جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 13 ارديبهشت 1395     
قلب بحران در جنوب غرب تهران

به گزارش گروه اخبار مناطق 22گانه شهرداری نیوز، وضعیت اینجا نگران کننده است. هر لحظه امکان بروز فاجعه در ابعاد ملی وجود دارد.» این جمله را عباسعلی اقبالی زارچ، مدیرکل بهره برداری معادن وزارت صنایع و معادن در بازدید از معادن شن و ماسه منطقه 18 می گوید. او که به همراه مسئولان و مدیران شهری این منطقه برای بازدید از وضعیت معادن «شن وما» و «فربت» به جنوب غرب تهران آمده از وجود یک بحران بالقوه خبر می دهد.

اقبالی با بیان اینکه همواره مدافع بهره برداران، صنعتگران و قشر کارگری هستیم گفت: اما وضعیت معادن شن وماسه در جنوب غرب پایتخت بسیار نگران کننده و باعث تأسف است. سالیان قبل باید فکر چاره می بودیم تا با وضعیت کنونی مواجه نشویم. حالا هر لحظه امکان فاجعه وجود دارد.

مدیرکل بهره برداری معادن وزارت صنایع و معادن گودبرداری های صورت گرفته در این واحدهای صنعتی را غیرقانونی خواند و افزود: در چنین معادنی مجوز برداشت تنها برای 25 متر صادر می شود. اما طی سالیان گذشته عمق این معادن به دلیل برداشت غیراصولی و بی رویه به بیش از 100 متر رسیده است. این در حالی است که چنین معادنی دقیقا" در مجاورت رودخانه کن واقع شده اند و هر لحظه امکان انحراف مسیر رودخانه به سوی این گودال های بسیار عظیم وجود دارد.

اقبالی همچنین درباره خطرهای احتمالی وجود این گودال های عمیق اظهار کرد: پیش از این، معادن شن و ماسه در محیط خارج از شهر به فعالیت خود ادامه می داد. اما طی سالیان گذشته و با گسترش فضای مسکونی، این معادن در میان محله های مختلف قرار گرفته اند. اگر مسیر رودخانه کن به سمت گودال های حفرشده منحرف شود، باعث رانش زمین و ایجاد یک بحران بسیار عظیم خواهیم بود. چرا که فاصله میان گودال ها با رودخانه کن در بعضی جاها به عرض کمتر از 5 متر می رسد.

وی با بیان اینکه معادن شن و ماسه مالک ندارند و جزو انفال محسوب می شوند خاطرنشان کرد: این معادن به صورت قراردادی به افراد مختلف جهت برداشت در مدت زمان مشخص و میزان برداشت معین واگذار می شود. در حال حاضر مجوزهای بهره برداری این معادن تعطیل شده و تنها بحث واحدهای صنعتی آنها باقی مانده که باید تکلیف شان مشخص شود. بنده به عنوان کارشناس عنوان می کنم که نگران ادامه فعالیت این معادن هستم و گزارش خود را به نهادهای ذی صلاح و مافوق خود ارائه خواهم داد. لذا باید خیلی سریع برای رفع این بحران چاره ای مناسب اندیشیده شود.

دکتر مصطفی سلیمی، شهردارمنطقه 18نیزکه به همراه معاونان خود در این بازدیدشرکت کرده بوددرخصوص فعالیت غیرقانونی این معادن گفت: معادن شن وماسه با فضای 400 هکتاری به عنوان یک زمین بدون دفاع دربرابر باد و طوفان هستند و در صورت وزش باد، ذرات آلاینده به نقاط مختلف تهران وارد می شوند و یکی از دلایل شکل گیری پدیده ریزگردها هستند. همچنین همجواری این شرکت ها با رودخانه کن و عمق بالای 100 متری آنها نیز می تواند یک تهدید دیگر به شمار آید.

شهردار منطقه 18 از وجود 4 معدن بزرگ شن و ماسه در این منطقه خبر داد و اظهار کرد: چهار شرکت بزرگ فربت، شن و ما، بهینه ساز خلیج فارس و پارس سازه در کنار روددره کن به فعالیت می پرداختند. البته با پیگیری های مستمر مدیریت شهری دو شرکت خلیج فارس و پارس سازه تقریبا" تعطیل شده اند،‌ اما معادن شن وما و فربت همچنان به فعالیت غیرقانونی خود ادامه می دهند.

وی دررابطه با پیگیری های پیشین مدیریت شهری برای تعطیل کردن معادن شن وماسه تصریح کرد: از حدود 10 سال گذشته دوباره پرونده تخلفات این شرکت ها به جریان افتاد. آنها که پیش ازاین مجوز دیگری را از وزارت صنعت، معدن وتجارت اخذکرده بودند پس از سال 90 برای پیگیری و یا تمدید پروانه فعالیت شان هیچ مراجعه ای به این وزارت خانه نکردند. فعالیت غیرقانونی آنها باعث شد تا گودال هایی که عمق آنها به بیش از 100مترمی رسدبه عنوان یک تهدیدجدی در کنار محله خلیج فارس شکل بگیرد. در اردیبهشت ماه سال 87 رأی اولیه برای برررسی وضعیت این شرکت ها صادر وپس ازدوسال ونیم کش وقوس،در نهایت در آبان ماه سال 90 از سوی شورای اسلامی شهر تهران رأی تعطیلی این شرکتها به صاحبان شان ابلاغ شد،اما بهره برداران این معادن همچنان نسبت به اجرای حکم اقدامی نمی کنند و باعث ایجاد مزاحمت برای اهالی محله و آلودگی شهر تهران می شوند.

سلیمی همچنین بااشاره به خطر آفرین بودن معادن شن و ماسه دراین منطقه و برداشت غیر قانونی وغیرمجازو بی رویه ازاین معادن که منجربه ایجادگودالهای بسیارعمیق که مخاطرات زیست محیطی رابرای شهرتهران و شهروندان آن دربرخواهدداشت،ازمسئولین امنیتی، محیط زیستی کشور و مدیریت شهری خواست تاقبل از وقوع هرگونه فاجعه اقدامات لازم دراین خصوص عمل گردد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: