جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 5 اسفند 1394     
شيرینی گران می‌شود یا نه؟

رئيس اتحاديه قنادان اعلام كرد: افزايش قيمت شيريني براي ايام نوروز نخواهيم داشت و قيمت‌ها بر اساس روال قبلي است.
شيرینی گران می‌شود یا نه؟
 
سرویس اقتصادی فردا؛ روزنامه آرمان نوشت: رئيس اتحاديه قنادان اعلام كرد: افزايش قيمت شيريني براي ايام نوروز نخواهيم داشت و قيمت‌ها بر اساس روال قبلي است. علي بهره مند در حالي چند هفته مانده به عيد اين خبر را مطرح كرد كه شيريني و آجيل در سبد خريد‌هاي نوروزي خانواده‌هاي ايراني جايگاه ويژه‌اي دارد. نوروز از مهم ترين مراسمي است كه هر سال در ايران برگزار مي‌شود. اين مراسم شامل انواع و اقسام كار‌هايي مي‌شود كه يكي از مهم‌ترين آنها ديد و بازديد است.

ايرانيان بر اساس سنت‌هاي خود در نوروز به ديدار اقوام و دوستان مي‌روند و بر اين اساس تهيه لوازم پذيرايي از جمله دغدغه‌هايي است كه هر سال خانواده‌هاي ايراني دارند. شيريني‌جات جايگاه قابل توجهي در وسايل پذيرايي در ايران دارد، چرا كه ايرانيان بر اساس سنت‌هاي خود باور دارند كه كام افراد با خوردن شيريني، شيرين خواهد شد و بر همين اساس است كه حتما شيريني بايد در ميان لوازم پذيرايي خانواده‌ها باشد. هر خانواده بنا بر تمكن خود و همچنين بسته به جايي كه زندگي مي‌كند، معمولا از يك يا چند نوع شيريني براي پذيرايي استفاده مي‌كند. قيمت اين شيريني‌ها از حدود هر كيلو 10 هزار تومان تا هر كيلو 50 هزار تومان متغير است. از آنجا كه بازار شيريني فروشي در آستانه عيد سكه است، همواره اين نگراني وجود دارد كه در اين ايام برخي شيريني فروشان از قيمت‌هاي مصوب عدول كرده و توليدات خود را گران تر از قبل بفروشند.
 
تخفيف 10 درصدي در نمايشگاه ها
 
روز گذشته رئيس اتحاديه قنادان با اعلام اينكه افزايش قيمت شيريني براي ايام نوروز نخواهيم داشت و قيمت‌ها طبق روال قبلي است، گفت: واحدهاي قنادي كه در نمايشگاه بهاره شركت مي‌كنند اقلام خود را 10 درصد زير قيمت مغازه‌ها مي‌فروشند. به گزارش ايسنا، علي بهرمند اظهار كرد: در نمايشگاه بهاره امسال حدود 20 واحد قنادي شركت و شيريني خشك و شكلات عرضه مي‌كنند. او با بيان اينكه سود خرده فروشان 15 درصد است، افزود: واحدهايي كه در نمايشگاه بهاره شركت مي‌كنند اقلام خود را 10درصد زير قيمت مغازه‌ها به فروش مي‌رسانند و حدود پنج درصد سود مي‌برند. بهرمند در عين حال بيان كرد: هنوز قيمت‌گذاري اجناس براي عرضه در نمايشگاه بهاره آغاز نشده و كيفيت اقلامي كه در نمايشگاه عرضه مي‌شود، مورد بررسي قرار خواهد گرفت. رئيس اتحاديه قنادان در بخشي از سخنان خود با بيان اينكه بازرسان اتحاديه و اصناف روي كيفيت اجناس عرضه شده و فعاليت واحدها نظارت مي‌كنند، تاكيد كرد: در اين ايام برخي واحدهاي صنفي در كنار كالاهايي كه مي‌فروشند شيريني و شكلات نيز عرضه مي‌‌كند كه اين كار تخلف است. او ادامه داد: اسفندماه اوج كاري برخي واحدهاي صنفي بوده و طبيعي است كه تخلفات بيشتر شود و اين در حالي است كه پروسه رسيدگي به شكايات واحدها زمانبر بوده و ماه‌ها طول مي‌كشد تا به اعتراضات واحدها رسيدگي شود. بهرمند در عين حال بيان كرد: افزايش قيمت شيريني براي ايام نوروز نخواهيم داشت و قيمت‌ها طبق روال قبلي است. همه ساله با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال حتي با اعلام فراواني كالاهاي اساسي مورد استفاده در ايام نوروز از جمله مواد غذايي‏، خشكبار، آجيل، پوشاك و... با افزايش قيمت مواجه مي‌شويم به همين دليل وزارت صنعت، معدن و تجارت با برگزاري نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم با نام «نمايشگاه بهاره» سعي دارد با حذف واسطه‌ها و دلالان، كالاها را به صورت مستقيم از واحدهاي صنفي به دست مصرف‌كنندگان برساند كه البته در اين بين واحدهاي صنفي عرضه‌كننده كالا از برگزاري آن گله‌مندند چون معتقدند دقيقا در زمان افزايش تقاضا، مردم به اين نمايشگاه‌ها هدايت مي‌شوند و در زماني كه آنها مي‌توانند فروش خوبي داشته باشند، فروش‌شان به دليل برگزاري اين نمايشگاه‌ها رونق مورد انتظار را ندارد. نمايشگاه بهاره امسال هم با وجود مخالفت اصناف و معاون بازرگاني وزير صنعت، معدن و تجارت از تاريخ 12 تا 21 اسفندماه در مصلاي تهران، حكيميه تهرانپارس، بوستان ولايت، پارك ارم و فرهنگسراي خاوران برگزار مي‌شود.
 
قيمت انواع شيریني در بازار
 
اصناف در ايران معمولا در آغاز هر سال براي محصولاتي كه از جانب صنف آنها ارائه مي‌شود، قيمت‌هايي را تعيين مي‌كنند. آنطور كه ابتداي امسال عنوان شده است قميت هر كيلو شيریني تر و رولت در بازار 14 هزار تومان است. شيرني ناپلئوني، رونارگيلي هلندي، آلماني، پاي سيب، سپه سالاري و گردويي هلندي هم همين قيمت را دارند. در عوض شيريني‌هايي هستند كه گران تر از اين در بازار عرضه مي‌شوند. قيمت‌هاي مصوب نشان مي‌دهد هر كيلو چيزكيك 21 هزار تومان، قطاب 20 هزار تومان، مافين 17 هزار تومان و رولت شطرنجي 18 هزار تومان است. در مقابل شيريني‌هايي هستند كه قيمت پايين تري دارند. به عنوان مثال هر كيلو سوخاري خشك تنها هشت هزار تومان قيمت دارد و شيريني دانماركي كيلويي 10 هزار تومان به فروش مي‌رسد. البته بايد به اين نكته توجه داشت كه تفاوت در قيمت بسته به درجه‌بندي شيريني‌ها نيز هست. براي مثال قيمت 14 هزار توماني براي رولت و تر ممتاز تعيين شده است، وگرنه نوعي رولت و تر نيز در بازار وجود دارد كه هر كيلو از آن 12 هزار تومان است. در كنار اين شيريني‌ها خانواده‌هاي ايراني ممكن است تمايل به خريد انواع شكلات ها، گز و يا برخي از شيريني‌هاي محلي هم داشته باشند. قيمت اين شيريني‌ها هم بسته به درجه و كيفيت آنها متفاوت است. براي مثال قيمت هر كيلو گز بسته به درصد استفاده پسته در آن گاهي تا 50 هزار تومان هم مي‌رسد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: