جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 20 ارديبهشت 1395     
زیرِ زمین؛در اولویت برنامه های پایتخت است

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: چه در مدیریت شهری و چه در وزارت نیرو حواسمان باشد اولویت های پایتخت ایران در زیرزمین است.

علیرضا جاوید در نخستین کنفرانس ملی احیا و ساماندهی رودخانه های شهری با بیان این مطلب افزود: شهر تهران در نیم قرن اخیر بر مبنای طرح های توسعه ای و راهبردی اداره شده است .

وی با اشاره به اولین طرح جامع شهر تهران که به توسعه بزرگراهی در پایتخت تاکید داشت، ادامه داد: طرح سوم جامع شهر تهران به فتوگرافی اصلی شهر یعنی بازگشت به طبیعت و ساماندهی روددره ها و جمع آوری آب های سطحی تاکید ویژه داشته است.

دبیر کنفرانس احیا و ساماندهی رودخانه های شهری با بیان  اینکه در تهران 8 رودخانه اصلی از غرب تا شرق وجود دارد، بیان کرد: در غرب تهران روددره وردآورد و در شرق تهران روددره های درآباد و سرخه حصار بر مبنای طرح جامع سوم  پایتخت محوری برای توسعه شهر شدند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته رودخانه های شهر محلی برای انباشت زباله و آسیب های اجتماعی بود، یادآورشد: در سالهای گذشته روددره ها به محیطی نامطلوب در کلانشهر تهران تبدیل شده بود اما با محورقرارگرفتن آنها در طرح  جامع سوم مدیریت شهری توانست در زمان کوتاهی این نگاه و رویه را تغییر داده و در بیشتر مواقع با اهتمام شهرداری و وزارت نیرو روددره ها به محیط های شهری عاری از زباله و نخاله تبدیل شد. ناهنجاری های زیست محیطی آن بهنجار و آسیب های اجتماعی واقع در این حوزه به مکانی برای تفریح و سرگرمی شهروندان مبدل شد.

جاوید با بیان اینکه ساخت بوستان ها در روددره های شهر تهران نمونه موفقی در ساماندهی این فضاهای بی دفاع شهری است تاکید کرد: بعد از ابلاغ طرح جامع سوم شهرتهران اولین قدم مدیریت شهری در ساماندهی روددره فرحزاد ساخت بوستان نهج البلاغه بود. همچنین در طرح ساماندهی روددره کن بین دو منطقه 5 و 22 بوستان جوانمردان ایجاد شد . در رودخانه ولنجک بوستان ساسان و در طرح ساماندهی رودخانه مقصود بیک، بوستان نیلوفر و همچنین در ساماندهی روددره دارآباد بوستان ساحلی نیلوفر ساخته شد.

معاون فنی وعمران شهرداری تهران با اشاره به تجربه های جهانی کشورهایی مانند آلمان و ژاپن در مهار رودها و آب های سطحی در دل شهر افزود: رویکرد کنونی کشورهای پیشرفته دنیا در این حوزه بازگشت به طبیعت است مدیریت شهری حتما از این تغییر رویکرد برای آینده تهران استفاده خواهد کرد .

وی در بخش دیگر از صحبت های خود با اشاره به هزار متر فاصله بین خط الراس و خط القعر تهران در فراز سکونتگاهی خاطرنشان کرد: بارش های نامنظم در این کلانشهر همچنین شبکه آب های سطحی که در سالهای گذشته برای تهران طراحی نشده بود اما در بیست سال اخیر 500 کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده است. بارش های مقطعی و وقوع سیلاب در تهران این هشدار را به ما و شهروندان می دهد که باید به ساماندهی رودها و رودخانه ها و شبکه های آب های سطحی توجه ویژه ای داشته باشیم .

جاوید با تاکید بر اینکه باید اختلافات تاریخی بین شهرداری و وزارت نیرو کنار گذاشته شود تا خطرپذیری رودخانه ها ساماندهی شود، گفت: این همایش یک تلنگر است. تجربه 14 ساله بنده در حوزه مدیریت شهری نشان داد که  توجه به 3 نکته مهم در تهران ضروری است . نخست تکمیل شبکه آب های سطحی و ایمن سازی رودخانه های تهران که اکثریت در زیر زمین است. دومین مساله تکمیل شبکه فاضلاب و سومین نکته تکمیل شبکه حمل ونقل سریع و ارزان مترو است .

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: