جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 24 فروردين 1395     
مسجدی که دو قبله دارد!

باشگاه خبرنگاران جوان: در سال دوم هجرت بود که طعنه های یهودیان باعث شد تا حضرت محمد(ص) برای تغییر قبله مسلمانان دعا کند. یهودیان به مسلمانان می‌گفتند که شما قبله نداريد و به سوی قبله ما نماز می‌خوانید، اين طعنه سبب آزردگي رسول خدا(ص) و امت اسلامی شده بود.

برای پیامبر(ص) خانه کعبه از بیت‌المقدس محبوب‌تر بود و از همین رو ایشان  به جبرئیل فرمود: دوست دارم خداوند مرا از قبله یهود به قبله دیگر برگرداند.
جبرئیل گفت: من نیز مانند تو بنده‌ای هستم و تو نزد خداوندکریم هستی، پروردگارت را بخوان و بخواه، جبرئیل رفت و پیامبر(ص) مرتب به آسمان نگاه می‌کرد و هرگاه به نماز می‌ايستاد، منتظر بود تا خداوند دعای ايشان را مستجاب كند.

سپس آیه 144 سوره بقره «قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ ۖ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا ۚ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ» ۚ در میان نماز بر پيامبر اكرم(ص) نازل شد و ایشان در مسجد بنی سالم دو رکعت نماز ظهر را به سوی بیت المقدس و دو رکعت دیگر را به طرف کعبه خواند و به مناسبت نزول آیات تغییر قبله این مسجد به «ذوالقبلتین» مشهور شد.

خبر نزول آيات تغيير قبله كه باعث خشنودی مسلمانان شده بود خیلی سریع به مسجد قبا و مسجد النبی و ساير مساجد رسيد و مسلمانان نماز عصر خود را به سوی مسجد‌الحرام اقامه كردند. از اين رو تمامي مساجد مدينه در آن روز به دو قبله نماز خوانده شد. پس از آن، محراب قبله‌های سمت بيت المقدس را بسته و به سوی جنوب ساختند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: