جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 11 اسفند 1394     
شهردار تهران در پانزدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک:
باید مجری طرح کاهش آلودگی هوا مشخص شود

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران گفت: تنها در خط شش مترو تهران هر هفته در یک جبهه کاری 500 متر حفاری و لاینینگ انجام می دهیم که این روند ما را به توسعه 25 تا 30 کیلومتر مترو در سال می رساند.

محمدباقر قالیباف صبح امروز طی سخنانی در پانزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک که در محل سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد،  با بیان اینکه  بدون شک همه کشورها به دنبال یک توسعه پایدار هستند، توسعه پایدار را از رکن های اساسی در جامعه دانست و گفت: همانطور که توسعه پایدار با بشر و تمدن گره خورده است، خودش می تواند بروز مظاهر تمدن های جدید را هم به دنبال داشته باشد.

وی گفت: با شرایطی که امروزدر پیش داریم روز به روز کوچ از جوامع کوچک و روستاها به سمت شهرها افزایش پیدا می کند. هنوز در دنیا کمتر از 50 درصد جمعیت در شهرها هستند اما متاسفانه این رقم در کشور بالای 70 درصد جمعیت است که در مراکز جمعیتی، شهرها و عمدتا در کلانشهرها متمرکز شده اند.

شهردار تهران تاکید کرد: حمل و نقل یکی از مهم ترین مسایل در توسعه پایدار به شمار می رود و ضروری است در حوزه اقتصاد، مسایل اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد. خصوصا آنکه وقتی از حمل و نقل دریایی، هوایی و بین شهری عبور کرده و به حمل و نقل شهری در کلانشهرها متمرکز می شویم، این موضوع بسیار حیاتی تر شده و به بخشی از زندگی، هویت و سبک زندگی ما تبدیل می شود و حتی به شخصیت ما شکل داده و بر سلامت جسمی و روانی ما اثرگذار است.

قالیباف مهم ترین چالش شهر تهران را آلودگی هوا و صوت عنوان کرد و گفت: امروز آب، خاک و هوا در شهر تهران جزو چالش های جدی ما به شمار می رود. بدون شک وقتی این چالش نخست ما است، در برنامه ریزی ها نیز اولویت بر توسعه حمل و نقل عمومی است چرا که معتقدیم حمل و نقل عمومی می تواند در کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی به ما کمک کند.

وی از حمل و نقل عمومی به عنوان ستون فقرات یاد کرد و گفت: در کنار آن طرح جامع و توسعه کالبدی شهر برای کاهش سفرهای طولانی و توجه به تکنولوژی روز برای مدیریت تقاضای سفر در برنامه های قطعی شهرداری تهران قرار دارد. هر فردی که روند 10 ساله گذشته شهرداری تهران را مورد بررسی قرار دهد، این نکات را در تمامی تصمیمات، بودجه ها، برنامه، مدیریت و پیگیری ما در سطح شهر مشاهده خواهد کرد.

شهردار تهران به اولویت توسعه مترو در حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: تنها در خط شش مترو تهران هر هفته در یک جبهه کاری 500 متر حفاری و لاینینگ انجام می دهیم که این روند ما را به توسعه 25 تا 30 کیلومتر مترو در سال می رساند.  این در شرایطی است که 15 سال قبل سالیانه 2.5 کیلومتر مترو ساخته می شده است. کسانی که با کار عمرانی آشنایی دارند، این سرعت، حجم و دقت کار را می بینند اما به دلیل اینکه بیشتر در زیر زمین مشغول به فعالیت هستیم، این فعالیت به درستی دیده نمی شود.

قالیباف ادامه داد: در حوزه حمل و نقل عمومی با تاکید بر حمل و نقل ریلی هر ماه یک ایستگاه مترو را افتتاح می کنیم و در پایان سال 96  نیز تمامی هفت خط مترو تهران به اتمام خواهد رسید و  خطوط شش و هفت مترو که بیش از 60 کیلومتر طول دارد نیز به بهره برداری می رسد. همچنین مترو به فرودگاه امام (ره) خواهد رسید و در کمتر از دو هفته آینده نیز مترو را در فرودگاه مهر آباد افتتاح خواهیم کرد.

شهردار تهران یادآور شد: با توجه به مشکلات اقتصادی که با آن روبرو هستیم، به صورت تنها در این میدان تلاش می کنیم اما این کار را با افتخار و روحیه دنبال خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت اصلاح فرهنگ ترافیک تاکید کرد و گفت:  ضروری است مردم یک رویکرد برای اصلاح فرهنگ ترافیک داشته باشند و مسئولان نیز رویکردی به منظور توسعه زیر ساخت را دنبال کنند تا با هم بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم. وقتی این رویکرد اصلاح می شود به جای اینکه بگوییم در ترافیک ماندیم، باید بگوییم ما خود، ترافیک هستیم و خودمان این ترافیک را درست کرده ایم.

قالیباف گفت: در فرهنگ ترافیک بسیاری از نقاط دیگر شاهد هستید که وقتی افراد از درب منزل بیرون می آیند، ابتدا پیاده روی، دوچرخه، حمل و نقل عمومی و در نهایت خودروی شخصی را انتخاب می کنند اما ما در این زمینه برعکس عمل می کنیم؛ حتی خانواده هایی که از جهت اقتصادی وضعیت خوبی ندارند هم در اولین امکان خرید یک ماشین با هر مدل و شرایطی را دنبال می کنند چرا که متاسفانه هم در حوزه فرهنگی به داشتن یک ماشین افتخار می کنند و  هم اینکه به خودرو عادت کرده اند.  در این شرایط حاضر نیستیم یک مسافت 15 دقیقه ای را به صورت پیاده طی کنیم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: