جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 25 فروردين 1395     
تهدیدترکیه به شکست مذاکرات سوریه

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری فرانسه، استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه در جریان نشستی غیرعلنی در آستانه از سرگیری مذاکرات صلح ژنو با هدف پایان دادن به جنگ داخلی پنج ساله سوریه، با اعضای شورای امنیت به مذاکره پرداخت.
 
دی میستورا از طریق ویدئو کنفرانس از تهران به 15 عضو شورای امنیت گفت: نسبت به تشدید درگیری‌ها در شمال استان حلب، بخش‌هایی از استان حما و دمشق نگران است.
 
دی میستورا در این نشست گزارشی از نتایچ مذاکراتش درباره نشست ژنو ارائه کرد.
 
سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از این نشست به خبرنگاران گفت: روسیه باید سوریه را تحت فشار بگذارد تا دولت دمشق مجددا به برنامه بازگردد.
 
وی افزود: در حال حاضر نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه سوریه کم کم از تعهداتش به آتش بس و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه فاصله می‌گیرد و در حال حاضر شرایط برای دی میستورا به منظور برگزاری مذاکرات سیاسی حساس‌تر است.
 
سامانتا پاور گفت: از برنامه‌های سوری برای انجام یک ضد حمله تحت رهبری روسیه در حلب نگران هستیم. این برنامه‌ها نه تنها برای مردم حلب بلکه برای این روند پیچیده که در آن توقف اقدامات خصمانه، دسترسی‌های بشردوستانه و مذاکرات سیاسی همگی به یکدیگر مرتبط هستند، مخرب و ویرانگر است.
 
در همین حال ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت، مطمئن است که جبهه النصره مرتبط با القاعده در منطقه حلب علیه نیروهای سوری حمله‌ای را ترتیب داده است.
 
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که ترکیه تهدید به شکست مذاکرات صلح سوریه در ژنو در صورت دعوت از کردها برای شرکت در این نشست کرده است.
 
وی خاطرنشان کرد که استفان دی میستورا در این نشست اشاره کرده که در حال حاضر نیتی برای دعوت از کردها ندارد.
 
چورکین با اشاره به پاسخ دی میستورا به اظهارات روسیه درباره حضور کردها نسبت به عدم دعوت از کردها ابراز تاسف کرد و گفت: اما باید بر لزوم وجود آنها به عنوان جزوی از روند سیاسی سوریه توجه داشت.
 
وی در پاسخ به اینکه چه کسی مانع پیوستن کردها به مذاکرات است، گفت: ترکیه، ترکیه‌ای‌ها تهدید به مذاکرات و انفجار اوضاع در صورت دعوت از کردها کرده‌اند اما مسکو معتقد است که این موضع‌گیری کاملا غیرعاقلانه است چون استثنا کردن کردهای سوری از روند سیاسی آنها را به فکر فدرالیسم می‌اندازد.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر آنها در این روند مشارکت نکنند در آینده به فکر خودمختاری خواهند افتاد و این مساله‌ای است که ما نمی‌خواهیم روی دهد چرا که ما برای وحدت و تمامیت ارضی سوریه تلاش‌ می‌کنیم وی ادامه داد که اظهارات دی میستورا در نشست پشت درهای بسته شورای امنیت مثبت بود و امید برای ادامه مذاکرات و تحقق پیشرفت وجود دارد.
 
مذاکرات امروز (چهارشنبه) ژنو دومین دور از این مذاکرات از زمانی است که دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و مخالفان سوری با آتش بس موقت به میانجی‌گری مسکو و واشنگتن که از 27 فوریه سال جاری میلادی تحقق یافته، موافقت کردند.
 
این آتش بس امیدها برای دستیابی به راه حلی برای جنگ داخلی پنج ساله سوریه را افزایش داده که در جریان آن بیش از 270 هزار تن کشته و نیمی از جمعیت این کشور آواره شدند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: