جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 15 مرداد 1393     
وضعیت معاینه فنی اتوبوس های شهری مطلوب نیست

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز،مدیرعامل سابق ستاد معاینه فنی شهر تهران راه حل افزایش ایمنی اتوبوسهای برون شهری و کاهش حوادث این اتوبوس ها  را انجام معاینه فنی واقعی قبل از هر سفر عنوان کرد.

وحید نوروزی با بیان اینکه معاینه فنی اتوبوس های برون شهری در مدت زمان کوتاهی بسیار جدی گرفته شد و پس از آن موضوع رها شد و اکنون از وضعیت خوبی برخوردار نیست، افزود: در زمان حاضر اکثر معاینه فنی ها در شهرهای کوچک و برخی مراکز استان ها به صورت سوری صادر می شود.

این کارشناس ارشد محیط زیست با اشاره به اینکه در قانون برای هر نوبت معاینه فنی هر سه ماه یا هر 6 ماه یکبار تعیین شده است که این موضوع نیز برای اتوبوس های برون شهری که با جان مردم سر و کار دارند بسیار مشکل ساز است، اظهارکرد: چاره افزایش ایمنی اتوبوس های برون شهری معاینه فنی قبل از هر سفر است.

وی ادامه داد: اتوبوس قبل از هر باار مسافرگیری باید به یک مرکز مکانیزه معاینه فنی مراجعه کرده و معاینه فنی "روز" بگیرد.

این کارشناس ارشد محیط زیست گفت: براای افزیش ایمنی هواپیماها، این وسیله نقلیه قبل از هر بار سفر چک و کنترل وضعیت می شود، اما متاسفانه در ترمینال ها افرادی وجود دارند تحت عنوان مدیر فنی که مهر معاینه فنی این افراد دست به دست می چرخد و به راحتی بر روی برگه صورت وضعیت رانندگان اتوبوس می خورد و اینچنین می شود که ما با کاهش ایمنی اتوبوس ها در کشور مواجه هستیم.

عدم کنترل ایمنی اتوبوس ها در پایانه های کشور

وی با تاکید بر اینکه کنترل وضعیت ایمنی اتوبوسها در پایانه های کشور انجام نمی شود، ادامه داد: کنترل ظاهری اتوبوس به هیچ وجه تاثیری در افزایش ایمنی خودرو نداردو متخصص ترین فرد نیز نمی تواند با بازدید ظاهری لاستیک، شیشه و بقیه اجزا متوجه مشکلات موجود در ایمنی اتوبوس شود.

نوروزی با تاکید بر اینکه اکثر خودروها از سوی رانندگان دچار تغییرات و دستکاری هایی می شود که منجر به کاهش ایمنی اتوبوس می شود، بیان کرد: متاسفانه اقداماتی همچون نسب باک اضافه و دستکاری در سیم کشی اتوبوس ها بسیار شایع است و اینها به شدت ایمنی اتوبوس را کاهش داده و موجب به خطر افتادن جان مسافران می شود.

اتوبوس ها کپسول آتش نشانی ندارد

وی با اشاره به اینکه اغلب اتوبوس ها کپسول آتش نشانی ندارند و یا اگر دارند تنها یک کپسول در کنار راننده وجود دارد، افزود: در بسیاری موارد الماسی که برای اتوبوس هایی با شیشه سرتاسری قرار داده شده تا در هنگام واژگونی یا حوادث دیگر مسافر بتواند شیشه را بشکند و از مهلکه فرار کند، توسط رانندگان برای جلوگیری از سرقت برداشته می شودو اینطور می شود که ما شاهد حوادثی دلخراش در کشور می شویم.

وی افزود:متاسفانه  در پایانه های توبوسرانی تنها به معیشت رانندگان فکر می کنند  و به مسایل ایمنی توجه نمی شود.

نوروزی با تاکید بر اینکه موارد دستکاری در اتوبوس در معاینه فنی مکانیزه کنترل می شود، گفت: اتوبوس ها باید ملزم شوند که  قبل از هر سفر معاینه فنی مکانیزه و ظاهری را از سوی مراکز مورد تایید انجام دهند و در صورت وجود نقض در اتوبوس از مسافرگیری آن جلوگیری شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: