جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 31 فروردين 1395     
یک نماینده مجلس مطرح کرد:
مگر میشود دولت ها ندانند عدم دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی چه تبعاتی برای کل جامعه به دنبال دارد؟!

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز،مصاحبه خبرنگار پارلمانی شهرداری نیوز با عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از نظر می گذرد، عمده مباحث و محورهایی که در این گزاش مطرح شده است در خصوص محروم ماندن بخش مهم و حیاتی حمل ونقل عمومی کشور بخصوص شهر تهران و عدم دسترسی آسان شهروندان به حمل و نقل عمومی ،عدم کمک دولتها به شهرداری ها برای توسعه حمل و نقل عمومی البته با توجه به این نگاه که قشر ضعیف جامعه بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می کنند گفت:بنده معتقدم کارهای گروهی در کشور ما معمولا کمتر مورد توجه دولت مردان قرار گرفته است. این موضوع به هر دلیلی که باشد چه نخبگی پنداری و چه خویش بزرگ بینی ،باعث شده است تا ما در کارهای فردی بسیار موفق تر عمل کنیم و در مقابل برای کارهای جمعی و گروهی به شدت از خودمان ضعف نشان بدهیم .

 

دکتر عبدالوحید فیاضی در خصوص لزوم توسعه حمل و نقل عمومی در کشور به خبرنگار پارلمانی شهرداری نیوز گفت: متاسفانه ما داریم به سمتی پیش می رویم که ترجیح می دهیم کمتر در جمع ها دیده شویم به همین دلیل است که توسعه ناوگان های حمل و نقل عمومی هیج جذابیتی برایمان ندارد ،زیرا تنها بودن در طول راه سفر را به استفاده از وسایل عمومی و مراوده داشتن با دیگران ترجیح میدهیم،به هر صورت حمل ونقل جمعی کشور باید به سمتی پیش برود که ما استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به هرچیز دیگری ترجیح بدهیم و این امر مستلزم فرهنگ سازی مناسب در سطح کشور است.در این زمان است که آثار زیست محیطی ،صنعتی ، اقتصادی کار و بهداشت روانی خیلی بیشتر نمایان خواهد شد اما این را هم باید اضافه کنیم که آثار عمومی سازی در حمل و نقل عمومی برای شهرها و رفتار اجتماعی شهروندان باید مورد مطالعه قرار بگیرد .

وی در ادامه افزود:اینکه این موضوع تا چه حد می تواند بر بهداشت و سلامت روانی جامعه و کاهش آلودگی هوا و ترافیک تاثیر گذار باشد از اهمیت زیادی برخوردار است. یعنی این فرهنگ که خانواده های ایرانی برای سفرهای درون و برون شهری خود تصمیم به استفاده از وسیله نقلیه شخصی خود می گیرند چقدر می تواند بر تصمیم مردم به سفر با وسایل نقلیه عمومی متفاوت بوده و درکشان از تفاوت این دو از یکدیگر چقدر می تواند بالا برود ،لذا اعتقاد من در این است که مقوله استفاده از وسایل عمومی از لحاظ اینکه آیا بازتاب اجتماعی خوبی در بین مردم دارد یا خیر را باید برسی کنیم و مردم را نیز با این مهم بیشتر آشنا کنیم .

فیاضی گفت: مردم باید این را پذیرا باشند که هرچه تنها سفر کنیم و نتوانیم با دیگر افراد جامعه ارتباط برقرار کنیم واضح است که از مشکلاتی که در جامعه نیز وجود دارد بی اطلاع خواهیم ماند اما چنانچه بتوانیم فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به خوبی در بین مردم گسترش دهیم ارتباطاتمان با دیگران بیشتر شده و همین امر باعث پیشرفت ما و آشنایی اقشار مختلف جامعه با یکدیگر خواهد شد ،پس وسایل حمل و نقل عمومی می تواند بر فرهنگ جامعه و افراد و طرز فکر آنها نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا دولت ها با تمام اهمیتی که موضوع توسعه حمل و نقل عمومی برای جامعه و مردم دارد بازهم به آن بی توجه هستند گفت :دولت ها هنوز نتوانسته اند اولویت بندی های مهم در خصوص مسائل کشور را برای خودشان حل کنند .مهم نیست که کدام کشور این گونه هستند، مهم این است که کشور ما در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده است . آثار ترافیکی در شهرهای بزرگ ما به شدت فراوان دیده می شود و تاثیرات ترافیکو عدم دسترسی به حمل و نقل عمومی  بر بهداشت روانی جامعه دارد چه ضربه محکمی به دولت و جامعه وارد می کند و این طبیعی است که آثار منفی ناشی از ترافیک ، آلوگی و ... قطعاَ در محل کار تخلیه می شود ،برای مثال چنانچه فردی که به مقصد رسیده است آثار خستگی از ترافیک و بی حوصلگی ناشی از آلودگی شدید هوا در آنها دید شود طبیعیست که او نمی تواند در محیط کاری خود بازدهی خوبی داشته باشد.باید اضافه کرد در این خصوص شهرداری ها تنها قالبهای این موضوع را تامین می کنند اما مابقی موارد و حساسیت های موجود در این مورد شامل محیط زیست و بهداشت نیز می باشد و تنها ارگانی که می تواند بیشترین کمک را به همه افراد و اقشار جامعه کند خود دولت است، دولت است که باید بتواند با نوسازی ناوگانهای حمل و نقل عمومی آثار منفی را از جامعه پاک کرده و مردم را تشویق به استفاده از این وسایل کند.

وی گفت: این امر کاملا واضح است که تا ناوگانهای حمل و نقل عمومی زیبا و سالم و ایمن نداشته باشیم مردم هم رقبتی به استفاده از این وسایل نخواهند داشت و به سفرهای درون شهری با خودروهای شخصی خود بیشتر علاقه نشان می دهند. تمامی این موارد هماهنگی هایی است که محیط زیست ،بهداشت و دولت باید با یکدیگر انجام دهند تا شاهد یک خروجی مناسب در این زمینه باشیم. باید طرحی را ایجاد کنیم که تا بدانیم در پنج سال آینده قرار است به کجا برسیم ابتدا باید کلان شهرها را مورد توجه بیشتری قرار دهیم تا در کنار آنها شهرهای کوچکترمان نیز به مشکلاتی در این خصوص برخورد نکنند.

فیاضی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این خصوص که مگر می شود دولت ها ندانند تبعات ناشی از عدم توسعه در حوزه حمل و نقل عمومی به چه شدت و وسعت فراوانی برای جامعه و مردم مضر است و چرا هیچ توضیحی در این خصوص حاصل نمی شود گفت : تمامی دولت های گذشته و امروزی می دانند که این امر از چه اهمت ویژه ای برخوردار است اما هیچ وقت این موضوع برای آنها در اولویت کاری قرار نداشته است .ما بیشتر از اینها باید به تهران و مشکلات آن در خصوص ترافیک و آلودگی شدیدی که بر اثر فرسودگی ناوگانهای حمل و نقل عمومی و رغبت بیش از حد مردم به استفاده از وسایل نقلیه شخصی خود موجب شده است  توجه کنیم .بیماری که در این زمینه دامن گیر مردم شده است مانند مرگ تدریجی است و ما باید تمامی این موارد را در اولویت کارهای خودمان قرار بدهیم . تهران مرکز سیاست گذاری های کشور است بنابراین باید برای رسیدن به توسعه و پیشرفت حوزه حمل و نقل عمومی و تبعات ناشی از عدم رسیدگی مناسب  به  این حوزه و باز خورد آن در جامعه و مردم به چه صورت خواهد بود و به چه دلیلی تا کنون هیچ توضیحی در این خصوص داده نمی شود،گفت : تمامی دولت های گذشته و امروزی می دانند که این امر از چه اهمتی برخوردار است اما هیچ وقت این موضوع برای آنها در اولویت کاری قرار نداشته است .ما بیشتر از اینها باید به تهران و مشکلات آن در خصوص ترافیک و آلودگی شدیدی که بر اثر فرسودگی ناوگانهای حمل و نقل عمومی و رغبت بیش از حد مردم به استفاده از وسایل نقلیه شخصی خود هستند توجه کنیم .بیماری که در این زمینه دامن گیر مردم شده است مانند مرگ تدریجی است و لذا ضروری است که باید تمامی این موارد را در اولویت کارهای خودمان قرار بدهیم . تهران مرکز سیاست گذاری های کشور است بنابراین باید برای رسیدن به شهری پاک و بدون ترافیک و آلودگی تمامی تلاشمان را انجام دهیم.

دکتر فیاضی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر شخص بنده اگر حتی یک دهم از بودجه کشور را هم به توسعه حمل و نقل عمومی تخصیص دهیم بیشتر مشکلات بر سر راه این حوزه حل خواهد شد و به بهداشت  و آرامش و سلامت شهر و شهروندان نزدیک تر می شویم . قطعا هزینه کردن در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی فایده زیادی خواهد داشت اما چنانچه حساب ها را درست انجام ندهیم به نتیجه مطلوبی هم نخواهیم رسید.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: