جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 2 اسفند 1394     
مطالعات کارشناسی برای ساخت خط مترو خیابان ولی عصر (عج) انجام شده است

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران صبح امروز با اشاره به تبصره 23 بودجه شهرداری به منظور تملک و اجرای خط مترو میدان فاطمی، تجریش و نیاوران عنوان داشت: بحث این خطوط حداقل شش سال قبل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، به نحوی که وقتی طراحی پل صدر و بزرگراه امام علی (ع) را در حوزه عمرانی انجام می دادیم در جریان بررسی ها به چند مطالعات تکمیلی رسیدیم.

محمد باقر قالیباف در جریان بررسی تبصره های بودجه شهرداری تهران در صحن شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: یکی از مطالعات صورت گرفته امتداد خط یک مترو تهران از شهرک شهید محلاتی به قائم بود که انجام گرفت و دومین موضوع نیز اتصال ایستگاه مترو نوبنیاد به نیاوران است که هم اکنون کارهای عمرانی این پروژه به منظور اتصال به خط یک مترو در ایستگاه تجریش در حال انجام است.

شهردار تهران با اشاره به بار ترافیکی و حجم بالای مسافر در خط خیابان ولی عصر (عج) عنوان داشت وقتی در شورای سوم می خواستیم خط BRT خیابان انقلاب اسلامی را اجرایی کنیم، دکتر شکیب از اعضای شورای شهر سوم تاکید داشتند که به دلیل اجرای خط چهار مترو در زیر خیابان، اجرای خطBRT در این خیابان توجیه اقتصادی ندارد و زمانی که خط مترو احداث شود، این سامانه اتوبوسرانی دیگر قابل استفاده نیست.

قالیباف خاطر نشان ساخت: در آن زمان ما طرح اقتصادی خط BRT را ارایه کردیم که اگر فقط برای سه سال این سرمایه گذاری را انجام دهیم، باز هم یک پروژه اقتصادی است اما با این وجود در همان موقع نیز نیازهای ترافیکی را توضیح دادیم که اگر خط چهار مترو با ظرفیت کامل به بهره برداری برسد نیز باز هم به خط BRT نیازمند هستیم.

وی تصریح کرد: امروز خط چهار مترو تهران و خط BRT در خیابان انقلاب اسلامی وجود دارد و با این وجود روز گذشته باز هم به من تاکید می کردند که باید تعداد اتوبوس ها را در این خط بیشتر کنیم.

شهردار تهران عنوان داشت: برای خط مترو ولیعصر (عج) مطالعات انجام شده و در نهایت مقرر شد تا این خط از ایستگاه تجریش واقع در خط یک مترو تهران در امتداد خیابان ولیعصر (عج) ادامه پیدا کرده و به ایستگاه مترو میدان جهاد برسد.

قالیباف تاکید کرد: احداث این خط هنوز به تصویب شورای عالی ترافیک نرسیده است اما در همه کارهای کارشناسی که انجام دادیم، دوستان در شورای عالی ترافیک هم موافق این خط هستند و باید کارهای اداری آن انجام شود به همین منظور حتما باید احداث این خط در شورای ترافیک شهرداری، کمیسیون ها و در شورای شهر تصویب شده و به شورای عالی ترافیک برود.

شهردار تهران در ادامه خاطر نشان ساخت: پیش از این سه پروژه به کمیسیون ماده پنج آمد که این پروژه ها زمین های بزرگی در خیابان ولی عصر، از میدان ونک تا میدان تجریش بودند و بر این اساس ما در طراحی مطالعاتی، ایستگاه های خط مترو خیابان ولیعصر (عج) را در همین زمین ها گذاشتیم.

وی افزود: یکی از این پروژه ها در زمین ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در میدان ونک بود که اختلاف بر سر این زمین به دیوان عدالت اداری رسید و در نهایت در دیوان عدالت اداری حکم به صدور پروانه دادند ؛ در این شرایط ما 70 درصد زمین ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را برای شهرداری گرفته و آن ها را مکلف کردیم که ایستگاه مترو باید در اینجا احداث شود.

قالیباف یادآور شد: دومین پروژه در تقاطع میرداماد با خیابان ولی عصر (عج) بو چرا که یک زمین چند هزار متری در آنجا وجود دارد و ما نیز بحث کردیم که حتما در طراحی ها، باید ایستگاه مترو در این زمین باشد، از این رو با طراحی ایستگاه مترو به آن ها پروانه دادیم.

وی با اشاره به بند دوم تبصره بیست و سوم بودجه سال 95 شهرداری تهران، عنوان داشت: این بند از این باب مطرح شده است که در اصل موضوع به ما اجازه دهید تا در جریان بارگزاری هایی که انجام می شود، ایستگاه های مترو را بسازیم و بخشی از پول خط مترو را نیز از محل ایستگاه ها به دست بیاوریم.

شهردار تهران تاکید کرد: این موضوع باید تکمیل شود تا خط مترو خیابان ولی عصر (عج) در کمیسیون حمل و نقل شورا قطعی شده و در شورای عالی ترافیک نیز به تصویب برسد. بدیهی است که اگر احداث این خط مسیر قانونی خودش را طی نکرد، ما نیز خط را اجرا نمی کنیم و به افراد و سازمانهایی که در مسیر خیابان ولی عصر هستند نیز می گوییم که ایستگاه های مترو برداشته شده است؛ اما در مجموع همه مطالعات پنج - شش سال گذشته نشان می دهد که باید این خط مترو را در خیابان ولی عصر (عج) بسازیم.

دکتر قالیباف با تاکید بر اینکه تصویب این بند باری به بودجه اضافه می کند، گفت: تا زمانی که مصوبه های لازم برای احداث خط مترو خیابان ولی عصر (عج) را نگیریم، نمی توانیم آن را اجرا کنیم. شورای شهر پیش از این اجازه داده است که ما بتوانیم از محل ایستگاه ها، هزینه کنیم اما به ما اجازه دهیم که در ایستگاه مترو خیابان ولی عصر (عج)، هزینه را با اولویت خودش انجام دهیم؛ همچنین پیش از این اجازه استفاده از فاینانس و بخش خصوصی را نیز برای توسعه خطوط مترو به شهرداری داده بودید از این رو در خیابان ولی عصر ظرفیت جدیدی وجود دارد که می توانیم از آن استفاده کنیم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: