جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 19 ارديبهشت 1395     
سیستم ثبت خودکشی درنظام سلامت

رئیس اداره سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه افراد بیکار در صدر آمار خودکشی هستند، گفت: بیشترین آمار خودکشی از طریق مسمومیت صورت گرفته، لذا از وزارت جهاد کشاورزی تقاضا داریم سموم شیمیایی را رقیق و مواد تهوع‌آور به آن اضافه کنند.
خبرگزاری فارس: احمد حاجبی در جلسه بررسی پیشگیری از اقدامات پرخطر در رفتارهای اجتماعی که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: خودکشی رفتاری است که فرد تعمدی باعث مرگ خود می‌شود. این موضوع علل مختلفی دارد و علی‌رغم اینکه از منظر ما یک معضل بهداشتی به شمار می‌رود، ولی ابعاد اجتماعی آن قابل‌توجه است.

وی افزود: خودکشی در زنان شایع‌تر از مردان بوده، ولی موارد فوت ناشی از آن در مردان بیشتر از زنان است.

رئیس اداره سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت از راه‌اندازی سیستم ثبت خودکشی در نظام سلامت کشور خبر داد و گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام‌گرفته از لحاظ آمار خودکشی در مشاغل مختلف به تقریب بیشترین آمار خودکشی مربوط به افراد بیکار،  دانش‌آموزان، دانشجویان، مشاغل آزاد، کارگران،‌ کارمندان، کشاورزان و دامداران به وقوع پیوسته است.

حاجبی ادامه داد: بر اساس آخرین آمارها 30 درصد از خودکشی‌ها مربوط به مناطق روستایی و 70 درصد مربوط به شهری است. همچنین بیشترین آمار خودکشی از لحاظ سطح تحصیلات مربوط به افراد دیپلمه و کمترین آمار در سطح تحصیلات فوق‌لیسانس و بالاتر است.

رئیس اداره سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: خودکشی در افراد مجرد بیشتر است، ولی در سال‌های اخیر در افراد متأهل نسبت به گذشته بیشتر شده است، همچنین بیماران افسرده و افرادی که دارای اختلالات روان‌پزشکی و افکار خودکشی هم بوده، یا تاریخچه خانوادگی خودکشی دارند جزو گروه‌های پرخطر به شمار می‌رود

وی بیان داشت: وزارت بهداشت به‌عنوان متولی سلامت برنامه پیشگیری از خودکشی را اجرا کرده و ارتقای سطح آگاهی پرسنل بهداشتی در مورد مراقبت و پیشگیری رفتارهای خودکشی را مدنظر قرار داده است. همچنین ایجاد نگرش صحیح و ارتقا سطح آگاهی جامعه از دیگر اهداف وزارت بهداشت در کاهش خودکشی به شمار می‌رود.

رئیس اداره سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت  بیان داشت: در منطقه امرو و مدیترانه شرقی ایران تنها کشوری بوده که سیستم جمع‌آوری داده‌های مربوط به خودکشی را دارد. همچنین در حال حاضر همه بیمارستان‌ها موظفند هر کسی را که با اقدام خودکشی به آنجا ارجاع دهند قبل از ترخیص توسط روان‌شناس یا روان‌پزشک ویزیت کنند.

حاجبی بیشترین عامل خودکشی را مسمومیت از طریق مواد شیمیایی برشمرد و عنوان کرد: همکاری بین بخش‌ها در کاهش آمار خودکشی بسیار مهم است لذا از وزارت جهاد کشاورزی درخواست داریم سموم را رقیق کرده و آنها را دارای مواد تهوع‌آور کند.

وی خاطرنشان کرد: شایعه‌ترین سن خودکشی 15 تا 24 سال بوده و همکاری آموزش و پرورش در کاهش این معضل بسیار حائز اهمیت است. همچنین رسانه‌ها در کاهش آمار خودکشی سهیم بوده و باید انعکاس خبرهای مربوط به خودکشی را با دقت منتشر کرده تا از طریق بزرگ‌نمایی  آن سبب افزایش خودکشی نشوند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: