جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 5 مرداد 1393     
مدیریت یکپارچه خانه های دوچرخه اجرایی می شود

به گزارش گروه گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز؛شهرداری نیوز،مدیر واحد توسعه حمل و نقل پاک سازمان ترافیک شهرداری تهران گفت: تا یک ماه دیگر طرح مدیریت یکپارچه دوچرخه ها در تهران اجرایی می شود و شهروندان می توانند مسیرهای منتهی به حمل و نقل عمومی را بدون کوچکترین مشکلی با دوچرخه طی کنند.

سید نواب حسینی با اعلام این خبر افزود: همچنین براساس این طرح، سیستم خانه های دوچرخه که بیشتر منطقه ای عمل می کردند نیز براساس مطالعات جهانی ای که انجام شده تغییر خواهد کرد و تهرانی ها می توانند با کارت های یک ساله حمل و نقل عمومی و یا کارت ویژه مسیرهای دوچرخه سواری بدون مشکلی با دوچرخه حتی در یک مسیر طولانی نیز  رفت  وآمد داشته باشند.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده امسال معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دو برنامه رادر این حوزه اجرایی می کند. نخستین برنامه احیای خانه های دوچرخه و نوسازی و افزایش تعداد دستگاه های دوچرخه در پایتخت است.

به گفته مدیر واحد توسعه حمل و نقل پاک شهرداری تهران؛ اکنون 160 خانه دوچرخه و 7000 دستگاه دوچرخه شهری در تهران وجود دارد.  لازم به توضیح است که تمرکز خانه های دوچرخه نیز بیشتر در مناطق 2،5،8 و 20 و تاحدودی نیز در دو منطقه 13 و 14 است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین طرح معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این حوزه اجرای کامل مدیریت یکپارچه دوچرخه های شهر تهران است یاد آور شد: خوشبختانه تا یک ماه دیگر طرح مدیریت یکپارچه مسیرهای دوچرخه سواری در شهر تهران اجرایی می شود. در حال حاضر مدیریت خانه های دوچرخه در پایتخت به صورت منطقه ای انجام می شود اما با استفاده از نرم افزار جامعی که  تهیه شده است مدیریت تمامی خانه های دوچرخه به صورت الکترونیک و با استفاده از کارت های هوشمندی که برای افراد صادر می شود؛ انجام خواهد شد. در واقع با اجرای این طرح تهرانی ها می توانند به صورت رایگان از خدمات خانه های دوچرخه استفاده کنند.

به گفته نواب حسینی؛ اکنون 70 درصد از خانه های دوچرخه شهر تهران به سیستم مدیریت یکپارچه مسیرهای دوچرخه سواری متصل شده اند و تا یک ماه دیگر تمامی 160 خانه دوچرخه تهران متصل به این شبکه خواهند شد. به عبارت ساده تر با اجرای این طرح تهرانی ها می توانند با دوچرخه مسیرهای طولانی تری را بدون هیچ محدودیتی طی کنند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه دوچرخه سواری یکی از برنامه های اولویت دار شهرداری تهران در سال جاری است، یادآور شد: به همین خاطر برای اجرای کامل این طرح معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران 5 میلیارد تومان بودجه مستقیم در نظر گرفته است. البته مناطق 22 گانه شهر تهران نیز 15 میلیارد تومان بودجه غیر مستقیم برای توسعه دوچرخه سواری در نظر گرفته اند که پیش بینی می شود با این بودجه 20 میلیار تومانی تا انتهای سال تحول بزرگی در حوزه دوچرخه سواری پایتخت ایجاد خواهد شد. از همه مهمتر اینکه این تحول از شکل سنتی آن که همان ایجاد خانه های دوچرخه در شهر تهران است؛ بیرون خواهد آمد.

 حسینی ادامه داد: طبق برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم امسال توسعه ناوگان دوچرخه همگانی شهر تهران از قالب سنتی خود که همان  توسعه خانه های دوچرخه است خارج شده و در قالب «رک» یا همان قفل دوچرخه اجرایی خواهد شد. به عبارت دیگر در معابر اصلی که مسیرهای دوچرخه سواری در آن در نظر گرفته شده است فضاهایی را برای قفل های دوچرخه  ایجاد می شود که هر شهروندی که می خواهد برای طی مسیر خود از دوچرخه استفاده کند و یا دوچرخه خود را تحویل دهد با استفاده از کارت هوشمند خود می تواند این قفل های دوچرخه  را باز کند.

وی تاکید کرد: این روش تجربه موفقی است که در شهرهای مطرح دنیا برای توسعه مسیرهای دوچرخه سواری استفاده می شود به همین خاطر مهمترین برنامه امسال معاونت حمل و نقل و ترافیک  شهرداری تهران  توسعه دوچرخه های 3 سرعته شهری و قفل بندهای دوچرخه است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: