جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 20 فروردين 1395     
مديركل کمیسیون حمل و نقل اتحاديه اروپا در ديدار با معاون شهردار تهران مطرح کرد:
افزایش محدودیت های ترافیکی در تهران مانند لندن و استکهلم

به گزارش گروه حمل و نقل ترافیک و شهری شهرداری نیوز، مديركل کمیسیون حمل و نقل اتحاديه اروپا كه در رأس هيأتي 9 نفره از پايتخت كشورمان ديدن كرد، در ملاقات با معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: تهران، شهر بسيار زيبايي است كه ديدار از همه زيبايي ‌هاي آن زمان زيادي را مي طلبد و البته در عين حال، اين كلان شهر مانند ديگر شهرهاي بزرگ جهان، چالش‌ هاي خاص خود را نيز ‌دارد.

هنريک هولولي (Henrik Hololei) افزود: تهران، براي بسیاری از اروپاییان، به مثابه یک شهر دیدنی كشف نشده است كه اكتشاف تمام ديدني‌ هاي آن، نيازمند كاوش هاي دقيق است و به زمان زیادی نیاز دارد.

وي با اشاره به اين كه در تهران كارهاي فوق العاده‌اي انجام شده كه هر فردي كه براي نخستين بار از این شهر ديدن مي كند را تحت تأثير قرار مي‌ دهد، اظهار كرد: ما در اين سفر، در حال بررسي فرصت‌ هاي همكاري در حوزه های حمل و نقل شهری هستيم و البته هدف بزرگ تری داریم و آن این است که از طریق حمل و نقل پايدار، مفهوم توسعه پايدار شهري را محقق كنيم.

اين مقام اتحادیه اروپا با بيان اين كه نكته كليدي در تقويت فعاليت هاي مشترك تهران و شهرهاي اروپايي، تسهيل اين ارتباطات و تبادلات در بستر شبكه حمل و نقل هوشمند (ITS) است، تصريح كرد: به اين منظور، طرح‌ هاي نوآورانه و      پژوهش‌ هاي مبتکرانه مانند طرح شهرهاي هوشمند (CIVITAS)، حرف نخست را مي زند.

تهران برای توسعه دوچرخه سواری در مسیر هلند و دانمارک گام بر دارد

مديركل کمیسیون حمل و نقل اتحاديه اروپا با دعوت از معاون شهردار تهران به منظور حضور در مجمع سالانه این کمیسیون كه از 28 تا 30 سپتامبر سال جاري در کشور لهستان برگزار مي ‌شود، اظهار كرد: حضور در اين مجمع، فرصت مناسبی است تا جناب عالي با آخرین اقدامات و تجارب شهرهاي اروپايي در زمينه حمل و نقل شهري آشنا شده و از آنها ديدن فرماييد.

هولولي با اشاره به اين كه شهرهاي مختلف، مسائل و مشكلات مشترك و بعضاً مختلفي دارند كه براي آنها راه حل هاي واحد و بعضاً متعددي نیز وجود دارد، تصريح كرد: بسياري از معضلاتي كه شهر تهران و شهروندان تهرانی با آنها رو به رو هستند، همان چالش‌ هايي اند كه شهرهاي اروپا و شهروندان اروپایی نيز با آنها رو در رو هستند.

وي با اشاره به اين كه امروز، مسأله مشترك شهرهاي جهان، اين است كه چگونه آنها را از خودرو‌ها پس بگيريم و به صاحبان اصلي شان يعني انسان‌ هايي كه در شهرها زندگي مي‌ كنند باز گردانيم، اظهار كرد: در حال حاضر، همه بايد تلاش كنيم تا شهروندانمان از شهرهايي سبز، پايدار و ايمن، برخوردار باشند.

اين مقام اتحادیه اروپا با بيان اين كه تمركز اصلی ما، اين است كه سهم دوچرخه را به عنوان يك وسیله حمل و نقلي در شهرهاي اروپايي افزایش دهیم، تصريح كرد: هلند، بهشت دوچرخه سواران است و البته استفاده از دوچرخه در کشوری همچون دانمارك نيز بسيار پر طرفدار است و تهران نيز اين ظرفيت را دارد كه همچون شهرهای هلند و دانمارک به «شهر دوچرخه سواران» تبدیل شود.

تهران مانند لندن و استکهلم محدودیت های ترافیکی را گسترش دهد

مديركل کمیسیون حمل و نقل اتحاديه اروپا با اشاره به اين كه چشم انداز حمل و نقل شهری تهران از جمله توسعه دوچرخه سواری در اين كلان شهر روشن است، اظهار كرد: واقعيت اين است كه انسان ها عاشق خودرو هستند و ما براي اين كه آنها از وسيله نقليه شخصي خود كمتر استفاده كنند، بايد جذابیت وسايل نقليه عمومي را برای شهروندان تا جای ممکن افزایش دهیم.

 وي با بيان اين كه حمل و نقل عمومي، بايد سه ویژگی داشته باشد از جمله این که مبتني بر توسعه پايدار شهري باشد، استفاده از آن براي شهروندان از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه باشد و نیز از كيفيت بالايي برخوردار باشد، تصريح كرد: در يك شبكه حمل و نقل عمومي كارآمد، بايد استفاده از سوخت هاي فسيلي به حداقل رسيده و انرژي هاي پاك از جمله وسايل نقليه برقي، جايگزين شده و شبكه گسترده مترو و ناوگان اتوبوسراني انبوه بر، در اولويت قرار گیرد.

هولولي با اشاره به اين كه اگر حمل و نقل عمومي کارآمد براي شهروندان فراهم شود اما آنها همچنان بر استفاده از خودروي شخصي اصرار داشته باشند، بايد آنها را با استفاده از شيوه هايي مانند اخذ تعرفه ورود به محدوده مركزي شهر و اِعمال محدوديت هاي ترافيكي، مجبور به استفاده از وسايل نقليه عمومي كنند، اظهار كرد: در حال حاضر، بسياري از شهرهاي اروپایی از لندن گرفته تا استكهلم، با استفاده از اين روش ها شهروندان خود را به استفاده از حمل و نقل عمومي، مجاب کرده اند.

این مقام اتحادیه اروپا با بيان اين كه كنار هم قرار دادن و همکاری مشترک معماران و شهرسازان با متخصصان حمل و نقل و ترافيك، می تواند از بسياري از چالش هايي كه ممكن است شهرها در آينده با آنها رو به رو شوند پيشگيري كند، تصريح كرد: اجراي شبكه يكپارچه بليت حمل و نقل عمومي در تهران كه از الزامات رسيدن به یک شبکه حمل و نقل شهري توسعه يافته و کارآمد محسوب می شود، براي ما بسيار جالب بود.

 

مدير كل حمل و نقل اتحاديه اروپا در پايان با تأكيد بر اين كه از وجود سيستم پيچيده و پيشرفته مديريت هوشمند حمل و نقل و ترافيك در تهران تحت تأثير قرار گرفته، خاطرنشان كرد: موضوع بعدي كه براي ما بسيار جذاب بود و مشابه آن را در هيچ شهر ديگري از جهان نديده بوديم، سيستم حمل و نقلی كارآمد بي آر تي تهران بود.

متقاعد کردن مردم به کنار گذاشتن خودروی شخصی سخت است

 در این دیدار، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن ابراز علاقه مندی به منظور انتقال تجارب و آغاز همکاری های علمی در حوزه های حمل و نقل شهری با کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا گفت: کلان شهر تهران با حدود 740 کیلومتر مربع مساحت، 9 میلیون جمعیت ثابت را در خود جای داده که البته با احتساب جمعیت شناور به 12 میلیون نفر می رسد.

هندس سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به این که روزانه بالغ بر 17 میلیون سفر در تهران انجام می شود که 58 درصد آنها از طریق حمل و نقل عمومی صورت می پذیرد، اظهار کرد: 16 درصد سفرهای روزانه با استفاده از مترو، 20 درصد با استفاده از ناوگان اتوبوسرانی و 22 درصد نیز با استفاده از ناوگان تاکسیرانی انجام می شود که طبق برنامه تا سال 2025 میلادی، سهم حمل و نقل عمومی باید به 75 درصد برسد که به ترتیب سهم مترو 30، اتوبوسرانی 25 و تاکسیرانی 20 درصد است.

وی با بیان این که هدف گذاری اصلی مدیریت شهری تهران، نیل به شهری انسان محور بر مبنای توسعه پایدار شهری است، تصریح کرد: امروز شهرها به جای این که در اختیار مردم و تأمین آرامش و رفاه آنها باشند، در خدمت خودروها هستند که همه فضای شهرها را اِشغال نموده و تحت تأثیر خود قرار داده اند و البته این که مردم را متقاعد کنیم که خودروهای شخصی خود را کنار گذاشته و از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، کاری سخت و زمان بَر است.

برای آشتی مردم با دوچرخه تلاش می کنیم

معاون شهردار تهران با اشاره به این که مهم ترین آلاینده هوای تهران، ذرات معلق ریز زیر دو و نیم میکرون است، اظهار کرد: منشاء 82 درصد آلودگی هوای تهران، منابع متحرک و به عبارتی، خودروها و موتورسیکلت ها هستند و از این رو، بخشی از اقدامات خود را بر روی طراحی و اجرای مجموعه ای از اقدامات بازدارنده و محدود کننده در کنار مجموعه ای از اقدامات ایجابی و تشویق کننده در خصوص وسایل نقلیه به عنوان منابع اصلی آلودگی هوای تهران، متمرکز نموده ایم.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که جلوگیری از تردد خودروهای شخصی با 20 سال کارکرد و خودروهای عمومی با 10 سال کارکرد در شهرها از جمله این اقدامات بازدارنده است، تصریح کرد: محدودیت ورود به هسته مرکزی شهر و تلاش در جهت احیای استفاده از دوچرخه در تهران و آشتی دادن شهروندان با این وسیله فراموش شده، از جمله این اقدامات محسوب می شود.

وی در پایان تفاوت سامانه بی آر تی تهران با دیگر شهرهای جهان را خطوط ایزوله آن، نوع طراحی ایستگاه ها، امکان سوار و پیاده شدن راحت از اتوبوس های تندرو و ظرفیت بالای این اتوبوس ها بر شمرد و خاطرنشان کرد: مدیرت شهری تهران تمام تلاش خود را به کار گرفته تا ناوگان حمل و نقل عمومی این کلان شهر را به سیستمی «دوستدار مسافر» تبدیل کند.

در ادامه این جلسه، به ترتیب قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص مدیریت هوشمند ترافیک شهر تهران و نمایندگان شرکت های مترو و بهره برداری متروی تهران نیز در خصوص شبکه حمل و نقل ریلی پایتخت توضیحات    جداگانه ای ارائه کردند و در پایان، مدیرکل کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا و هیأت همراه از مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران کشورمان دیدن کردند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: