جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 9 اسفند 1394     
هزار واگن جدید مترو خریداری می شود

 به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران صبح امروز طی سخنانی در آئین بهره برداری از 57 دستگاه واگن مترو گفت: امیدوارم براساس وعده دولت بتوانیم با گشایشی که در حوزه مسایل پولی و مالی فراهم شده است، خرید بیش از هزار دستگاه واگن را در دستور کار قرار دهیم.

محمد باقر قالیباف در این مراسم که در محل کارخانه واگن سازی تهران برگزار شد، با اشاره به افزایش ظرفیت جا به جایی مترو به میزان 200 هزار مسافر در روز تاکید کرد: هر روز با استقبال مردم و حجم متراکم مسافران در ایستگاه های مترو، غصه می خوریم که اگر به درستی و به صورت بهینه از زیر ساخت های مترو استفاده کنیم، می توانیم ظرفیت فعلی را با افزایش واگن به بیش از سه برابر افزایش دهیم.

وی گفت: ما ناگزیر هستیم ساخت تونل، ایستگاه، مسایل فنی، سیگنالینگ و ریل گذاری را نیز پیگیری کنیم چرا که آن ها هم زیرساخت های اساسی هستند و اگر این زیر ساخت ها را پیش نبریم، اساس مترو زیر سوال می رود اما از دیگر سو با این سرمایه گذاری عظیم، در حوزه بهره برداری نیز باید افزایش واگن ها را داشته باشیم.

قالیباف با اشاره به محدود بودن اعتبارات گفت: امیدوارم براساس وعده دولت بتوانیم با گشایشی که در حوزه مسایل پولی و مالی فراهم شده است، خرید بیش از هزار دستگاه واگن را در دستور کار قرار دهیم چرا که این هزار واگن ظرفیت موجود را به بیش از دو برابر افزایش می دهد تا با تزریق این واگن ها دیگر شرمنده روزها و شب هایی که مردم با زحمت از مترو استفاده می کنند، نباشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: هر سال در آغاز سال تحصیلی جدید و همزمان با بهار علم و دانش که جامعه نقطه عطفی در تحرک و حمل و نقل دارد، تلاش خود را به حوزه حمل و نقل معطوف می کنیم تا بتوانیم خدمت بهتری را ارایه دهیم؛ همچنین در پایان سال که حجم ترددها و سفر افزایش پیدا می کند نیز تلاش خود را به کار می گیریم تا بتوانیم در افزایش جا به جایی مسافران در حمل و نقل عمومی سهمی را فراهم کنیم.

قالیباف با اشاره به شرایط پسا تحریم تاکید کرد: تا کنون همه سرمایه گذاری ها در حوزه مترو از محل بودجه های شهرداری و بخشی نیز از محل بودجه های دولت صورت می گرفت، اما در بودجه سال 95 پیشنهاد شد تا بتوانیم بخشی از خطوط را با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی کنیم.

وی گفت: البته در این سرمایه گذاری با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اولویت ما ایجاد فرصت برای سرمایه گذاری های داخلی است تا امکان و پولی که در اختیار شرکت های ایرانی قرار دارد را در حوزه حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری کرده و شهردرای تهران نیز تضمین این سرمایه گذاری را انجام دهد تا بدین ترتیب بخش خصوصی را وارد سرمایه گذاری در خطوط و ایستگاه ها کند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات را در سرعت دادن به کار برطرف کند، گفت: با این اقدام به جای اینکه شهرداری تهران به صورت مستقیم سرمایه گذاری و تولید خدمات کرده و این خدمات را خودش خریدای کند، اجازه می دهیم تا بخش خصوصی تولید خدمات کند و شهرداری تهران ضمانت کرده و این خدمات را خریداری کند. به این ترتیب کاری که در بخش اتوبوسرانی انجام دادیم را به بخش مترو تسری می دهیم.

قالیباف در ادامه از همه سرمایه گذاران و شرکت های بخش خصوصی دعوت کرد تا در زمینه سرمایه گذاری مترو حضور داشته باشند و گفت: اولویت ما شرکت های سرمایه گذار و بانک ها در داخل است، البته اگر این ظرفیت داخلی وجود نداشته باشد حتما جذب سرمایه خارجی را نیز خواهیم داشت.البته ترجیح ما این است که بتوانیم این کار را با سرمایه ایرانی انجام دهیم تا اشتغال و کار را نیز به ارمغان بیاورد.

به گفته شهردار تهران سرمایه گذاری بخش خصوصی در مترو به روش های مختلف همچون BOT و سیستم های سرمایه گذاری خواهد بود.

وی گفت: یکی از راهکارهای دیگری که شهرداری تهران در بودجه و تبصره های سال آینده در حوزه حمل و نقل زیر ساخت های عمرانی فراهم کرد، سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ITS شهر است که می تواند سرعت کار ما را به چند برابر افزایش دهد.

شهردار تهران گفت: هم اکنون شتاب، سرعت، تغییرات و افزایش کیفیت تکنولوژی به حدی بالا می رود که بخش قابل توجهی از تجهیزات پیش از نیاز به سرویس و تعمیرات، باید تعویض شده و نسل جدیدی از تکنولوژی وارد کار می شود. از این رو باید سرعت خودمان را در استفاده از تکنولوژی ها بالا ببریم. در این میان سرمایه گذار بخش خصوصی می تواند در این حوزه حضور داشته باشد و ما خرید خدمت را انجام دهیم.

قالیباف خاطرنشان ساخت: وقتی ما در مدیریت دولتی خودمان خدمتی را تولید می کنیم، قیمت تمام شده افزایش می یابد. این در حالی است که بخش خصوصی می تواند همین خدمت را با قیمت بسیار کمتری آماده کند اما شرط این تولید خدمت آن است که مشتریان آن خدمت نیز فراهم شود. بدون شک مشتری این کار شهرداری است و شهرداری تضمین خرید این خدمت را انجام می دهد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که این روش بتواند شتاب فعالیت های شهرداری تهران در حوزه زیر ساخت های شهر را افزایش داده و با رشد کیفیت، بتواند هدف شهرداری تهران برای ارتقای کیفیت زندگی در شهر را محقق کند.

قالیباف در ادامه از زحمات همکاران در واگن سازی و شرکت مترو تقدیر و تشکر کرد و گفت: امروز توسعه مترو در شهر تهران از افتخارات ملی ما به شمار می رود و این تلاش و مجاهدت شما است که افتخار را برای شهر تهران و ایران فراهم کرده است تا در زمره 10 کشور اول دنیا در حوزه صنعت مترو باشیم.

قالیباف همچنین در بخش ابتدایی سخنان خود از حضور باشکوه ملت ایران در روز هفتم اسفند در سراسر کشور تقدیر کرد و گفت: ملت ایران در مقاطع حساس از تاریخ درک و بینش خوبی داشته است که در مقابل این فهم و بینش سر تعظیم فرود می آوریم چرا که آن ها نسبت به وظیفه ای که به دوش دارند، به بهترین شکل ممکن انجام وظیفه می کنند.

وی همچنین گفت: به همه عزیزانی که توفیق خدمت در عرصه قانونگذاری را پیدا کردند، تبریک عرض کرده و امیدوارم بتوانند با تلاش صادقانه خودشان جواب محبت های مردم را بدهند.

قالیباف تاکید کرد: همانطور که مردم در بزنگاه های تاریخی انجام وظیفه می کنند، امیدوارم ما مسئولان هم در حل مشکلات آن ها و خصوصا در مسایل اقتصادی و معیشتی بتوانیم انجام وظیفه کنیم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: