جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 13 مرداد 1393     
ساخت جایگاه سی ان جی درعراق

مهر: منصور ریاحی امروز در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت توسعه صنعت CNG در کشور با اشاره به احداث بیش از دو هزار و 220 باب جایگاه CNG در استان های سراسر کشور، گفت: در طول یک دهه گذشته تاکنون بالغ بر 36 میلیارد مترمکعب گاز در صنعت CNG مصرف شده است.

مدیر طرح ساخت و توسعه CNG در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه با توسعه صنعت CNG از مصرف معادل 36 میلیارد لیتر بنزین جلوگیری شده است، تصریح کرد:  قطعا اگر صنعت CNG توسعه نمی یافت امروز حجم واردات بنزین افزایش پیدا می کرد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در حال حاضر به طور متوسط روزانه 20 تا 21 میلیون متر مکعب CNG در جایگاه ها مصرف می شود، اظهار داشت: هم اکنون ایران به بزرگترین مصرف کننده CNG جهان تبدیل شده است.

وی با اشاره به جایگاه چهارم ایران در بخش ساخت جایگاه های گاز در بین کشورهای مختلف جهان، بیان کرد: در بخش تولید خودروهای گازسوز هم ایران دومین ناوگان خودروهای گازسوز جهان را در اختیار دارد.

ریاحی با اشاره به خودکفایی 60 درصدی در ساخت قطعات و تجهیزات صنعت CNG، تبیین کرد: هم اکنون ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت CNG به کشورهای مختلف جهان به ویزه منطقه آسیای میانه، کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه ها فراهم شده است.

مدیر طرح ساخت و توسعه CNG در شرکت ملی پخش نفتی با اشاره به آغاز مذاکرات با شرکت‌های روسی به منظور فروش برخی از تجهیزات صنعت CNG یادآور شد: علاوه بر روسیه، مذاکراتی هم با عراق برای احداث جایگاه‌های CNG انجام گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای ساخت جایگاه CNG در عراق قراردادی برای احداث 5 باب جایگاه گاز امضا شده است، گفت: پیش بینی می شود با آغاز صادرات گاز ایران به عراق ساخت جایگاه های CNG هم در این کشور همسایه انجام شود.

وی همچنین با اشاره به برگزاری ششمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی خودرو، CNG و سوخت‌های جایگزین در مرداد ماه سال جاری به میزبانی تهران، اظهار داشت: برگزاری این گردهمایی با مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی روبرو شده است.

اردشیر دادرس رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی هم در این نشست با اشاره به اختصاص سالانه 4 درصد سهم تولید گاز کشور به صنعت CNG، گفت: با این وجود سالانه دولت از محل فروش CNG بیش از دو هزار و 500 میلیارد تومان درآمد دارد.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون مصرف هر مترمکعب CNG در مقایسه با هر لیتر بنزین حدود 55 سنت صرفه جویی به همراه دارد، بیان کرد: تاکنون دولت و بخش خصوصی حدود 6 هزار و 500 میلیارد تومان در این صنعت سرمایه گذاری کرده اند.

دادرس با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تا یک دهه آینده به 11 هزار جایگاه و 10 میلیون خودروی گازسوز در کشور نیاز داشته باشیم، تبیین کرد: نظام فروش کارمزدی CNG حدود 30 سال است در کل جهان منسوخ شده و برای افزایش حاشیه سود مدیریت جایگاه‌های گاز باید نظام حق العمل کاری جایگزین شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی با اشاره به تاخیرهای شرکت ملی گاز در عملیاتی کردن کامزد جدید فروش CNG بیان کرد: با وجود مصوبه دولت و شورای عالی اقتصاد هنوز کارمزد جدید جایگاه‌های CNG در سال جاری عملیاتی و اجرایی نشده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: