جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 2 اسفند 1394     
ماهی‌ها نوازش را احساس می‌کنند

 

خبرگزاری ایسنا: دانشمندان دانشگاه شیکاگو (UC)، نشان داده‌اند که گربه ماهی پیکتوس که در بستر رودخانه آمازون زندگی می‌کند، دارای نورون و سلول‌ در باله‌های صدری (آنهایی که درست در پشت آبشش) است که شدیدا نسبت به لمس حساس هستند.

آدام هاردی، نویسنده این پژوهش و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیکاگو اظهار کرد: برای ما شگفت‌انگیز بود که باله‌های این ماهی‌ها مانند پوست پستانداران، قادر به احساس فشار نور و حرکات ظریف است.

هاردی و تیمش با استفاده از انتهای مسطح یک سوزن و یک قلم مو باله‌های صدری ماهی را تحریک کرده و پس از آن فعالیت‌های عصبی آن را اندازه گیری کردند.

آنها دریافتند که نورون‌های ماهی نسبت به لمس واکنش نشان می‌دهند و همچنین اطلاعاتی در مورد فشار اعمال شده و همچنین حرکت قلم مو بر روی این باله ها بدست آوردند.

این دانشمندان دریافتند که ساختارهای سلولی در باله‌های صدری این گربه ماهی‌ها، مشابه بخش‌های بسیار مهم حس لامسه در پستانداران است.

یکی از محققان این پژوهش گفت: ماهی‌ها از طریق باله‌هایشان قادر به احساس محیط اطراف خود هستند. حس لامسه به ماهی‌ها اجازه می‌دهد تا در محیط‌های کم نور زندگی کرده و از آن برای زمانهایی که دیدشان محدود است استفاده کنند.

علاوه بر این، محققان بر این باورند این حس لامسه در میان ماهی‌های بستر دریا کاملا رایج است.

در حال حاضر، این تیم برای یافتن حساسیت مشابه، در حال بررسی گونه‌های دیگر ماهی‌ها است.

محققان بر این باورند که یافته‌های جدید همچنین می‌تواند به طراحی ربات‌های زیردریایی آینده که از محیط‌های تاریک رنج می‌برند، کمک کند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: