جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 28 ارديبهشت 1395     
این «مدل» از «ماه عسل» آمد

فعالیت مدل‌ها در شبکه‌های اجتماعی بویژه «اینستاگرام» که حدود 5 میلیون ایرانی عضو آن هستند هم این شبکه اجتماعی را در تیررس انتقادات بسیاری قرار داده است تا جایی که عباس جعفری دولت آبادی به جلوگیری از تبدیل فرصت به «تهدید» فضای مجازی اشاره کرد.

ایران: عنکبوت «یک» و عنکبوت «دو»؛ نام دو پرونده جرایم رایانه‌ای است که به گفته «عباس جعفری دولت آبادی» دادستان تهران ظرف دو سال گذشته در حوزه مبارزه با آرایشگاه‌ها و مزون‌های مرتبط با «مدلینگ» کلید خورده است. براساس آمارهایی که دادستان تهران به رسانه‌ها می‌دهد در این مدت نزدیک به 50 آرایشگاه، 50 مزون و 50 آتلیه عکاسی تحت نظر شاخه اطلاعاتی و قضایی در آمدند ودستگیری‌هایی انجام و صفحات اینترنتی زیادی بسته شده است.

فعالیت مدل‌ها در شبکه‌های اجتماعی بویژه «اینستاگرام» که حدود 5 میلیون ایرانی عضو آن هستند هم این شبکه اجتماعی را در تیررس انتقادات بسیاری قرار داده است تا جایی که عباس جعفری دولت آبادی به جلوگیری از تبدیل فرصت به «تهدید» فضای مجازی اشاره کرد. او می‌گوید: «امروز فضای مجازی به یک بستر فعالیت جدی تبدیل شده است و اگر ما این تهدید را به فرصت تبدیل نکنیم در آینده با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم.»

به گفته او دشمن سعی می‌کند در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی سرمایه‌گذاری کند و برای نیل به این مقصودباید بتواند در افکار جوانان نفوذ و برای آینده‌های دور نقشه‌های خود را پیش‌بینی کند، بنابراین یکی از راهکارهای جدی در این زمینه مبارزه با تهدیدهایی است که در حوزه فضای مجازی رخ می‌دهد.

جعفری دولت آبادی با اشاره به تمرکز دشمنان و سرویس‌های امنیتی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌گوید: «امروز دشمن از دو طریق جاذبه‌های جنسی و جاذبه‌های مالی برای ترغیب و تشویق درآمدهای نامشروع در این فضا سرمایه‌گذاری می‌کند که بتواند نسلی بی‌اراده پرورش دهد، همچنین گروه‌های معاند انقلاب اسلامی احساس می‌کنند از این ظرفیت علیه انقلاب استفاده کنند.»

پخش حرف‌های یک«مدل» در نشست مشترک با قضات دادسرای جرایم رایانه‌ای مدلینگ‌ها را به موضوع داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرده است. برخی از کاربران درباره چرایی امنیتی کردن مدلینگ سخن گفته‌اند و می‌پرسند آیا واقعاً لازم است که این موضوع را در این سطح دنبال کرد؟

الهام عرب؛ از اینستاگرام تا اظهارات تلویزیونی

«الهام عرب» را برنامه ماه عسل «احسان علیخانی» معروف کرد و بعد از آن مشخص شد که او فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه مدلینگ در اینستاگرام دارد. این موضوع همان روزها به یکی از چالش‌های جدی در فضای مجازی تبدیل شد. بعد از این برنامه بود که فضای مجازی از دستگیری 7 مدل ایرانی فعال در شبکه اینستاگرام خبر داد. خبری که نه مسئولان علاقه‌ای به ورود به آن داشتند نه مدل‌هایی که نام آنها در آن خبر آمده بود.

به گفته دولت آبادی، دادسرای تهران به عنوان یکی از بزرگترین دادسراهای کشور آمادگی دارد که در این مبارزه، حمایت‌های قضایی جدی را به عمل آورد و امیدواریم دستگاه‌هایی که متولی و مسئول این کار هستند و بودجه‌ها را دریافت می‌کنند و وظیفه رسمی در رصد و نظارت و پایش این فضا را دارند، به وظایف خودشان بهتر عمل کنند تا هم تذکرات رسمی از مقامات ارشد شنیده نشود و هم مردم بتوانند براحتی و ایمن در این فضا فعالیت کنند. حرف‌های رد و بدل شده بین الهام عرب و دولت آبادی همچنان درفضای مجازی داغ است. عرب در پاسخ به سؤال‌های دولت آبادی می‌گوید: «عشق به‌خانواده و وطن باعث حضورم در این جلسه و پاسخگویی به‌سؤالات دادستان تهران شد. به این جلسه آمدم تا تجربیات خودم را به دیگران انتقال دهم تا دیگران دچار اشتباهی که من شدم نشوند.»

چرا این کار را انتخاب کرده اید؟ آیا جاذبه مالی باعث انتخاب این کار شد؟ ماهیانه به طور میانگین چقدر درآمد دارید؟ در این کار آیا سفر خارجی هم داشتید و در آنجا چه فعالیتی می‌کردید؟ از جمله سؤالات دولت آبادی از عرب بود. وی می‌گوید: «در یکی از فیلم‌های خارجی(احتمالاً فیلم بربادرفته خانمی می‌گوید شاید مردها از دختران خیره سر خوششان بیاید اما هرگز با او ازدواج نمی‌کنند. ممکن است در ایران مردان زیادی جذب یک مدل شوند، اما آیا آن دختر گزینه مورد نظر برای ازدواج هم خواهد بود؟»

او دیده شدن و درآمد بالای مدلینگ را یکی از دلایل تمایل به این حرفه اعلام می‌کند. درآمدی که به طور میانگین 10میلیون تومان پول برای هر مدل دارد. الهام عرب بعد از برنامه ماه عسل صفحه خود در اینستاگرام را بست وعکس هایش را حذف کرد. اما عکس‌های او توسط کاربران دیگر نشر داده شد. ماجرا تا جایی ادامه یافت که علیخانی هم عذر خواهی کرد.

«مصطفی علیزاده»، سخنگوی مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری سپاه هم طرح عنکبوت شماره یک را مربوط به فیس بوک می‌داند و اعتقاد دارد که فعالیت در حوزه مد در اینستاگرام ریشه خارجی دارد. او می‌گوید: «هدفگذاری روی جوان‌ها و خانم‌هاست، ریشه خارجی دارد چون خانواده را هدف قرار می‌دهند.» به گفته علیزاده طرح‌ها از حاشیه خلیج فارس و انگلستان می‌آید. وقتی کالک عملیاتی را جلوی آدم رسم می‌کنند، می‌فهمیم هدفگذاری خارجی است.

 به اعتقاد او بومی کردن مدلینگ در دستور کار مدیرعامل اینستاگرام است و این کار را توسط کیم کارداشیان انجام می‌دهد: «خانم کیم کارداشیان یک مدل جدی در حوزه لباس است و مدیرعامل اینستاگرام به او می‌گوید این را بومی کن. بومی کردن مدل‌ها در دستور کار است. قطعاً پشتیبانی مالی جدی صورت می‌گیرد. ما با تقسیم نقش جدی با این موضوع روبه‌رو هستیم.»




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: