده سالانه از وسایل حمل و نقل عمومی در نظر گرفته ایم این اتفاق بیفتد.

 در توسعه حمل و نقل عمومی آیا تامین هزینه های آن برعهده دولت است یا از طریق مشارکت بخش خصوصی این کار را انجام می دهید؟

 به هیچ وجه توسعه حمل و نقل عمومی به بخش خصوصی واگذار نمی شود. نیمی از بودجه و هزینه ها را دولت متقبل می شود. نیمی از بودجه را  نیز شهرداری تامین می کند. حمل و نقل عمومی که ما به آن اشاره می کنیم، شامل توسعه حمل و نقل برون شهری برای ساکنان شهرک های اطراف وین نیز می شود. البته تامین بودجه و تقسیم بندی آن براساس مذاکراتی که با دولت انجام می دهیم؛ تغییر می کند.

از سال 2010 تا 2014 انجمن های بین المللی شهر وین را به عنوان یکی از شهرهای برتر برای زندگی معرفی کردند. ما وین را به عنوان شهر پیاده راه ها بیشتر می شناسیم. توسعه پیاده راه ها چقدر مد نظر شما قرار دارد؟ آیا توانستید در مدت زمانی که در تهران حضور داشتید در پیاده راه های این شهر نیز قدم بزنید؟

زیاد صورت خوشی ندارد که من از شهر خودم تعریف کنم؛ اما واقعیت این است که همانطورکه شما نیز به آن اشاره کردید اخیرا اتریش  توسط یک سازمان بین المللی که در کشور آمریکا قرار دارد، به عنوان  شهری که بیشترین ارزش زندگی را دارد؛ انتخاب شده است. برای من به عنوان شهردار وین آن چیزی که مهم است؛ رضایت شهروندان و راحتی آنها  برای زندگی در این شهر است. توجه به این مسائل از سوی مدیران شهری است که در کارنامه کاری آنها از سوی مردم خوب و مثبت ارزیابی می شود.  برای من رضایت شهروندان اهمیت زیادی دارد. متاسفانه در مدتی که در شهر تهران مهمان بودم،  فرصتی نداشتم تا در پیاده راه های شهر قدم بزنم. برنامه این سفر آنقدر فشرده بود که مجبور بودم تا با خودرو تردد کنم.  البته اینطوری به نظرم بهتر است چرا که در این برنامه فشرده توانستم جاهای دیدنی زیادی از تهران را ببینم. آن چیزی که من در این چند روز در شهر تهران دیدم مدیریت خوب شهری بود و این  یک نظری است که با اجازه شما بنده بعد از 22 سال مدیریت شهری این حق را دارم که چنین نظری را در مورد شهردار تهران بدهم.

 

در سایت های خبری وقتی عکس های شهر وین را جستجو می کردیم، دیدیم بلند مرتبه سازی در این شهر تنها در محدوده های خاصی امکان پذیر است در این رابطه کمی توضیح دهید؟

حاصل این تفکر یک برنامه دوساله کارشناسی بود که  پژوهشگران شهرسازی در مورد آن بحث کردند که ماحصل آن تصویب قانون عدم ساخت بلندمرتبه سازی دز محدوده مرکزی وین در شورای شهر بود. در واقع در این مصوبه، شورای شهر برنامه بلند مرتبه سازی شهر وین اصول حفاظت از بناهای تاریخی شهر که عمدتا در مرکز شهر وین است را به تصویب رساندند. در حال حاضرمجوز ساخت ساختمان های مرتفع و بلند را تنها در حومه شهر می دهیم که این رویکرد به شهر وین حالت کاسه ای می دهد. به دلیل اینکه مساحت وین محدود است و نمی توان اندازه این شهر را با ساخت  ساز به هر شکلی که بخواهیم، گسترش دهیم چون شهرهای اطراف وین با این مساله مخالفت می کند به همین دلیل هم برای فضای مسکونی و هم اداری و تجاری از فضای شهر حداکثر استفاده را خواهیم کرد.

تا آنجایی که اطلاع داریم، در وین یک شهرک 20 هزار نفری ساخته شده که مدیریت خاصی را در این شهرک شما انجام داده اید. کمی درباره اجرای این پروژه صحبت کنید؟

ما در تهران این فرصت را داشتیم تا از منطقه 22 شهر تهران بازدید کنیم. جالب است بدانید  ما هم یک منطقه 22 در شهر وین داریم که بسیار شبیه منطقه 22 شماست. یک منطقه ای که هم صنعتی است و هم منازل مسکونی در آن ساخته شده است. حتی یک دریاچه مسکونی نیز در وسط این منطقه ایجاد کرده ایم که در واقع محل تفریح است و فضای این منطقه را تغییر داده است. در این منطقه  یک مجموعه ای ساختیم که 27 هزار واحد مسکونی را دارد که در حال تکمیل آن هستیم.

بستن تفاهم نامه بین تهران و وین در آینده نزدیک در ارتباط میان این دو شهر که قدمت تاریخی بسیار زیادی دارند؛ چه تاثیری خواهد گذاشت؟

جالب است بدانید با هیچ شهری پیمان خواهرخواندگی نداریم چرا که اگر اینطور بود ما باید با صدها و هزاران شهر قرارداد خواهرخواندگی می بستیم. قرار است که در قالب یک یادداشت تفاهم همکاری بین تهران و وین به خوبی مشخص شود. درواقع در این یادداشت حجم همکاری های آینده این دو شهر مشخص خواهد شد کما اینکه اکنون نیز این همکاری بین دو شهر وجود دارد اما آن کاری که می خواهیم، بکنیم این است که با حضور کارشناسان دو طرف همکاری  بیشتری داشته باشیم. نمی خواهیم، بگوییم که قرار است برای تهران چه کارهایی انجام دهیم بلکه در قالب این یادداشت تفاهم این تهران است که مشخص می کند به چه همکاری هایی نیاز دارد. ارتباط این دو شهر اصلا یک طرفه نخواهد بود بلکه همکاری متقابل است و ما نیز در نظر داریم تا از تجربه های شهر تهران بهره مند شویم و یک همکاری بلند مدت داشته باشیم. 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: