جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 12 مرداد 1393     
تعلیق توافق مسکو-واشنگتن

فارس: افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو در بحران اوکراین، توافق دو کشور برای افزایش همکاری‌های هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو در  بحران اوکراین، توافق دوکشور برای افزایش همکاری‌های دوجانبه میان دانشمندان هسته‌ای دو کشور را به حالت تعلیق در آورده است.

11 ماه پیش «ارنست مانیز» وزیر انرژی آمریکا به وین سفر کرد تا توافق مذکور را با همتای روسی خود به امضا برساند. این توافق با هدف بهبود روابط روسیه و آمریکا طراحی شده بود. به موجب این توافق طرفین می‌توانستند به طور متقابل از تجهیزات هسته‌ای یکدیگر بازدید کنند. یکی از اهدافی که در حاشیه این توافق مطرح شد، تلاش دو کشور برای حفاظت از سیاره زمین و بشریت بود.

با این حال تنش‌های اخیر میان دو کشور منجر به لغو جلسات مرتبط با این موضوع میان دو کشور شد. معاون وزیر انرژی آمریکا  مدعی شده است که اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک خود منجر شده است که این توافق به حالت تعلیق درآید.

مقامات و متخصصین آمریکایی معتقدند که تعلیق این توافق در درک توانمندی‌های طرف مقابل ایجاد محدودیت می‌کند و خطر اشتباه محاسباتی در سنجش سطح تکنولوژیک طرف مقابل را بالا می‌برد.

در شرایط حاضر هر دو طرف رویه‌هایی مشابه دوران جنگ سرد از خود بروز می‌دهند. هفته گذشته واشنگتن، مسکو را به تخلف از معاهده کنترل تجهیزات نظامی محکوم کرد.

افزایش تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به اتهام حمایت از استقلال‌طلبان شرق اوکراین و دست داشتن در جریان سقوط هواپیمای مالزیایی از مواردی است که روابط دو کشور را بار دیگر با بحران روبه‌رو کرده و منجر شده است که تا حدودی فضای جنگ سرد بر روابط دو کشور سایه افکند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: