جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 4 ارديبهشت 1395     
دکتر امامی،عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مطرح کرد :
نقش کمرنگ نظارتی مجلس در مباحث مختلف از جمله توسعه حمل و نقل عمومی باعث می شود دولت آزادانه عمل کند

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز،عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم تخصیص بودجه  مناسب برای توسعه حمل و نقل عمومی گفت: وقتی کشور ما به سویی حرکت می کند که اداره شهرها به شوراها واگذار می شود، مسئولیت دولت روز به روز کم رنگ تر می شود و این امر خود باعث عقب افتادن از پیشرفت دولت در تمامی زمینه ها می شود.

دکتر عیسی امامی در ادامه خصوص به خبرنگار پارلمانی شهرداری نیوز گفت: می خواهم بگویم دولت وظایف مهمی دارد که این وظیفه ها حاکمیتی نیز هستند و هرگاه نتواند به درستی به وظایفشان عمل کنند،  هزینه ها بر روی دوش مردم قرار می گیرد. همیشه اعتقاد بنده بر این بوده که باید مردم را در تمامی موارد توانمند سازیم تا هرچه قدر می خواهیم از این منابع که ملت هستند برداشت درستی داشته باشیم.مشکل دولت ما این است که نتوانسته مردم را در این زمینه توانمند کند بلکه بار و هزینه ها را بر دوش مردم تحمیل کرده است و این بزرگ ترین عیب اقتصادی کشور ما می باشد که باید هرچه زودتر حل شود.

وی در ادامه افزود: نکته بعدی این است که نقش مؤثر نظارتی دولت بر امور کشور در درجه اول قرار دارد ، زیرا تمامی این مواردجزء قانون اساسی کشور هستند و نقش کم رنگ و بی تأثیر نظارتی مجلس باعث می شود که دولت آزاد گذاشته شود و یک محدودیت منابع دولتی نیز برای ما بوجود بیاید ما می دانیم که بیشتر درآمد کشور در حول محور نفت و گاز می باشد ،کشوری که اینگونه وابستگی اقتصادی داشته باشد طبیعی است که نا کارآمدی در کارهایش مردم را نیز دچار مشکل می کند ، هچنین از سوی دیگر دولت خودش تحت تاثیر مسائل سیاسی موجود در داخل کشور درآمدهایش را کاهش داده و به همین دلیل باید بازسازی عظیمی را در نظام گرایی خودش انجام دهد تا تمام سیاست هایی که در سالهای گذشته ابلاغ شده  و به نام شرایط موجود به آن عمل نشده است در مسیر صحیح خود قرار بگیرد .

امامی در ادامه به خبرنگار ما گفت:اگر تمامی موارد مورد نیاز کشور عملیاتی و اجرایی می شد امروزه ما با این چنین مشکلاتی روبرو نبودیم. بنابراین این سخن مقام معظم رهبری صحیح است که گفته اند دهه چهارم دهه پیشرفت و 6 دهه اخیر از موضوع بحث اقتصادی در اولویت مهم و اساسی بوده اند که سیاست محقق این مهم هم اقتصاد مقاومتی است.تمام انتظارات ما از دولت این است و دولت هم متاسفانه دست از این شیوه اقتصادی بر نمی دارد و فکر می کند اینگونه قدرتش بیشتر می شود.

این نماینده مجلس در ادامه سخنانش افزود: به نظر بنده اگر ما هرچه بر موضوع حمل و نقل عمومی بیشتر تمرکز کنیم ، چه در خصوص بحث حمل و نقل داخل شهری و چه در خصوص بحث حمل و نقل بین شهری خیلی بهتر نتیجه خواهیم گرفت . در خصوص مسائل جاده ای همین آمار زیاد تلفات حوادثی که هر ساله با آن مواجه هستیم نگران کننده است زیرا هم جاده های ایمنی در کشور نداریم و همچنین خودروهایمان خودروهای مطلوبی نیستند ،به  همین خاطر است که حوادث جاده ای فراوانی را شاهد هستیم و تمامی این موارد هزینه های زیادی است که موجب از بین رفتن سرمایه های ملی و اجتماعی ما میشود.

وی گفت: حمل و نقل عمومی این امکان را فراهم میکند تا با کاهش هزینه ها روبرو باشیم ، مصرف سوخت را بهینه تر سازیم و از هدفمندی یارانه ها کمک بگیریم .ولی عملا در همین حوزه حمل و نقل نیز شاهد بودیم که هدفمندی یارانه ها نیز نتوانست خدمات درستی را به ما ارائه بدهد و منابع مورد نیاز کشور را تامین کند، ولی  هنگامی که در بحث ریلی وارد می شویم  شرایط را چه در امور جابجایی ها و  چه در کاهش آلودگی هوا شاهد هستیم .به هر صورت بیشتر حرکت محوری ما در توسعه حوزه حمل و نقل عمومی در بخش زمین های کشاورزی است یعنی با ساختن بزرگراه ها و جاده ها سعی بر پیشرفت در این حوزه را داریم در صورتی که حمل و نقل ریلی هم از نظر ایمنی مطمئن تر است و هم ما را به اهدافمان نزدیک تر میکند.

امامی افزود: در حوزه درون شهری خیلی از شهرهای ما با درآمد پائینی که شهرداری ها دارند نمی توانیم شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای را داشته باشیم و همچنان عقب افتاده و محروم مانده اند ، ما در خیلی از مناطق بعد از 37 سال خدمات شایسته ای را در حوزه حمل و نقل شاهد نبودیم . در هر صورت اعتقاد من بر این است که تمامی این موارد نیازمند منابع اصلی و اساسی می باشد .

نماینده مردم گرگان و آق قلا در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: برای توسعه و پیشرفت در این زمینه باید اجازه مشارکت به مردم را بدهیم تا دولت سهم استفاده از  منابع اش را آزاد تر کند تا این منابع به سوی جهت گیری های مثبت حرکت  داده شود که حمل و نقل درون شهری از مهم ترین مباحث این موضوع است مخصوصا شهرهایی که نیازمند توسعه حمل ونقل عمومی بیشتر هستند ،در کلان شهرها بیشتر بودجه برای توسعه حوزه حمل ونقل عمومی به وسیله فروش اوراقشان تامین میشود و یک بخش دیگر نیز مربوط به شهرداری ها میشود که باز هم آنها آنقدر توانمند نیستند که قادر باشند از این منابع استفاده بهینه کنند، ضمن این که به هر حال شهرداری ها باید اقساط وام هایشان را به موقع پرداخت کنند و چنانچه کمک دولت نباشد نمیتوانند درست عمل کرده و با چالش های زیادی مواجه می شوند مخصوصا در بحث حمل و نقل عمومی که از محل تامین اوراق مشارکت استفاده
می شود اما به درستی انجام نشده است.

امامی در خصوص سوال خبرنگار شهرداری نیوز در خصوص بحث توسعه مترو و اینکه هیچ گونه کمکی از جانب دولت برای توسعه این بخش انجام نمی پذیرد گفت: ما در مورد توسعه حمل و نقل عمومی مباحث مهمی را مطرح کرده ایم ، 70 سال پیش کشورهایی مانند فرانسه و روسیه از خدمات مترو بهره مند شده بودند و بحث توسعه ی مترو برایشان از اهمیت زیادی برخوردار بود در صورتی که ما با اینکه می دانیم این امر چقدر برای کشور ما مهم و ضروری است و مزیت های زیادی برایمان دارد اما به آن اهمیتی نمی دهیم. ما ابتدا باید زمین هایی که درگیر ساخت و ساز جاده ای و بزرگراه ها می شوند را آزاد کنیم و توسعه مترو را در اولویت قرار دهیم تا مشکل ترافیک کاهش یابد ،ارزش اقتصادی بالاتر برود و بتوانیم در کارهای مهم دیگر نیز سرمایه گذاری مناسبی داشته باشیم .به دلیل اینکه مترو در زیر زمین قرار دارد و یک  پدافند غیر عامل است و به عنوان موثرترین عوامل در جنگ جهانی ارزش خودش را نشان داده است میتواند محلی امن و جایگاه مناسبی نیز برای شهروندان باشد.

وی گفت: ما باید هزینه های خدمات درون شهری را کاهش بدهیم هزینه هایی مانند آب ،برق و گاز . ضمن اینکه در بعضی از پایانه های مترو امکان اقدامات اقتصادی هم به وجود بیاوریم تا بتوانیم از لحاظ اقتصادی هم کمکی به این بخش کرده باشیم. سرعت ،زمان و هزینه هم در این مبحث مورد توجه ویژه ای قرار دارد . ضمن اینکه با مترو کاهش تصادفات ،آلودگی و کاهش هزینه ها را شاهد هستیم که روی انسانها نیز تاثیرات زیادی دارد . به نظر بنده اگر تحمل مدیریتی افراد در این خصوص بالاتر برود خیلی از مشکلات ما حل خواهد شد و در طی 15 سال آینده با ترافیک و آلودگی کمتری مواجه خواهیم شد.

امامی در پایان گفت: اعتقاد بنده در این است دولت بازهم از توان مردم ، منابع مردم در جمعیت زیر ساخت ها استفاده کند ،ضمن اینکه مردم هم چون این منابع را می اورند باید منافع هم ببرند . خیلی از خدماتی که در حمل و نقل عمومی در کشورهای دیگر انجام میشود شاید در بخش خصوصی بیشتر است . این مشارکت زمانی اتفاق می افتد که مردم توانمند شوند. ما اینقدر منابع داریم که تا از آنها را در جهت توسعه پایدار استفاده کنیم و می دانیم که سرپرست تمامی این منابع مردم هیتند و آنهاند که باید از سود آن نیز بهره مند گردند.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: