جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 14 ارديبهشت 1395     
نشست "زنان و فضاهای شهری" با محوریت "تردد در مترو"

به گزارش گروه حمل و نقل و عمومی و شهری شهرداری نیوز، استادیار دانشگاه ملی معماری پاریس در نشست حلقه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران  با موضوع "زنان و فضاهای شهری" با محوریت "تردد در مترو" گفت: پزوهشی در سطح شهر تهران انجام داده ایم که یکی از ابعاد آن در راستای بهبود برنامه ریزی و مدیریت شهری با در نظر گرفتن عدالت فضایی بین زن و مرد می باشد.

مینا سعیدی شهروز تصریح کرد: در تردد در شهر تهران از یک روش تقویم ساعتی استفاده کرده ایم و  به هر خانم یک تقویم دادیم برای یک هفته که  هر یک ربع ساعت تردد، به هدف تردد، وسیله نقلیه، تنها یا با همراه و چند سوال اساسی دیگر پرسشنامه را پاسخ دهند که در مجموع 2000 رفت و آمد را تجزیه و تحلیل کردیم.

وی با بیان اینکه اولین آماری که از این ترددها به دست آمد ، اختلاف تردد بین زن و مرد به اصطلاح اهداف سفر آن هاست گفت: اهداف این سفرها بیشتر برای تحصیلات، خرید و اوقات فراغت است.

سعیدی شهروز با اشاره به اینکه مترو در حال حاضر در اولویت اول رفت و آمد بانوان قرار گرفته است اذعان داشت: مترو  یکی از نتایج مثبت پیشرفت دسترسی شهر برای بانوان است و زنان در مقایسه با مردان در مترو احساس امنیت بیشتری دارند.

وی  ادامه داد: نتیجه  مصاحبه هایی که ما انجام داده ایم نشان می دهد  کلا خانم ها از تردد در مترو راضی بوده، پوشش مترو از نظر جنسیتی موفق و ترکیب مناسب جنسیتی مترو موجب شده است فضای اجتماعی مترو از الگو ها و رفتار های هر دو گروه خانم ها و آقایان متاثر بشود.

وی خاطرنشان کرد: در مطالعاتی انجام گرفته  بیش از 50 درصد زنان به تنهایی سفرهای درون شهری را می روند که اگر با 50 سال پیش بخواهیم قیاس کنیم اصلا قابل مقایسه نیست.

استادیار دانشگاه ملی معماری پاریس افزود: یکی دیگر از نتایج این پژوهش این است که جابه جایی انبوه زنان و مردان در سطح شهر باعث ایجاد جغرافیای جدید شهری شده است و  مرزهای طبقاتی حک شده در فضای شهر را کم رنگ تر میکند و  بجز شمال و جنوب مناطق متوسط تری هم در قلمرو تردد قرار میدهد.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم دانشجویان و کارمندان خانم هستند که  با رفت و آمدهای روزانه برای فعالیت هایشان کاملا این مرزها را بهم ریختنه اند.

عضو اندیشکده رخداد تازه اندیشه در ادامه این نشست گفت: چیزی که به نظر من میرسد این است که تفکیک جنسیتی، حجاب یا پوشش یا سیستم های کنترلی فقط یک برنامه سرکوبگر نیست و اگر سرکوب گر بود مردم از آن پیروی و اطاعت نمی کردند بلکه به نظر می رسد مردم خیلی جاها خودشان موافق این موضوع هستند.

امیر طهرانی تصریح کرد: در مترو مردم حق انتخاب دارند که بخواهند به واگن های بانوان بروند یا واگن های مختلف و این یک بعد جالبی بود که میتوانستم در تحقیقاتم ببینم چرا مردم انتخاب میکنند که گاهی به واگن های مختلط بروند و گاهی بخواهند به واگن های بانوان بروند.

وی  با اشاره به تصویب تخصیص واگن برای بانوان در سال  85 گفت: در حال حاضر میبینم که از 7 واگن موجود در قطارهای مترو 3 واگن یعنی 1و نیم واگن از هر طرف به بانوان اختصاص یافته است که این نشان می دهد به عدالت فضایی نزدیک تر شده ایم.

طهرانی در خصوص علت گرایش بانوان برای سوار شدن در واگن ویژه خودشان گفت: در حقیقت مسئله امنیت اصلی ترین موضوع است که ذیل این موضوع آزار جنسی، چشم چرانی و امنیت وجودی سبب این گرایش در زنان شده است.

نشست حلقه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران  با موضوع "زنان و فضاهای شهری" با محوریت "تردد در مترو" روز دوشنبه 13 اردیبهشت ماه با حضور استادیار دانشگاه ملی معماری پاریس ، مینا سعیدی شهروز؛ عضو اندیشکده رخداد تازه اندیشه امیر طهرانی؛ اعضای انجمن جامعه شناسی ایران، دانشجویان و علاقه مندان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: