جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 15 مرداد 1393     
کاهش هزینه های شهرداری با تفکیک زباله ها در مبدا

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران گفت: شهروندان اگر اقدام به تفکیک زباله های خود از مبدا کنند نه تنها هزینه های شهرداری تهران در حمل و جابه جایی پسماندها کم می شود، بلکه می توان به رونق اقتصادی پایتخت با بازیافت این طلای کثیف امیدوار بود .

بازدید اهالی رسانه از ایستگاه میانی جمع اوری زباله های تولیدی یک روز پایتخت نشینان به همراه شهرام گیل آبادی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، حسن کریمیان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران و جمعی از نخبگان و شورایاری های منطقه 20، نشان داد که اگر چه شهرداری تهران در مدیریت بهینه از این طلای کثیف برنامه های زیادی را دردست اجرا دارد، اما اگر شهروندان اقدام به تفکیک زباله های خود خد از مبداء نکنند و زباله های تر و خشک را با هم جمع اوری کنند؛ تمامی این برنامه ریزی ها که می تواند به عنوان یکی از درآمدهای پایدار برای شهر تهران تبدیل شود، سود اقتصادی کمتری را وارد چرخه اقتصادی پایتخت وارد خواهد کرد.

حسن کریمیان در نشست دوستانه  خود با اهالی رسانه و نخبگان منطقه 20 شهرداری تهران با اشاره به میزان تولید زباله در پایتخت گفت: میزان زباله خانگی تولیدی تهران روزانه 7000 تن است که از این میزان 30 درصد آن خشک و ما بقی ان زباله های تراست. این در حالی است که در شرایط کنونی  تنها بین 8 تا 10 درصد زباله ها بازیافت شده و بقیه پردازش و دفن می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران دلیل پایین بودن میزان بازیافت زباله های شهر تهران را عدم توجه شهروندان در جداسازی زباله های تر از خشک دانست و افزود: اگر شهروندان زباله تولیدی را دره مان منزل جدا سازی کنند، نه تنها ارزش اقتصادی پسماندها  بیشتر شده بلکه بسیار از هزینه های شهری را در حمل و جابه جایی آن کمتر می کند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مطالعات نشان می دهد که  سرانه تولید زباله تهران نسبت به بسیاری از شهرها و کشورها بسیار بالا و حدود یک و نیم برابر است، ادامه داد: تولید بالای زباله در شهر تهران از یک سو و از سوی دیگر عدم انجام تفکیک زباله از مبدا از سوی شهروندان باعث شده تا ضرورت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به منظور کاهش تولید زباله بیشتر شود. به ویژه با در نظر گرفتن این واقعیت که روزانه یک و نیم میلیارد تومان برای جمع آوری و حمل پسماندهای تهرانی هزینه می شود که این رقم در سال به 500 میلیارد تومان بالغ می شود.

کریمیان در ادامه با بیان اینکه بیش از 2800 خودروی مکانیزه برای جمع آوری زباله های تهران در حال فعالیت هستند، بیان کرد: بخشی از آنها از سازمان مدیریت پسماند اجاره گرفته شده و بخشی را پیمانکاران خودشان تهیه کرده اند. اما تمامی خدمات رفت و روب و نظافت شهر صرفا از طریق مناقصه انجام می شود و پیمانکاران دارای تخصص، تجربه و توان مالی می توانند در این مناقصات شرکت کرده و برنده شوند.

وی یکی از مهمترین دغدغه های شهرداری در سال جاری را تفکیک از مبدا اعلام کرد و یادآور شد: در صورت تحقق این طرح ، منجر به کاهش 30 درصدی زباله می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران به مزایای تحویل مستقیم زباله توسط شهروندان به خودروهای جمع آوری زباله در ساعت 9 شب اشاره کرد و گفت: در این صورت زباله خشک و پاک به زباله های تر آلوده نمی شود، چهره شهر به هم نمی ریزد و آلودگی و هزینه های شهری نیز کاهش می یابد. همچنین نیاز به مخازن زباله در سطح شهر کاهش یافته و خودبه خود تعداد آنها و تعفن و آلودگی ناشی از آنها نیز از بین می رود.

کریمیان در بخش دیگری از صحبت های خود به تفکیک آزمایشی زباله از مبدا در 12 ناحیه تهران به دستور قالیباف نیز اشاره ای کرد و یادآور شد: خوشبختانه دراین مدت کوتاه شهروندان استقبال خوبی از این طرح کرده اند کما اینکه در مناطق یک و 13 شاهد اجرای کامل این طرح از سوی شهروندان هستیم. این در حالی است که به گفته کریمیان، در بعضی از کشورها فرایند فرهنگ سازی برای تفکیک از مبدا زباله 15 سال طول کشیده، اما در نواحی پایلوت در تهران، مردم به محض شنیدن صدای ماشین ملودی دار، زباله به دست دم در ظاهر می شوند. همین موضوع امیدها برای تسری زودهنگام این طرح به 123 ناحیه تهران از شهریور ماه جاری به بعد را افزایش داده است.

به گفته وی سازمان مدیریت پسماند برای 70 درصد زباله تر نیز برنامه دارد. مطالعات ایجاد 5 ایستگاه نهایی (فاینال) با رعایت استانداردهای جهانی در حاشیه شهر در حال انجام است که با ایجاد آنها، انتقال زباله به کهریزک کاهش یافته و کارخانه های زباله سوز استاندارد و فاقد آلودگی توسعه می یابد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرتهران همچنین از توقف زباله دزدی با همکاری شهرداران نواحی پایلوت خبر داد و گفت: این زباله دزدان در گذشته به صورت کتفی و شخصی زباله ها را به طور متفرقه از داخل مخازن جمع آوری می کردند و آن را در بازار یا کارگاه های غیرمجاز در جنوب شهر به فروش می رساندند. اما شهرداران نواحی پایلوت جلوی این افراد را گرفته و اجناس آنها را توقیف کرده و اجازه فعالیت به آنها نمی دهد. البته چنانچه تفکیک از مبدا صورت گرفته و زباله به مخازن نیاید، دیگر دزدی صورت نمی گیرد.

کریمیان نحوه ساخت این ایستگاه ها را با استفاده از توان بخش خصوصی دانست و استقبال سرمایه گذاران را از فراخوان هایی که در این خصوص منتشر شده، مثبت توصیف کرد و گفت:یکی دیگر از  برنامه های سازمان مدیریت پسماند برای ارتقای کیفیت کود کمپوست و تولید گرانول است. در همین رابطه اولین قرارداد تولید گرانول برای تولید 50 تن از این کود شیمیایی در آرادکوه در هفته گذشته خبر داد که به مصرف کشاورزی و باغداری خواهد رسید. سیاست فعلی شهرداری تبدیل کلیه کود کمپوست تولیدی به گرانول برای استفاده در فضای سبز شهر تهران است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به دیگر برنامه های شهرداری تهران در حوزه مدیریت پسماند اشاره کردو یاداور شد: تبدیل بعضی از زباله ها و زیرسرندی ها به سوخت مشتق از زباله (RDF) یکی از این برنامه هاست. این نوع سوخت می تواند در کارخانه های تولید سیمان استفاده شود. اما شهرداری به تنهایی نمی تواند صنایع سنگین مورد نیاز در این بخش را وارد کند و باید از سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده کند.

وی در ادامه با اشاره به سه پروژه مهم این سازمان که از سال 89 اجرای ان شروع شده است، بیان کرد: کارخانه هاضم برای تبدیل زباله به انرژی که در روز قابلیت ورود 300 تن زباله و تولید 3 مگاوات برق را دارد.

وی از ورود آزمایشی برق این کارخانه به شبکه در عید فطر امسال خبر داد و گفت: این نخستین نیروگاه زباله سوز در کشور است که برق را وارد شبکه کرده است. در حال حاضر یکی از موتورها کار خود را شروع کرده و موتورهای دوم و سوم تا دو سه ماه آینده تکمیل خواهند شد. قرارداد فروش برق این کارخانه به وزارت نیرو منعقد و ابلاغ شده و این وزارتخانه کنتورهای کارخانه را پلمب کرده تا امکان سوء استفاده از آن وجود نداشته باشد و هر کیلووات برق را به مبلغ مصوب، یعنی 444 تومان می خرد.

کریمیان با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب شیرابه در آرادکوه پروژه دیگر شهرداری تهران در حوزه مدیریت پسماند است که یادآور شد:تصفیه خانه کهریزک قابلیت روزانه 1400 متر مکعب ورودی و 770 متر مکعب خروجی را دارد که بهره برداری از آن به مشکلات دیرینه آرادکوه پایان داده و در افزایش بهداشت این سایت موثر است. البته کریمیان تاکید کرد که به دنبال حذف شیرابه و حل آن از طریق هوادهی و تبخیر قبل از ورود به حوضچه هستند.

وی با اشاره به اجرای پروژه کارخانه تبدیل زباله به انرژی در آرادکوه افزود: این کارخانه ظرفیت ورود روزانه 200 تن زباله و تولید 2 مگاوات برق را دارد. 90 درصد این کارخانه تکمیل شده و پیمانکار قول بهره برداری از آن در آذر ماه سال جاری را داده است.

وی درباره برنامه این سازمان در مورد نخاله های ساختمانی نیز توضیح داد: شهرداری قصد دارد 50 هزار تن نخاله ساختمانی تولیدی در تهران در هر روز را استحصال و تبدیل به مصالح کند تا خاک که سرمایه ملی کشور است، در چرخه اقتصاد باقی بماند و منابع ملی نیز حفظ شود. برای این کار فراخوان هایی داده شده که یکی دو شرکت ابراز آمادگی کرده اند.همچنین طرح جمع آوری نخاله کم حجم برای اولین بار در تهران اجرا شده است و قراردادی با سازمان فناوری اطلاعات برای نصب GPS بر روی خودروهای سنگین جمع آوری نخاله های ساختمانی منعقد شده تا مبدا، مقصد و میزان جابه جایی بار توسط آنها کنترل شود و نتوانند در سطح شهر و معابر نخاله ها را بریزند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: