جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 3 اسفند 1394     
گاز ايران در راه عمان

در حالي كه ايران كماكان بر افزايش توليد نفت خود اصرار دارد و به دنبال يافتن بازار‌هاي جديد براي طلاي سياه خود است، در زمينه‌هاي ديگر از جمله يافتن بازار‌هاي جديد براي فروش گاز نيز رايزني‌ها در حال انجام است.
گاز ايران در راه عمان
 
سرویس اقتصادی فردا؛ روزنامه آرمان نوشت:  در حالي كه ايران كماكان بر افزايش توليد نفت خود اصرار دارد و به دنبال يافتن بازار‌هاي جديد براي طلاي سياه خود است، در زمينه‌هاي ديگر از جمله يافتن بازار‌هاي جديد براي فروش گاز نيز رايزني‌ها در حال انجام است. در ماه‌هاي اخير و بر اساس مذاكراتي كه انجام شده، عمان يكي از اصلي ترين خريداران گاز ايران شناخته شده است. مناسبات تجاري ايران و عمان هر چند سابقه طولاني دارد، اما در پساتحريم اين مناسبات گسترش يافته است. روز گذشته وزير نفت مهم‌ترين محور گفت‌وگو با وزير خارجه عمان در حوزه انرژي را احداث خط لوله صادرات گاز ايران به عمان عنوان كرد و گفت: به آينده روابط ميان دو كشور خوشبين هستيم. به گزارش ايسنا، بيژن زنگنه پس از ديدار با يوسف بن علي، وزير خارجه عمان به گفت‌وگوي مفيد و بسيار خوب با هيات عماني اشاره كرد و افزود: ايران و عمان علاقه‌مند به گسترش روابط و سرمايه‌گذاري مشترك در دو كشور هستند و تلاش مي‌كنند اقدام‌ها و زيرساخت‌هاي لازم را براي گسترش اين روابط ايجاد كنند. او مهم‌ترين كار مشترك با عمان در حوزه نفت و گاز را احداث خط لوله صادرات گاز ايران به عمان عنوان كرد و درباره ديگر محور مذاكرات امروز نيز گفت: دراين ديدار درباره سرمايه‌گذاري مشترك در حوزه پالايش، ذخيره‌سازي نفت، فرآورده و توسعه صنايع پتروشيمي در دو كشور بحث و گفت‌وگو شده است. زنگنه نسبت به گسترش روابط ميان تهران و مسقط ابراز خوشبيني كرد و با بيان اينكه اين كشور در دوران سختي در كنار ايران بوده است، افزود: بدون شك روابط دو كشور در دوران پساتحريم افزايش مي‌يابد. براساس اعلام وزارت نفت، علي السنيدي، وزير تجارت و صنايع عمان، سالم الاسماعيلي، رئيس سازمان گسترش و سرمايه‌گذاري و توسعه صادرات، حمود الزدجالي، رئيس بانك مركزي، عبدالرزاق الرئيسيف رئيس اجرايي بانك مسقط، سعود بن احمد البرواني و... در ديدار روز گذشته با وزير نفت حضور داشتند.

افزايش توليد نفت تا 6 هزار بشكه


همزمان رايزني‌ها در حوزه افزايش توليد نفت ايران و سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در اين زمينه ادامه دارد. آنطور كه روز گذشته خبرآنلاين در گزارشي نوشته است با لغو تحريم‌ها حالا شمار كشورهايي كه خواستار فعاليت در حوزه انرژي ايران هستند، هر روز در حال افزايش است. در اين گزارش آمده است: به دنبال پيشنهاد دانماركي‌ها براي فعاليت در حوزه بالادستي نفت، از پيام‌ها و سفرهاي هيات‌هاي هاي اقتصادي كشورهاي اروپايي چنين به نظر مي‌رسد كه اروپايي‌ها قصد دارند در سال‌هاي پيش رو سهمي از بازار ايران داشته باشند.

 بررسي‌ها نشان مي‌دهد از ابتداي امسال تاكنون بيش از 14 كشور پيشنهادات مشخصي براي فعاليت در حوزه انرژي ايران داشته اند. از ميان اين كشورها برخي در قامت خريدار بلندمدت انرژي و برخي در قامت سرمايه‌گذار و پيمانكار حضور يافته‌اند تا برنامه‌هايشان براي حضور در دومين توليدكننده بزرگ نفت در جهان را ارائه نمايند. ايران قصد دارد پس از لغو تحريم‌ها نسبت به توسعه فعاليت‌ها در حوزه انرژي اقدام كند و بخش انرژي را به عنوان يكي از مهم‌ترين و محوري ترين بخش‌ها براي جذب سرمايه‌هاي خارجي معرفي كرده است. پيش بيني مي‌شود در سال‌هاي پيش رو لغو تحريم‌ها از يك سو و معرفي نسل جديد قراردادهاي نفتي از سوي ديگر ايران را در موقعيت متفاوت قرار دهد. هنوز توافق حاصل نشده بود كه چيني‌ها دل نگراني شان از نقش آتي در ايران را به نمايش گذاشتند. وزير نفت را دعوت كردند تا راهي اين كشور شود و خود در قالب هيات‌هاي متعدد تهران را گشتند تا نشان دهند هنوز هم مي‌توانند شريكي استراتژيك براي ايران باشند. اما پاسخ ايران به نگراني از نوع چيني يك جمله بود، «ايران دوستان زمان سختي را فراموش نمي‌كند.» همين عبارت تا حدي خيال چيني‌ها را راحت كرد خصوصا آنكه در حوزه انرژي چندان بر سر قول و قرار نمانده بودند و بدعهدي‌هايي سبب شده بود شركت‌هايشان از فعاليت خلع يد شوند. اما داستان چين و ايران به اينجا ختم نشد.

 اروپايي‌ها كه آمدند، چيني‌ها باز هم كمي نگران تر شدند. حالا پيشنهاداتشان مشخص تر از قبل بود. مي‌گفتند كدام ميدان، كدام حوزه، كدام فعاليت. اما رقبا اين‌بار فراوان بودند و بازار ايران هر چند هنوز لغو تحريم را تجربه نكرده است اما مي‌رود كه روزگاري ديگر، رقبايي ديگر و همچنين موقعيتي تازه تر را تجربه كند. در اين ميان حضور اروپايي‌ها معادلات آسيايي‌ها را كمي بر هم زد. ابتدا تركيه بود كه وارد ميدان شده بود. مي‌گفت آماده فعاليت در حوزه ترانزيت انرژي است. اين يعني زنده شدن طرح‌هاي انتقال گاز ايران به اروپا. اما كمي بعد فرانسه و انگليس و ايتاليا و آلمان و... از راه رسيدند تا معادلات براي ژاپن و تركيه و چين كمي دشوار تر از قبل شود. حالا غول‌هاي بزرگ نفتي خود را آماده بازگشت به ايران مي‌كردند و پيشنهاداتشان براي فعاليت نيز رقابتي بود. بررسي‌ها نشان مي‌دهد هر چند همه پشت مانع تحريم صف كشيده‌اند اما برآوردها نشان مي‌دهد فروريختن اين مانع مي‌تواند فضا را براي متقاضيان فعاليت در حوزه انرژي كمي متفاوت كند. تحقق برنامه‌هاي پيش بيني شده براي رسيد ظرفيت توليد نفت به نزديكي شش ميليون بشكه بدون ترديد سبب خواهد شد ايران در سال‌هاي پيش رو موقعيت مستحكم‌تري در قبال سياست و اقتصاد بين‌الملل داشته باشد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: