جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 11 خرداد 1395     
پاسخ مدیرعامل زیباسازی به انتقادهای نگارخانه ای به وسعت شهر

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز، مدیرعامل سازمان زیباسازی با تاکید بر بالا بردن سواد هنری مردم به عنوان یکی از اهداف اجرای نگارخانه ای به وسعت شهر افزود: ایجاد آرامش بصری، خالی کردن شهر از تبلیغات برای مدت ده روز اهدافی است که باید از این طرح توقع داشت.

عیسی علیزاده گفت: نگارخانه ای به وسعت شهر سطح توقعات را بالا برده است اما باید در نظر بگیریم که این طرح چه اهدافی را مدنظر قرار داده است؛ قطعا مردمی که دائما مشغول تلفن همراه هستند و در ماشین با یکدیگر گویی قهر هستند اگر به این آثار نگاه کنند و با یکدیگر بحث کنند علاوه بر بالا رفتن سواد هنری اهداف اصلی طرح محقق شده است.

وی افزود: انتقادهایی مطرح می شود که تهران گالری نیست ما هم این موضوع را میپذیریم اما اصل آثار در خیابان ها به نمایش گذاشته نشده بلکه عکس آثار در سطح شهر اکران شده است و این نیز در جهت ترغیب و تشویق است که به صورت نمادین اجرایی شده است.

وی در پاسخ به برخی انتقادها در زمینه هزینه اجرای طرح نگارخانه ای به وسعت شهر گفت: این کار توسط شرکت های تبلیغاتی انجام می شود و هیچ هزینه ای در بر نداشته استچرا که بر اساس پروتکل های میان سازمان زیباسازی و شرکت های تبلیغاتی توافق شده است شرکت ها طرحی که سازمان ارائه می کند را چاپ، نصب و جمع آوری کنند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی ادامه داد: این شرکت ها بر اساس پروتکل این کار را انجام می دهند و اینطور نیست که بتوانند در این ایام سازه ها را در اختیار شرکت تجاری بگذارند و سازمان در قبال این هزینه داده باشد. درحقیقت این که گفته می شود اگر این سازه ها در اختیار بخش تجاری قرار میگرفت چه میزان ریالی به همراه داشت در نتیجه سازمان پول زیادی پرداخت کرده است به کلی مردود است و هیچ هزینه ای برای این طرح پرداخت نشده است.

علیزاده با رد این ادعا که در ایام ده روزه برگذاری نگارخانه ای به وسعت شهر کمتر به موضوع خرمشهر و نیمه شعبان پرداخت شده است افزود: به هیچ عنوان سازه‌ای با موضوع دفاع مقدس و یا نیمه شعبان جمع‌آوری نشده است اما به دلیل اینکه جشنواره نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر تمام سازه‌های تجاری شهر را در بر گرفته و معمولا چشم به سمت آثار جدید گرایش پیدا می‌کند، ممکن است این احساس به وجود آید که به نیمه شعبان و یا آزادسازی خرمشهر توجه کمتری شده است و این احساس در برخی افراد به وجود آمده باشد که به این دو موضوع سازه‌های کمتری اختصاص داده شده است. ضمن اینکه تلاش کردیم برای موضوع نیمه شعبان نیز از عکس آثار هنری همانند کاشی کاری های مرتبط با این موضوع بهره بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه در دومین دوره برگزاری جشنواره تعداد آثار اسلامی ایرانی به دو برابر افزایش پیدا کرده است، افزود: تلاش کرده‌ایم برای دو موضوع نیمه شعبان و دفاع مقدس سازه‌های یکسانی در شهر ایجاد کنیم تا علاوه بر یکسانی تمام سازه‌ها، دو موضوع نیمه شعبان و دفاع مقدس مورد توجه مردم قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی تاکید کرد: علاوه بر افزایش دو برابری آثار اسلامی ایرانی در جشنواره نگارخانه‌ای به وسعت شهر، امسال تعداد سازه‌هایی که به دو موضوع دفاع مقدس و نیمه شعبان اختصاص داده شدند نسبت به سال قبل سه برابر افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: کسانی که اعلام می‌کنند المان‌ها از سازه‌های مربوط به دفاع مقدس جمع‌آوری شده است باید مستندی ارائه کنند که مبنی بر کاهش این المان‌ها باشد. به هر ترتیب به هیچ عنوان از تعداد سازه‌های مرتبط با موضوع دفاع مقدس و نیمه شعبان کم نشده بلکه نسبت به سال‌های گذشته حدود سه برابر افزایش پیدا کرده است.

علیزاده درخصوص نحوه انتخاب آثار اکران شده نیز گفت: از میان پنج هزار اثر پس از بررسی در زمینه سازگاری آثار با فرهنگ، آداب و رسوم و مبانی دینی 800 اثر انتخاب و بر روی دو هزار سازه اکران شد و با نمایندگان موزه ها جلسه گذاشته شد و حق معنوی کارها و اجازه عکاسی صنعتیگرفته شد.

وی به رفع ایرادات دوره پیشین طرح نگارخانه ای به وسعت شهر در دومین دوره اشاره کرد و افزود: امسال کل اثر گذاشته شد اما برای اینکه بهتر دیده شود قسمتی از اثر بزرگتر به نمایش درآمد و بر روی هر سازه تنها یک اثر به نمایش گذاشته شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی در خصوص اظهارنظر یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر حاکم شدن جریان فکری سکولار در سازمان زیباسازی، گفت: باید عملکرد یک ساله سازمان زیباسازی در حوزه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم. بی‌تردید سکولار تعریفی دارد و در آن مولفه‌های مشخصی وجود دارد که می‌توان در مقایسه با عملکرد سازمان زیباسازی در حوزه‌های مختلف به این موضوع پی برد که آیا چنین مطلبی درست است یا خیر؟

علیزاده ادامه داد: پیش از برگزاری جشنواره نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر، کمپین‌های مختلفی توسط این سازمان برگزار شد که از جمله آنها می‌توان به بهار فاطمی که به طور ویژه به موضوع شهادت و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) توجه داشت، اشاره کنیم. در ایام اربعین نیز عکس‌های مرتبط با اربعین، عاشورا و دهه محرم در سطح شهر به نمایش گذاشته شد. آیا برگزاری چنین جشنواره‌هایی و چنین عملکردی نشان از وجود جریان سکولار در این سازمان دارد؟

وی تاکید کرد: با اعضای شورای اسلامی شهر تهران تعامل بسیار سازنده‌ای داریم و نظرات آنها به ما منتقل می‌شود تا در اجرای طرح‌ها مدنظر قرار گیرد. نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران در سازمان زیباسازی نماینده دارند و در جریان عملکرد این سازمان قرار می‌گیرند.

وی درخصوص نحوه ادامه اجرای این طرح در سال های آینده نیز گفت: قطعا پس از پایان این دوره با کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران جلساتی را برگزار خواهیم کرد و پس از دریافت نقطه نظرات آنها و جمع بندی این موارد را لحاظ خواهیم کرد اما اینکه این طرح در دوره های آینده برگزار می شود یا خیر بر عهده سازمان زیباسازی نیست. در دوره گذشته بسیاری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران از این طرح حمایت کردند باید این طرح مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد و بعد تصمیم گیری کنیم.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: