جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 18 ارديبهشت 1395     
هجوم ایرانی‌ها به صفحۀ بازیگر مشهور هالیوود

سفیر صلح سازمان ملل تصویری از روزهای خشک دریاچه ارومیه را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت و در پی آن، ستاد احیای دریاچه ارومیه از «لئوناردو دی‌کاپریو» برای بازدید از دریاچه دعوت کرد.

روزنامه شهروند: سفیر صلح سازمان ملل بحران دریاچه ارومیه را به دنیایی خارج از مرزهای ایران برد؛ به دنیای مجازی. لئوناردو دی‌کاپریو، برنده اسکار بهترین بازیگر مرد با به اشتراک گذاشتن تصویری تلخ از دریاچه ارومیه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «یک کشتی مخروبه در دریاچه خشک شده ارومیه در شمال غربی ایران. این بزرگترین دریاچه نمک در خاورمیانه است؛ اما درحال حاضر فقط پنج‌درصد از آب آن باقی مانده است. از دو دهه پیش به دلیل تغییر آب‌و‌هوا، ساخت‌وساز سد و کاهش بارندگی دریاچه رو به خشکی رفته است.» دی‌کاپریو در این پیام از هشتگ‌های «ایران»، «تغییرات جوی» و «آنجا شگفت‌انگیز است» برای پست خود استفاده کرد و مخاطبانش را برای اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی هواشناسی ارجاع داد.

هجوم ایرانی‌ها به صفحۀ بازیگر مشهور، برای تشکر

 

انتشار این تصویر که پایه‌های اسکله‌ای گرفتار شده در دشتی نمکی را نشان می‌داد و در انتهای آن کشتی به نمک نشسته‌ای را به نمایش گذاشته بود، خیلی زود هزاران ایرانی را به صفحه اینستاگرام دی‌کاپریو کشاند تا از او به خاطر توجهش به دریاچه‌ای که می‌رفت به شوره‌زاری تبدیل شود، تشکر کنند. بیش از 75 هزار پیام تشکر و 260 هزار لایک، در یک روز پای این پیام دی‌کاپریو نشست. پیام‌هایی که به انگلیسی و فارسی نوشته شده بودند و از او تشکر می‌کردند. «مرسی

دی‌کاپریو» و «thanks leo».

 

در میان پیام‌های سپاسگزاری و ابراز احساسات ایرانی به بازیگر معروف‌ هالیوود، صفحه اینستاگرام دی‌کاپریو به صحنه دعوا و پیام‌های ناراحت‌کننده ایرانی‌ها تبدیل شد. اتفاقی که پیش از این هم افتاده بود؛ صفحه شخصی لیونل مسی فوتبالیست آرژانتینی پس از بازی ایران و آرژانتین در جام‌جهانی 2014 برزیل؛ داور بازی ایران و عراق در جام ملت‌های آسیا و داور بازی ایران و عراق و مجری مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی صفحه‌هایی هستند که پیش از این به صحنه‌ای برای ابراز احساسات منفی و مثبت ایرانی‌ها تبدیل شده بودند و ایرانی‌ها در میان پیام‌هایی که برای صاحبان این صفحه‌ها می‌نوشتند، به ناراحت‌کننده‌ترین شکل ممکن و با الفاظی رکیک پاسخ یکدیگر را هم می‌دادند. این تجربه این بار هم تکرار شد؛ اما نه برای اتفاقی تلخ همچون شکست در دقایق پایانی بازی فوتبال یا داوری مغرضانه، بلکه برای پیامی که توجه جامعه جهانی را به سمت اتفاقی جلب می‌کرد که در شمال غرب ایران در حال رخ دادن است.

 

پیام‌های ناراحت‌کننده و پاسخ‌های توهین‌آمیز ایرانی‌ها به یکدیگر کار را به جایی رساند که برخی از کاربران فضای مجازی در میان پیام‌های منتشر شده از سایر هموطنانشان بخواهند تا ملاحظه کنند و صراحتاً نوشته‌اند که «با این پیام‌ها آبروی ایرانی‌ها را نبرید».

 

پیام اینستاگرامی دی‌کاپریو به‌سرعت مرز این شبکه را پشت‌سر گذاشت و در سایر شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک و توییتر به اشتراک درآمد و در تلگرام دست به دست شد. این پیام واکنش‌هایی را هم در جمع هنرمندان در پی داشت. مهناز افشار، بازیگر سینمای ایران نیز در صفحه توییتر خود در پیام دی‌کاپریو برای دریاچه ارومیه نوشت: «کاش پست دی‌کاپریو در مورد دریاچه ارومیه باعث تدبیری شود که حیات به این دریاچه نیمه‌جان بازگردد و تلنگری باشد برای همه ما که یادمان نرود.»

همچنین گری لوئیس، نماینده سازمان ملل در ایران از پست اینستاگرامی دی‌کاپریو درباره دریاچه ارومیه تشکر کرد: «ممنون از این‌که توجه جهان را به دریاچه ارومیه جلب کردید.»

 

آماده پذیرایی از چهره‌های جهانی برای بازدید از دریاچه ارومیه هستیم

 

بر اساس گزارش مهر، در ادامه واکنش‌ها به این پیام، سیدهادی بهادری، مجری استانی طرح احیای دریاچه ارومیه و نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم با تقدیر و تشکر از ابراز احساسات لئوناردو دی‌کاپریو، بازیگر مشهور سینمای جهان نسبت به وضع دریاچه ارومیه و انتشار عکس دریاچه ارومیه در صفحه شخصی اینستاگرام خود از این بازیگر توانمند سینما برای بازدید از دریاچه ارومیه و همسو کردن همه مردم جهان برای احیای دریاچه ارومیه دعوت کرد: «ما از هرگونه حرکت اجتماعی که باعث توجه جوامع بین‌المللی به موضوع مهم دریاچه ارومیه شود، استقبال می‌کنیم و آماده پذیرایی از تمام چهره‌های شاخص جهان برای بازدید از دریاچه ارومیه و شهر فرهنگی، هنری و تاریخی ارومیه هستیم.»

 

هادی بهادری گفت: «بعد از همراهی و همکاری کشورهای ژاپن، سوییس و استرالیا امیدواریم با این گونه حرکات اجتماعی شاهد افزایش چشمگیر حساسیت و همراهی مردم جهان نسبت به دریاچه ارومیه باشیم.»

 

او ادامه داد: «با توجه به پیامدهای خطرناک زیست‌محیطی و انسانی خشک شدن دریاچه ارومیه، حرکت جهانی جهت نجات دومین دریاچه شور جهان بسیار امیدوار‌کننده و نتیجه‌بخش خواهد بود.»

 

انتشار پست اینستاگرامی دی‌کاپریو همچنین با استقبال فعالان رسانه‌های و شبکه‌های اجتماعی در آذربایجان‌غربی روبه‌رو شده و این مسأله به همراه توییت‌های مشابه و واکنش چهره‌های سرشناس، به مسأله روز در آذربایجان‌غربی تبدیل شده است.

 

دلمان برای دریاچه‌هایمان بسوزد

 

سولماز دریانی، عکاس مستند ایرانی که عکس او توسط لئوناردو دی‌کاپریو در اینستاگرام منتشر شده است، با بازنشر تصویر منتشر شده توسط سفیر صلح سازمان ملل در اینستاگرام خود نوشت: «ما بخشی از سیاره زمین هستیم و زندگی هر یک از ما به مسائل مهم زیست‌محیطی و اجتماعی متصل شده است. من در برابر مشکلات زیست‌محیطی کشورم و منطقه‌ام احساس مسئولیت کردم تا این مسائل از طریق ابزار عکاسی بیشتر دیده و شنیده بشوند که شاید اقدامی برای احیای دریاچه ارومیه و‌ هامون یا آلودگی هوای اهواز و دیگر مناطق ایران شود.»

 

او در ادامه درباره وضع کنونی دریاچه نوشته است: «دو هفته پیش که خبر احیا شدن بخشی از دریاچه ارومیه و اطراف پل شهید کلانتری را شنیدم به اطراف پل شهید کلانتری رفتم و دیدم که واقعا این اتفاق خوب افتاده است؛ ولی متاسفانه مردم که برای دیدن دریاچه و پرآبی آن آمده بودند، تمام ساحل دریاچه را پر از زباله کرده و حتی خودم شاهد بودم که یک آقا از ماشین پیاده شد و پوشک نوزادش را به ساحل دریاچه پرت کرد و رفت. این دیگر به دولت، سازمان‌ها، مسئولان و کم‌آبی ربطی ندارد. به خود ما ربط دارد که چطور دلمان برای دریاچه‌ها، آب‌ها و محیط زیستمان بسوزد.»

 

دی‌کاپریوی محیط‌زیستی

 

انتشار تصویری از دریاچه ارومیه در اینستاگرام دی‌کاپریو توجه کاربران فضای مجازی را به فعالیت‌های محیط‌ زیستی این بازیگر‌ هالیوودی که به دلیل بازی در فیلم «revenant» جایزه اسکار را برد، جلب کرد. یکی از کاربران در توضیح این‌که چرا دی‌کاپریو تصویری از دریاچه ارومیه را منتشر کرده، نوشت: «او دوستدار محیط‌زیست است و قبلا هم درباره گرمایش زمین صحبت کرده است.»

 

دی‌کاپریو در سپتامبر ‌سال 2014 میلادی، سفیر صلح سازمان ملل متحد در امور تغییرات آب و هوایی شد. او از ‌سال 1998 برای حفاظت از محیط‌زیست تلاش‌های بسیاری کرده و برای ایجاد و گسترش مناطق حفاظت شده دریایی و همچنین متوقف کردن صید غیرقانونی در دریاها کمک‌های مالی بسیاری کرده است. او در بهار ‌سال گذشته میلادی یعنی ‌سال 2015 که نمایندگان کشورهای جهان برای امضای تفاهمنامه‌ای با هدف جلوگیری از تغییرات اقلیمی در مقر سازمان ملل گرد هم آمده بودند، با تاکید بر حفظ محیط زیست، نسبت به تخریب زمین هشدار داد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: