جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 12 ارديبهشت 1395     
سه مشکل بزرگ جامعه فرهنگیان

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز، نماینده مدیران سمپاد کشور با اشاره به فرایند نوسازی مدارس در تهران گفت: پروسه تامین اعتبار تا ارائه بودجه برای نوسازی مدارس معمولاً آن قدر زمان بر است که برخی اوقات آموزش و پرورش عطای این کار را به لقایش می بخشد و در عمل این خیرین هستند که پا پیش می گذارند و اقدامات لازم را انجام می دهند.

ناهید محمدزاده مقدم با اشاره به مهم ترین مشکلات معلمان همزمان با روز معلم اظهار داشت: به عقیده من امروز مهم ترین مشکلی که با آن رو به رو هستیم موضوع ساماندهی معلمان است. به این معنی که با تغییر واحدهای آموزشی فضای کار معلمان هم تغییر می کند و یک معلم تا بخواهد با محیط هماهنگ شود مجبور می شود به فضای آموزشی دیگری برود. این در حالی است که در گذشته معلمان حدود 10 تا 15 سال در یک مدرسه تدریس می کردند و نسبت به فضا احساس تعلق پیدا می کردند.

وی افزود: مشکل نحوه ساماندهی معلمان حتی موجب شده تا به طور مثال نیروی پیمانی که مدرک کارشناسی ارشد کامپیوتر دارد در یک مدرسه ابتدایی تدریس کند و از ظرفیت های او آن گونه که باید استفاده نشود.

نماینده مدیران سمپاد کشور مشکل معیشتی را از دیگر چالش های معلمان از سال های گذشته تاکنون معرفی کرد و گفت: واقعیت این است که مسئولان آموزش و پرورش از حوزه ستادی تا نیروهای صف تلاش می کنند تا شرایط را به گونه ای فراهم کنند که معلمان از نظر معیشتی در شرایط بهتری قرار بگیرند، اما این قضیه باید به طور کلان مدیریت شود و در بحث های توسعه لحاظ شود.

محمدزاده مقدم در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مدارس فرسوده و لزوم نوسازی آن ها پرداخت و یادآور شد: در طول دوره فعالیت در آموزش و پرورش در چندین مدرسه فرسوده مشغول بودم. به طور مثال، در مدرسه ای در شمیران کار می کردم که اول خانه بود و بعد تبدیل به مدرسه ای دولتی شد. بر اساس تجربه شخصی می گویم که کار در مدارس فرسوده بسیار طاقت فرساست چرا که دسترسی به امکانات بهداشتی، رفاهی، آموزشی و کارگاهی دشوار است و دانش آموزان از کمترین امکانی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: در آن دوره ما مجبور بودیم که از هر فضای کوچک به طور چندمنظوره استفاده کنیم و حتی دانش آموزان فضای کافی برای تردد نداشتند.

نماینده مدیران سمپاد کشور با تاکید بر حضور خیرین در امر نوسازی مدارس خاطرنشان کرد: پروسه تامین اعتبار تا ارائه بودجه برای نوسازی مدارس معمولاً آن قدر زمان بر است که برخی اوقات آموزش و پرورش عطای این کار را به لقایش می بخشد و در عمل این خیرین هستند که پا پیش می گذارند و اقدامات لازم را انجام می دهند.

محمدزاده مقدم همچنین به اقدامات شهرداری تهران در راستای بهسازی مدارس همزمان با آغاز سال تحصیلی اشاره کرد و گفت: تعمیر سرویس های بهداشتی، تجهیز کتابخانه ها و کارگاه ها، نوسازی کف حیاط و پشت بام و حتی ایجاد فضای سبز از جمله اقداماتی است که هر ساله از سوی شهرداری های مناطق در مدارس انجام می شود و به باور من یک احساس دلگرمی و امید به کار را در پرسنل ایجاد می کند.

وی گفت: همین که مدیران و معلمان احساس کنند غیر از نهادهایی که به طور مستقیم با مدرسه ارتباط دارند، سایر ارگان ها همچون شهرداری درصدد کیفیت بخشی به فضا و محیط آموزشی هستند بسیار بر افزایش بازده کار تاثیرگذار است.

این مدیر مدرسه با اعلام اینکه شهرداری همواره با رویکردی اجتماعی  به موضوع مدارس توجه داشته است، تصریح کرد: تمام نهادها و موسساتی که در یک جامعه کار می کنند، سلول هایی هستند که جامعه را تشکیل می دهند و همگی چون حلقه های زنجیر به هم متصلند. اگر امروز به دانش آموزان هنجارهای اجتماعی و اصول اولیه شهروندی را نیاموزیم فردا تمامی جامعه باید تاوان آن را بپردازد.

محمدزاده مقدم در پایان با بیان اینکه معلمان و دانش آموزان بخشی از شهروندان همین جامعه هستند، گفت: برای آموزش مهارت های شهروندی به دانش آموزان نیاز به همکاری دوشادوش معاونت اجتماعی شهرداری داریم که تاکنون این اتفاق به خوبی افتاده است. یقیناً تنها با همکاری تمامی سازمان های اجتماعی می توانیم نسلی را منطبق بر آموزه های شهروندی تربیت کنیم.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: