جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 28 بهمن 1394     
برای خرید پیاز عجله نکنید

خبرگزاری ایسنا: مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در روزهایی که قیمت پیاز در بازار به 4500 تا 5000 تومان رسیده، بهتر است شهروندان برای خرید آن عجله نکنند.

«عبدالله جعفری» اظهار کرد:امروزه قیمت پیاز در بازار غیر‌معقول به نظر می‌رسد، البته این مسأله مختص استان زنجان نبوده و تا حدودی کشوری است و علت آن می‌تواند به‌علت حضور ناسالم دلالان سودجو برای عرضه این محصول پرمصرف باشد. در واقع، برخی واسطه‌ها از نگاه سنتی زارعان و خلاء موجود در بازار پیاز سوءاستفاده کرده و ذخایر انبارها را با قیمت دلخواه به بازار عرضه کرده‌اند.

 

این مسئول ادامه داد: براساس طرح استمرار کشت(برنامه‌ریزی دولت در خصوص عرضه محصولات پرمصرف)، پیاز کشت‌شده در جنوب ایران که بسیار مرغوب و با کیفیت است حدود دو تا سه هفته دیگر به بازار استان زنجان رسیده و منتج به کاهش چشمگیر قیمت این محصول می‌شود. به عبارتی، آن‌چه امروز در سطح بازار شاهد هستیم پیازهای قرمز مزارع زنجان است که تولید خارج از فصل بوده و از کیفیت بالایی نیز برخوردار نیست.

 

وی افزود: علاوه‌بر این، عرضه پیاز ارزان در سال زراعی گذشته از دیگر عواملی است که به افزایش ناگهانی قیمت این محصول طی روزهای اخیر منجر شده است، چون بر اساس الگوی عرضه و تقاضا، تغییر سطح زیرکشت و الگوی کشاورزان در نهایت به افزایش قیمت در بازار ختم می‌شود.

 

جعفری با اشاره به این‌که پیاز جنوب فعلاً نوبرانه بوده و حجم زیادی از محصول در راه است، تصریح کرد: با عرضه پیاز جنوب به بازار، قیمت این محصول به یکی دو ماه قبل برمی‌گردد. از همین‌رو، اگر شهروندان پیاز را فقط برای برطرف کردن نیاز خود خریداری کرده و دست نگه دارند، بدون شک برای کاهش قیمت این محصول گام بزرگی برداشته‌اند و در عوض می‌توانند از محصول با کیفیت و ارزان‌تر بهره‌مند شوند. هم‌چنین، نبود تقاضا به خودی خود فروشنده‌ها و دلالان را مجبور به شکستن قیمت می‌کند، چون پیاز محصولی فسادپذیر است و پس از ورود به بازار راهی جز فروش ندارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: