جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 5 اسفند 1394     
طرح ال ای زد بهترین جایگزین برای طرح زوج و فرد

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز،اجرای طرح L.E.Z يا «منطقه کم انتشار آلاينده » یکی از روش هایی است که برای کنترل آلودگی هوا در کلانشهرها مطرح بوده است. اخیرا شهردار میلان در دیدار با مسئولان شهرداری تهران به وجوه مثبت این طرح اشاره  کرده و ال ای زد را یکی  از بهترین راهکارهای کنترل آلودگی هوا در تهران دانسته است. شهرداری تهران در ماه های گذشته تلاش کرد با جایگزین کردن طرح ال- اي- زد" L.E.Z با  طرح زوج و فرد  آلودگی هوای تهران را کاهش دهد.

چندان کار آمد نبوده است. در طرح "ال- اي- زد"L.E.Z يا «منطقه کم انتشار آلاينده » بهبود کيفيت هوا به عنوان هدف اصلی و اساسی در نظرگرفته شده است . در این طرح خودروهاي با آلايندگي بالا و غير استاندارد از تردد مناطق  پر رفت وآمد شهری منع و دسترسي وسايل نقليه بر اساس ميزان انتشار آلودگي شان تعريف و محدود مي شود.

 این طرح که بر پايه معاينه فني شکل گرفته، خودروها از لحاظ انتشار آلايندگي به 4 دسته آبي، سبز، زرد و قرمز تقسيم مي‌شوند؛ بر اين اساس در مواقع شدت آلودگي هوا محدوديت تردد بر اساس میزان آلایندگی که با رنگهای ذکر شده مشخص می شود؛ شکل می گیرد .

آبان ماه امسال سرانجام پس از بررسی های فراوان نشست شورای عالی هماهنگی ترافیک با حضور وزیر کشور، شهردار تهران و فرمانده پلیس راهور و نمایندگان سایر دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، که در این نشست کلیات طرح «کاهش» که همان L.E.Z است به  تصویب رسید.

جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در همان زمان با رد این نکته که این طرح فقط برای خودورهای گران قیمت است گفت:« یک خودروی پراید که در توان خرید اکثر شهروندان است نیز می تواند با گذراندن مراحل معاینه فنی در گروه سبز قرار بگیرد و بدون ایجاد آلودگی در سطح شهر تردد کند.»  اظهارنظری که از رویکرد قاطعانه شهرداری تهران بر اجرای دقیق معاینه  فنی خودورها حکایت می کرد.

با وجود تصویب  "طرح کاهش" اما واگرها درباره اجرای طرح L.E.Z ادامه دارد؛  با اینکه  بسیاری از کارشناسان ترافیک و مسئولان پلیس راهور بر وجوه مثبت این  طرح تایید کرده و از تلاش های شهرداری تهران تقدیر می کنند  اما این طرح را نیازمند زیر ساخت های بیشتری می دانند که با همکاری دستگاه های مختلف محقق  می شود .

معانه فنی دقیق لازمه اجرای طرح ال. ای .زد

سرهنگ خسروی معاون سابق اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور به معضل ترافیک تهران پرداخته ومی گوید :«میزان آلایندگی هوای شهر تهران با تقاضای سفر و تردد در شهر نسبت مستقیم دارد و بر اساس این تقاضاهاست که سیاست های محدود کننده و یا تشویق کننده ترافیکی اعمال و اجرا می شود. زمانی که مراکز خرید ، مسکونی و تجاری درسطح شهر با یکدیگر ادغام شده است مسلما حجم تردد وتقاضای سفر به شکل غیر قابل کنترلی در این مناطق بالاست.

بنابراین کنترل تردد به مناطق مرکزی باید اجرایی شود. نکته بعدی کنترل حجم جمعیت در تهران و جلوگیری از ساخت وسازهای غیر مجاز در ارتفاعات تهران  است و اگر حجم خودور روز به روز در تهران افزایش پیدا کند طرح های کنترل ترافیک  نتیجه بخش نخواهد بود. بنابراین توجه به سرمنشا ترافیک تهران نباید فراموش شود. »

خسروی با تاکید بر ایجاد زیر ساخت های لازم برای طرح ال ای زد می افزاید :«اولین گام برای اجرای طرح ال ای زد اجرای دقیق معاینه فنی و کنترل  آلایندگی کاتالیست خودروهاست. فراموش نکنیم برای کنترل ترافیک باید بسته ترافیکی با در نظرگرفتن واقعیت های اجتماعی واقتصادی باشد. برای کنترل ترافیک باید  راههای کم هزینه  با مشارکت عمومی مردم اجرا شود . ناگفته نماند تلاش های مسئولان شهرداری تهران و پلیس راهور به مقوله ترافیک جدی و قابل تقدیر وتشکر است

طرح منسوخ شده ای به نام زوج و فرد

یاسر رشیدی کارشناس ترافیک نیز اقدام شهرداری تهران برای اجرای طرح  L.E.Z را مثبت ارزیابی کرده و به خبرنگار پایگاه خبری «تهران سما» می گوید :« طرح زوج وفرد برای کنترل ترافیک طرح منسوخ شده ای به حساب می آید وعملا نتوانسته است ترافیک شهر تهران را کنترل کند. چون بسیاری از افراد در محدوده طرح ترافیک زندگی می کنند ونمی توان افراد را از استفاده از اتومبیل شخصی منع کرد

این کارشناس ترافیک با اشاره به وجه مثبت طرح مذکورگفت :«معتقدم حتی طرح ال ای زد باید با قیمت های شناور اجرا شود یعنی روزهایی که میزان آلایندگی در هوا بیشتر است مسئولان شهری هزینه استفاده از خودور را بالاتر اعلام کنند.علاوه بر این توسعه خطوط مترو و کاهش تردد اتوبوس های بی آرتی یکی از راهکارهای پایدار برای کنترل ترافیک تهران است .مترو بهترین وسیله برای کنترل ترافیک تهران  است  زیرا حرکت اتوبوس های تندرو در مکان های پرتردد باعث تصادفات رانندگی خواهند شد.دولت نهم در زمینه توسعه مترو با شهرداری تهران همکاری خوبی نداشت اما خوشبختانه شهرداری تهران به توسعه خطوط مترو توجه خاصی کرده که امیدواریم در سال جدید این روند ادامه پیدا کند.» بررسی کارشناسان نشان می دهد اجرای طرح ال ای زد در تهران زمانی محقق می شود که معاینه فنی خودورها دغدغه اصلی مالکان خودورها باشد و نباید تنها به عنوان رفع تکلیف بدان نگریست. اگر مشارکت عمومی شهروندان  با طرح ال ای زد همراه نشود سرنوشت این طرح نیز مانند زوج و فرد به شکست منتهی می شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: