جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 18 اسفند 1394     
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:
شرایط اجرا و نظارت برمباحث زیست محیطی تحت تأثیر مسائل سیاسی در بسیاری از مواقع از اجرایی شدن و حتی نظارت باز می ماند

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص شرایط زیست محیطی حاکم بر کشور گفت: صحبت درباره محیط زیست، گفتارها و مسائل زیادی دارد و در این زمینه برنامه های  زیادی نیز ارائه شده است، اما برنامه ای که به مرحله اجرا رسیده باشد و ما تأثیرات آن را در کشور و محیط زیست دیده باشیم متاسفانه بسیار کم است.

دکتر جلیلی در این خصوص به خبرنگار پارلمانی شهرداری نیوز گفت:همینکه ما هنوز به سمت تولید سبز گام مثبتی برنداشته ایم یعنی همچنان فن آوری ها و سوختی که در فرآیند موتورهای خود در درون کشور برای خودروها ، هواپیماها ، قطارها و موتورسیکلت ها و ماشین آلات کشاورزی استفاده می کنیم فن آوری هایی هستند که آلایندگی بالایی دارند. لذا تا زمانی که این امر وجود دارد اجرای این طرح ها همچنان بلا استفاده می مانند که قرار است در محیط فعالیت داشته باشند و انرژی تولید کند و یا... اصلاح شوند.

وی در ادامه افزود: طرح جامع زیست محیطی نیازمند برنامه های ضروری است اما اجرای آن صرفا مربوط به سازمان محیط زیست نیست . باید همه ارگانها و بخشهای دولتی در کشور برای اجرایی شدن آن تلاش کنند اما دیده می شود بسیاری از فن آوری هایی که در حال استفاده از آنها هستیم  آلاینده های فراوانی دارند  و تا زمانی که این امر وجود دارد باید مطمئن باشیم شرایط آلایندگی و آلودگی در کشور ما وجود خواهد داشت.

دکتر جلیلی گفت :نگاهی که کشور های توسعه یافته به محیط زیست مناطقی  مانند خاورمیانه دارند این است که فن آوری هایی که آلاینده هستند را به این کشورها واگذار می کنند این امر هم بخشی از مبادله تجاری و صنعتی به حساب می آید و هم اینکه باعث می شود همراه آنها آلایندگی هایشان نیز وارد کشور شود،لذا بایستی در محاسبات خودمان هزینه های اجتماعی ، هزینه های ناشی از آلایندگی ،هزینه های ناشی از فن آوری را که اتلاف و هدر رفت و ضایعات بالایی را در بخش های مختلف دارند را داشته باشیم  ، بعضاَ دیده می شود با وارد کردن یک تکنولوژی به تنهایی نه تنها صرفه اقتصادی نداشته بلکه زیان های زیادی را هم به دنبال داشته است.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی افزود: یادمان نرود توسعه پایدار سه مؤلفه اساسی دارد، اول بحث اقتصادی ،دوم حوزه اجتماعی و سوم حوزه زیست محیطی است. چنانچه هر کدام از اینها در امر توسعه مورد توجه قرار نگیرد نمی توانیم مدعی این باشیم که در حال حرکت به سمت توسعه زیست محیطی سبز هستیم.

دکتر جلیلی در خصوص مصوبات مجلس نهم گفت: مجلس و دولت در بحث زیست محیطی دو برنامه را در  دستور کار خود دارند، ابتدا برنامه های سالیانه است که در قالب بودجه اتفاق می افتد، هرچند که سازمان محیط زیست از کم بودن منابع شکایت دارد اما توجه به بحث منابع طبیعی ، زیست محیطی ، احیای رودخانه ها و اصلاح زمین ها تمامی به این سو می روند تا به پایداری حوزه زیست محیطی کمک کنند، اما شرایط اجرا و نظارت اساسا بر دستگاههای متولی تحت تاثیر مسائل سیاسی بسیاری از مواقع از اجرایی شدن و یا حتی نظارت بر آنها ما را بازداشته اند و اثرات مخرب آن بر جنگل ها ، وضعیت دریاها دیده می شود.

دکتر جلیلی در خاتمه گفت: گاهی آنقدر افراط و طفریت در این زمینه است ما بخشهایی را رها کرده ایم که هر اتفاقی برای آنها می افتد و از آن سو یک سری اقدامات توسعه ای که ممکن است اثر خیلی کمی داشته باشد هم ممانعت می کنیم و اجازه توسعه به آنها را نمی دهیم، لذا نگاه سیاسی در این حوزه مانع اصلی برای پایداری محیط زیست ماست تا زمانی که دولت و سازمان محیط زیست از این نگاه سیاسی خودش را رها نکرده باشد همچنان با مشکل مواجه خواهیم بود ،یعنی سازمان متولی طرح ها و گفتگوهای کارشناسی را انجام دهد و آنها را به مرحله اجرا برساند .

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: