جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 21 فروردين 1395     
پيش‌بينی سود ۲۵ درصدی در بازار‌سرمايه

بورس ايران در سال گذشته فراز و فرودهاي بسياري را از سر گذراند. در حالي كه در ابتداي سال ۹۴ شاخص بورس تهران در كانال ۶۰ هزار واحدي قرار داشت، اما معادل ۵۶/۰ درصد هم رشد كرد. در اين رابطه ايرنا گزارش داد...
پيش‌بينی سود ۲۵ درصدی در بازار‌سرمايه
 
 سرویس اقتصادی فردا؛ روزنامه آرمان نوشت: بورس ايران در سال گذشته فراز و فرودهاي بسياري را از سر گذراند. در حالي كه در ابتداي سال ۹۴ شاخص بورس تهران در كانال ۶۰ هزار واحدي قرار داشت، اما معادل ۵۶/۰ درصد هم رشد كرد. در اين رابطه ايرنا گزارش داد: « معاملات نخستين روز كاري سال ۱۳۹۴ موجب شد تا شاخص كل ۱۸/۳۵۳ واحدي معادل ۵۶/۰ درصد رشد كند. » به اين ترتيب در فروردين سال گذشته شاخص بورس به كانال ۶۲ هزار واحد وارد شد. اين روند ادامه داشت تا اينكه بعد از نهايي شدن برجام در دي سال گذشته، شاخص‌هاي بورس تا ۶۵ هزار واحد هم رسيدند. اين اتفاق باعث شد تا برخي از كارشناسان وضعيت بورس را حبابي و خطرناك قلمداد كنند، با اين وجود ادامه رشد شاخص‌هاي بورس نشان داد كه اين بازار رشدي معقول را دنبال مي‌كند.

موضوعي كه نه تنها متاثر از به فرجام رسيدن برجام بود بلكه سياست‌هاي انتظام بخشي دولت در نظام پولي و مالي كشور هم در ادامه روند افزايشي آن تاثير مستقيمي داشت. در اين دوره شاخص‌هاي بانكي، خودروسازي‌ها و پتروشيمي از بيشترين اقبال برخوردار شدند. مجموعه اين عوامل باعث شد تا كارشناسان به افزايش شاخص بورس تا مرز ۸۰ هزار واحد هم اميدوار شوند؛ اتفاقي كه البته در هفته‌هاي پاياني سال ۹۴ هم رخ داد و بازار بورس كشور با رشدي معادل۱۳/۰ درصد به كانال ۴/۸۰۲۱۹ وارد شد. علاوه بر اين، سال ۹۴ براي بازار فرابورس هم پر بركت رقم خورد. به گزارش خبرآنلاين، بررسي معاملات بازارهاي پنجگانه فرابورس ايران در سال ۱۳۹۴ از داد و ستد ۸۳ ميليارد و ۶۶۷ ميليون ورقه بهادار به ارزش ۴۵۳ هزار و ۴۹۳ ميليارد ريال در ۲۴۳ روز معاملاتي حكايت دارد، به‌طوري كه ارزش بازار فرابورس ايران به رقم ۹۶۶ هزار و ۴۱۹ ميليارد ريال رسيد. بر اساس اين گزارش، در يك سال گذشته به‌طور ميانگين هر ماه، ۶ ميليارد و ۹۷۲ ميليون ورقه بهادار به ارزش ۳۷ هزار و ۷۹۱ ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت، ضمن آنكه روزانه به‌طور ميانگين ۳۴۴ ميليون اوراق بهادار به ارزش يك ميليارد و ۸۶۶ ميليون ريال داد وستد شد.

رخدادهاي خوشايند


با شروع سال جديد نوسانات بازار بورس تهران با اندكي فراز و فرود همراه بود، اما در مجموع شاخص كل اين بازار از كانال ۸۰ هزار واحد كنوني افول نكرد. در كنار اين رويداد، برخي ديگر از عوامل هم باعث شد تا جذابيت بازار بورس در سال جاري رو به فزوني گذارد. يكي از اين رويدادها رتبه‌بندي شركت‌هاي بورسي است كه از سوي سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شده است. بر اساس اطلاعيه اين سازمان رتبه‌بندي شركت‌هاي پذيرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، براساس امتياز كسب‌شده از نظر كيفيت افشا و اطلاع‌رساني مناسب براي دوره ۱۲ ماهه منتهي به ۲۹ اسفند ۹۴ به همراه اطلاعات مقايسه‌اي دوره ۱۲ ماهه منتهي به ۳۰ آذر ماه ۹۴ اعلام شد. از ديگر رويداد‌هاي بورس در سال جاري اعلام عضويت بورس ايران در سازمان بين‌المللي كميسيون اوراق بهادار (ISCO) است كه توسط فطانت اعلام شده است. رئيس سازمان بورس گفت: «با توجه به عضويت سازمان بورس در آيسكو، اين امكان براي بورس‌ها فراهم شده است تا به عنوان عضو وابسته در اين نهاد پذيرفته شوند. » گذشته از اين، بنا بر اعلام مسئولان بورس، قرار است خدمات الكترونيكي به فعالان بازار سرمايه در سال ۹۵ افزايش يابد؛ اتفاقي كه فرايند سرمايه‌گذاري و نيز فعاليت در اين بازار را براي فعالان اقتصادي تسريع و تسهيل مي‌كند. محمدرضا محسني مديرعامل سمات در اين باره گفت: « با ارتقا و بهبود فرآيندهاي كاري مي‌توان ارائه خدمات به ناشران، كارگزاران و سرمايه‌گذاران را افزايش داد. » خبر خوشايند در ابتداي سال جاري اين بود كه بازار سرمايه بيش از ۱۴۱ ميليارد تومان سود به انواع اوراق بورسي در پي داشته است. واحد مركزي خبر نوشت: «شادروز خسروي مدير امور ارتباط با مشتريان و خدمات الكترونيك شركت سمات از پرداخت ۱۴۱۶ ميليارد و ۵۸۰ ميليون ريال سود انواع اوراق در فروردين خبر داد. »

سال‌هاي رونق


شاخص پنجشنبه بازار بورس هر چند با ۲۶/۰ درصد افت همراه بود، اما با ايستادن در كانال۷/۸۰۷۵۲ واحد نشان داد كه نسبت به انتهاي سال گذشته معادل ۳/۵۳۳ واحد رشد داشته است؛ رخدادي كه نشان از آينده روشن اين بازار دارد؛ اتفاقي كه باعث شده تا كارشناسان و فعالان بازار بورس سال ۹۵ را سال بورس نام‌گذاري كنند. ايسنا به نقل ازمديرعامل يك شركت پردازش اطلاعات مالي نوشت: « با توجه به متغير‌هاي ايجادشده در اقتصاد، امسال سال بسيار خوبي براي بورس خواهد بود.» علي نوروزي البته درباره نوسانات اين بازار طي روزهاي اخير هم به ايسنا گفت: «با توجه به روند افزايشي بازار سرمايه در سال گذشته، روند نوساني فعلي بورس بسيار طبيعي بوده و اگر اتفاقات عجيبي رخ ندهد بورس تهران روند بسيار مثبتي در سال جاري خواهد داشت و بازدهي مطلوبي نصيب سهامداران خواهد كرد.» اين فعال بازار بورس همچنين در رابطه با ميزان سوددهي بازار بورس در سال جاري هم اظهار داشت: « پيش بيني مي‌شود بورس تهران در سال جاري بازدهي بيشتري از بازارهاي موازي به دست آورده و بازدهي بيش از ۲۵ درصدي را نصيب همراهان خود كند، زيرا تمام متغير‌هاي رشد را به همراه دارد. » از سوي ديگر، يك كارشناس بورس ضمن بيان اين مطلب كه فعالان بورس بايد با هشياري در رابطه با خريد و فروش‌ها در بازرا بورس اقدام كنند، رشد فزاينده اين بازار طي دو سال آينده را هم پيش بيني كرده است. سيد علي عباسي به خبرآنلاين گفت: «ترديدي نيست كه بازار بورس ايران وارد يك فاز صعودي بلندمدت شده است؛ صعودي كه سقف قبلي شاخص را مي‌زند.»



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: