جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 2 اسفند 1394     
تونل نیایش 3 ساله شد

به گزارش گروه عمران شهری شهردرای نیوز،سومین تونل ترافیکی پایتخت، وارد چهارمین سال خدمت رسانی به شهروندان تهرانی شد.

3 سال پیش روز 28 بهمن 1391 شاخه شمالی تونل نیایش به بهره برداری رسید. هرچند اثرات ترافیکی این معبر زیرزمینی وقتی بیشتر مشخص شد که بزرگراه طبقاتی صدر در تاریخ 9 آذر 1392 زیر بار ترافیک رفت و هم افزایی این دو پروژه راهگشا و مرتبط با یکدیگر ، معابر پهنه شمالی پایتخت را تحت تاثیر قرار داد اما شیرینی گشایش سومین تونل ترافیکی شهر تهران دقیقا در چنین روزی به کام شهروندان تهرانی نشست.

تونل نيايش شامل دو تونل شمالي و جنوبي است كه تونل شمالي به طول 3256 متر در مسير شرق به غرب، از‌ادامه پل بزرگراه‌طبقاتی صدر آغاز‌شده و با‌عبور از زير عرض بزرگراه مدرس، خيابان‌گل‌آذين، خيابان‌آفريقا، خيابان مهيـار، خيـابـان وليعصـر(عج) و پـارك‌مـلت، از‌طريـق يـك دو‌راهي وارد بـزرگـراه‌هـاي نيايـش ( به سمـت‌غرب ) و كردستان (به سمت جنوب )مي‌شود.  تونل جنوبي نيز به طول 3045 متر در مسير غرب به شرق، از دو مسير باند جنوبي بزرگراه نيايش و همچنين باند شمالي بزرگراه كردستان ( تونل كردستان )، با گذر از زير پارك ملت، عرض خيابان وليعصر (عج )، خيابان ناهيد غربي، خيابان آفريقا، خيابان ناهيد شرقي و بزرگراه مدرس، توسط يك رمپ وارد پل بزرگراه طبقاتی صدر شده است.

طراحی و ساخت دوراهی‌ها (bifurcation) در داخل یک فضای زیرزمینی، از جمله ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد یا حداقل کم‌نظیر پروژه تونل نیایش است. بزرگترین دوراهی اين معبر زيرزميني، در بخش‌غربی تونل شمالی احداث‌شده و علاوه بر امکان ادامه مسیر به سمت بزرگراه نیایش، دسترسی به بزرگراه کردستان از‌طریق تونل کردستان را نيز تسهیل می‌كند.

احداث این دوراهی باسطح مقطعی در حدود 447 متر‌مربع و عرض حدود 31 متر(بیشتر از عرض تونل دوقلوی توحید) که بدون وجود هیچ ستونی در وسط آن انجام‌می‌شود، بدون‌شک یکی از شاهکارهای طراحان و مهندسان توانمند کشورمان به‌شمار‌مي‌رود. شرایط خاص ژئوتکنیکی خاک در این منطقه از شهر تهران و قرارگرفتن دوراهی در زیر دریاچه بوستان ملت، از دیگر مواردي است که فهم کم‌نظیر‌بودن این بخش از پروژه را آسان‌تر می‌کند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: