جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 6 ارديبهشت 1395     
محیط زیست و بحران کمبود منابع طبیعی، از دغدغه‌های مهم دانشگاه تهران

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، رییس دانشگاه تهران گفت: مسئله محیط زیست و بحران‌هایی که جوامع بشری به لحاظ کمبود منابع طبیعی با آن روبروست، از دغدغه‌های مهم دانشگاه تهران بوده و هست. به همین منظور مراکز تحقیقاتی متعددی در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی در دانشگاه تهران وجود دارد تا بتوانیم با مطالعه در این زمینه به راهکارهای علمی برای حل بحران‌های زیست محیطی دست یابیم.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی، در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور دکتر «آخیم اشتاینر» معاون دبیرکل سازمان ملل و همکاران وی در دانشگاه تهران که برای سخنرانی با موضوع «دستور کار ۲۰۳۰ و اهداف توسعه پایدار» در دانشگاه تهران حضور یافته بودند،گفت: دانشگاه تهران، نخستین دانشگاه ایران است که با داشتن بیشترین دانش‌آموخته، دانشجو و رشته‌های تحصیلی، همواره نقش ویژه‌ای در توسعه و پیشرفت کشور داشته است و با انتشار مقالات بین‌المللی متعدد، در جهت بین‌المللی کردن این دانشگاه، گام‌های موثری برداشته‌است.

دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد: در گذشته تجربه همکاری‌های موثری با برنامه محیط زیست سازمان ملل داشته‌ایم و امیدواریم که دانشگاه تهران به عنوان «دانشگاه سبز» با تصمیم‌های جدیدی که در دستور کار خود دارد، به سیاست‌های UNEP نزدیک‌تر شود.

در ادامه، «دکتر آخیم اشتاینر»، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در سخنانی گفت: در سازمان ملل سعی کردیم دستور کار جدیدی برای توسعه پایدار برنامه‌ریزی کنیم که توجه به توسعه پایدار در آن تاکید شده است. براساس این دستور کار، باید پیشرفت اقتصادی براساس تعهد به توسعه پایدار انجام پذیرد که مردم نقش اساسی و تاثیرگذاری در مشارکت و پیشرفت اقتصادی برای رسیدن به این هدف دارند.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به نقش مهم مردم در ایجاد بحران‌های زیست محیطی افزود: تا چند سال آینده ۱۰ میلیارد نفر به جمعیت کره زمین اضافه می‌شود. بنابر‌این با این روشی که در پیش گرفته‌ایم و به مصرف بیش از حد منابع طبیعی پرداخته‌ایم، برای نسل آینده چیزی باقی نخواهد ماند.

مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد UNEP گفت: روزانه هفت میلیون نفر در دنیا به علت انواع آلودگی‌ها به مرگ زودرس دچار می‌شوند که در این میان اهمیت حفظ محیط زیست بیش از پیش آشکار می‌شود. تخریب محیط زیست فقط برای ایران نیست، بلکه تمام دنیا با چالش‌های بحران زیست‌محیطی مواجه هستند، اما در کشور ایران مشکلاتی مانند کمبود آب و آلودگی خاک به چشم می‌خورد که باید جدی گرفته شود.

دکتر «آخیم اشتاینر»، در پایان با اشاره به نقش مهم دانشگاه تهران و استقرار آن در پایتخت کشور گفت: شما دانشجویان و استادان و محققان، وظیفه مهمی در یافتن راه حل‌های علمی و موثر در برون رفت از بحران‌های زیست محیطی دارید و مناسب است که این نقش را به بهترین شکل ممکن ایفا نمایید.

این مراسم، با اهدای نشان دانشگاه تهران به معاون دبیرکل سازمان ملل توسط رییس دانشگاه تهران به پایان رسید.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: