جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 6 بهمن 1392     
سهم انسان ها در شهر باید بر سهم خودروها غالب شود

به گزارش شهرداری نیوز، معاون ترافیک شهرداری تهران در پایان بازدید از وضعیت ترافیکی منطقه 16 با تأکید بر این که مدیریت شهری در دوره جدید به سمت شهر انسان محور حرکت می کند، گفت: بر این اساس تمام تلاش هایمان متمرکز و معطوف به این مهم است و برنامه 5 ساله شهر تهران نیز مبتنی بر شهر انسان محور تدوین شده است.

 

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: شهر انسان محور در گرایش ترافیکی، شهری است که در آن شأن و جایگاه شهروندان در برنامه های حمل و نقلی لحاظ شده و منزلت و کرامت انسانی در این برنامه ها رعایت می شود و در یک کلام انسان ها در همه فعالیت های شهر اولویت اول را دارند.

 

وی با اعلام این که در شهر انسان محور اصل اساسی رضایت و خواست مردم است و در این صورت کارها معنا و مفهوم جدیدی پیدا می کند، تأکید کرد: شهر انسان محور در حوزه حمل و نقل، شهری است که تمام شهروندان آن به راحتی امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی را داشته باشند و پایانه های حمل و نقل شهری در دسترس آن ها باشد.

 

مردم نباید در داخل اتوبوس و مترو کنسرو شوند

 

معاون شهردار تهران با اشاره به این که پایانه های حمل و نقل عمومی چند ویژگی دارند، اظهار کرد: روشنایی کافی، وجود سکو و سرپناه، آسفالت مناسب، وجود آب خوری، سرویس بهداشتی و نمازخانه، عدم سد معبر، تعبیه تابلوهای راهنمای مسیر، کنترل مکانیزه و هوشمند و در یک عبارت تأمین تمام نیازهای مسافران، از جمله ویژگی های یک پایانه مطلوب محسوب می شود.

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که فاصله تهران با شهر انسان محور را باید پُر کنیم و این فاصله را هر روز کمتر کنیم، تصریح کرد: مردم در شهر انسان محور نباید در داخل اتوبوس و مترو کنسرو شوند و باید در وسایل نقلیه عمومی فضای آزاد برای آن ها وجود داشته باشد، چرا که اتوبوس یا مترو وسایلی  نیستند که تا جایی که جا دارند مسافر در آن ها بریزیم.

 

وی با تأکید بر این که در بحث زمان بندی اتوبوس ها کارهای خوبی انجام شده ولی تا رسیدن اتوبوسرانی به سرفاصله مطلوب راه طولانی ای در پیش داریم، اضافه کرد: در زمان هایی مانند سرِ شب ها که ترافیک سنگین تر است، نباید رانندگان تاکسی به خانه های خود بروند و مردم در خیابان ها بمانند و مجبور به استفاده از خودروهای شخصی شوند.

 

حرکت کالسکه و ویلچر در شهر باید امکان پذیر شود

 

معاون شهردار تهران با اشاره به این که انجام بسیاری از کارها نه پول می¬خواهد و نه امکانات و اختیارات و فقط کمی تدبیر می خواهد، اظهار کرد: پیمانکاران باید در حُسن اجرای کارهایی که به آن ها سپرده می شود توجه و دقت داشته باشند، ضمن این که کار آن ها از سوی مسؤلان مربوطه به صورت جدی مورد نظارت و کنترل قرار گیرد.

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در شهر انسان محور کرامت انسان و رفاه، ایمنی و راحتی وی مبنای کارهاست، تصریح کرد: رویکرد جدید ما تبدیل تهران از شهری خودرو محور به شهری انسان محور است، شهری که در آن به همان اندازه که نگران آسفالت خیابان ها و ترمیم آن برای آرامش سواره ها هستیم، نگران پیاده روها و مرمت آن برای آسایش پیاده ها نیز باشیم.

 

وی با تاکید بر این که همان طور که نگران یک چاله در خیابان هستیم تا مبادا خودروهای چند میلیونی تا یکی دو میلیاردی که در شهرمان تردد می کنند در آن بیفتند، باید برای عابران پیاده نیز نگران باشیم، اضافه کرد: شهر انسان محور شهری است که مادران کالسکه به دست و جانبازان و معلولان ویلچرسوار بتواند به راحتی در آن حرکت کنند.

 

دوچرخه ها  نیز مانند موتورها باید در شهر تردد کنند

 

معاون شهردار تهران با اشاره به این که کارهای خوبی برای تسطیح و استانداردسازی پیاده راه های شهر انجام شده، اظهار کرد: اما هنوز پیاده روهایی داریم که اختلاف سطح دارند و نه تنها برای عبور کالسکه و ویلچر مناسب نیستند بلکه افراد سالم نیز باید با دشواری و سختی و به اصطلاح با حرکات اکروبات از آن ها عبور کنند.

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که برای توسعه دوچرخه سواری صرفاً نباید به فکر ایزوله کردن خطوط دوچرخه باشیم، تصریح کرد: باید خطوط دوچرخه بین ایستگاه های مترو و اتوبوس، پایانه ها، مراکز خرید، واحدهای آموزشی و سایر مکان های عمومی طراحی و اجرا شود و همان طور که موتورها در شهر تردد می کنند، باید شاهد حرکت دوچرخه ها نیز در شهر باشیم.

 

وی در پایان با تأکید بر این که در گذشته عابران پیاده نه از نگاه سیاست گزاران شأنیت داشتند و نه از منظر رانندگان، خاطرنشان کرد: سهم عابران پیاده، دوچرخه سوارن و نیز مسافران حمل و نقل عمومی را باید آن قدر در شهر زیاد کنیم که بخش های مربوط به آن ها به سهم غالب در مقابل بخش هایی که متعلق به خودروهای شخصی است، تبدیل شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: