جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 6 ارديبهشت 1395     
با اتمام پروژه‌های بزرگراهی فعلی تا 25سال آینده کار باقیمانده‌ نداریم

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از ساخت بیش از 90درصد از زیرساخت‌های شهری براساس برنامه جامع راهبردی اول، دوم و سوم شهر تهران خبرداد و گفت: این زیر ساخت‌ها عبارتند از بزرگراه‌ها، پل‌ها، تقاطع‌های غیر همسطح تونل‌ها، بوستان‌های بزرگ شهری، خطوط حمل‌و‌نقل عمومی و شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و سایر زیرساخت‌هایی که مربوط به حوزه عمران و زیرساخت‌های شهری می‌شود.

با اتمام پروژه‌های بزرگراهی فعلی تا 25سال آینده کار باقیمانده‌ نداریم/بازطراحی شبکه عمرانی-ترافیکی برای پاسخگویی به نیازهای دو دهه آینده؛ برنامه پیش روی مدیریت شهری

علیرضا جاوید در ادامه با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا دو سال آینده با ادامه این روند زیرساخت‌های شهری به بیش از 95 درصد خواهد رسید، افزود: پیش‌بینی‌های ما نشان می‌دهد برای تکمیل زیرساخت‌های شهری تا دو سال آینده توجه به دو موضوع اهمیت زیادی دارد. نخست مساله طراحی پروژه‌های توسعه شهری جدید براساس نیازهایی که برای 25 سال آینده تهران در حوزه زیرساخت‌و عمران شهری باید در نظر گرفته شود و دومین مساله موضوع نگهداشت شهر است.

معاون شهردار تهران ادامه داد: به عنوان مثال تکمیل خطوط مترو مصوب شهر تهران موضوع مهمی است که باید به آن توجه بیشتری شود. در حال حاضر با تکمیل و بهره‌برداری از خط 3 مترو در سال جاری و همچنین تکمیل  دو خط 6 و 7 مترو تا زمان باقیمانده از این دوره مدیریت شهریث تهران می‌توان ادعا کرد تقریبا به تحقق بیش از 90 درصد خطوط مصوب مترو دست یافته‌ایم.

به گفته وی طراحی و اجرای خطوط 10و8،9 مترو در شهر تهران نیازمند اخذ مصوبات جدید شورای شهر و شورای عالی ترافیک کشور خواهد بود، اما آنچه در این میان اهمیت دارد این است که برای اتصال خطوط مصوب و تکمیل شبکه خطوط مترو نیازمند یک بازطراحی در این بخش خواهیم بود که این بازنگری شامل طراحی و اجرای خطوط اکسپرس، مکمل و یا خطوط جدیدی که بتواند شبکه خطوط مترو تهران را تکمیل کند، می‌شود.

جاوید توسعه شبکه جمع‌آوری آب‌های زیرسطحی را یکی دیگر از برنامه‌های مدیریت شهری براساس افق 25 سال آینده شهر تهران دانست و بیان کرد: در حال حاضر طبق طرح مصوب جامع شهر تهران باید 550 کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی داشته باشد که تا کنون بیش از 500 کیلومتر آن ساخته شده است که این میزان فعالیت در این حوزه نشان دهنده ضریب تحقق 90 درصدی تکمیل شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی را نشان می‌‌دهد.

وی یادآور شد: براساس افق 25 ساله‌ای که در برنامه سوم مدیریت شهری در تهران در نظر گرفته شده؛ پایتخت نیاز به 750 کیلومتر شبکه آب‌های سطحی دارد. به عبارتی 200 کیلومتر دیگر به شبکه مصوب قبلی بازطراحی و اجرا شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه تکمیل شبکه بزرگراهی پایتخت طبق برنامه سوم مدیریت شهری اتفاق خاصی در زمینه ساخت بزرگراه جدید در این کلانشهر روی نخواهد داد، تاکید کرد: با اتمام پروژه‌های بزرگراهی که اکنون در دست اجراست مانند تکمیل 16 کیلومتر باقیمانده بزرگراه حکیم در غرب تهران از تقاطع بزرگراه آزادگان تا جاده مخصوص تهران- کرج ، تکمیل تقاطع‌های باقیمانده غیر همسطح امام علی (ع)، صیاد و ارتش، تکمیل بزرگراه دولت‌آباد، بزرگراه شهید شوشتری و بزرگراه یادگار امام(ره)؛ به نظر می‌رسد در توسعه شبکه بزرگراهی کار باقیمانده‌ای نخواهیم داشت مگر اینکه ضرورت خاصی تا 25 سال آینده برای توسعه شبکه بزرگراهی در شهر تهران ایجاد شود.

جاوید با بیان اینکه نگاه مدیریت شهری تهران در توسعه شبکه بزرگراهی به سوی تکمیل و توسعه شبکه زیرسطحی است، گفت: منظور از توسعه شبکه زیرسطحی شامل ساخت و بهره‌برداری از تونل‌های شهری است. در حال حاضر تهران 5 تونل شهری به طول 20 کیلومتر دارد که افق چشم‌انداز 25 سال آینده پایتخت نشان می‌دهد که این کلانشهر به حدود 100 کیلومتر تونل شهری دارد که باید بازطراحی و مطالعه شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه اکنون رینگ بزرگراه‌های کمربندی تهران به جز در شمال تهران در شرق، غرب و جنوب تکمیل است، افزود: در حال حاضر بزرگراه آزادگان در غرب، بزرگراه‌های دولت‌آباد و شهید شوشتری در جنوب، بزرگراه‌های شهید بابایی و یاسینی در شرق به عنوان رینگ کمربندی شهر تهران کارکردهای خود را دارند و تا دو سال آینده نیز تکمیل خواهند شد؛ اما در ضلع شمال، تهران فاقد رینگ کمربندی است که این رینگ کمربندی در این محدوده به دلیل شرایط توپوگرافی و جغرافیایی شهر و قیمت املاک نمی‌تواند به صورت شبکه بزرگراهی روسطحی اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه شبکه کمربندی شمال تهران می‌تواند براساس افق چشم‌انداز 25 سال آینده شهر تهران به صورت زیرسطحی اجرا و به بهره‌برداری برسد، ادامه داد: در هر حال باز هم به این نکته تاکید می‌کنم افق توسعه شبکه بزرگراهی تهران به صورت جزئی در روی سطح و در 25 سال آینده به صورت کلی در زیر سطح پیگیری می‌شود که این نیازمند طراحی مجدد و جدید است.

به اعتقاد علیرضا جاوید؛ اولین اقدامی که پس از پایان این دوره مدیریت شهری باید به آن پرداخته شود، باز شناخت وضع موجود و نیازهای آینده به صورت بلند مدت تا 25 سال آینده و از همه مهمتر بازطراحی  شبکه عمرانی-ترافیکی پایتخت برای پاسخگویی به نیازهای دو دهه آینده برای تکمیل وضع موجود شهر تهران خواهد بود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: