جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 25 بهمن 1394     
صعود بلیت هوایی در آستانه نوروز

روزنامه جوان: در حالي كه متقاضيان ناوگان هوايي به دليل رفع تحريم‌ها و همچنين افزايش 30 درصدي پروازها در شب عيد و بالطبع رشد درآمدهاي شركت‌هاي هواپيمايي در انتظار كاهش نرخ‌ها در عيد 95 هستند، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي از لغو تقريبي موضوع نرخ‌هاي توافقي بعد از جلسات متعدد با سازمان هواپيمايي كشور و همچنين افزايش 30 درصدي متوسط بهاي‌ بليت نسبت به نرخ‌هاي تكليفي گذشته خبر داد، در اين ميان بايد ديد لغو تقريبي نرخ‌هاي توافقي به بهانه اينكه ناوگان هوايي يك سر پر و يك سر خالي در شب عيد سفر مي‌كند به چه معني است ؟!
به گفته رئيس سازمان هواپيمايي كشوري، در نوروز سال 93 تقريباً 2 ميليون و 400 هزار مسافر در سفرهاي نوروزي توسط حمل و نقل هوايي جابه‌جا شدند كه در مجموع تعداد مسافر جابه‌جا شده در مسيرهاي داخلي و خارجي در ايام سفرهاي نوروزي نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 32 درصد رشد و تعداد مجوزهاي پروازي صادر شده در اين ايام با 31 درصد رشد مواجه بوده است. 
 
سفرهاي نوروزي در حد فاصل 24 اسفند تا 15 فروردين هر سال انجام مي‌شود كه در سال گذشته: طي 21 روز در مجموع 18 هزار و 804 مجوز پروازي صادر و 15 هزار و 640 پرواز توسط شركت‌هاي هواپيمايي انجام شد. 
 
از 24 اسفند 92 تا 15 فروردين93، 981 هزار و 868 مسافر در مسيرهاي بين‌المللي با 5987 پرواز توسط شركت‌هاي داخلي و خارجي و يك ميليون و 254 هزار و 890 مسافر با 9653 پرواز داخلي توسط شركت‌هاي هواپيمايي داخلي جابه‌جا شدند.  آمار سفرها  و تعداد پروازها در نوروز 93 از اين باب مطرح شد كه بگوييم اوضاع شركت‌هاي هواپيمايي در سفرهاي نوروزي هر سال خوب مي‌شود و از آنجايي كه در سال جاري تحريم‌ها نيز رفع شده است پيش‌بيني مي‌شود در سال جاري استقبال مسافران از طريق ناوگان هوايي افزايش يابد، بدين ترتيب طبق فرمولي كه از پيش انجمن شركت‌هاي هوايي مطرح كرده بود به دليل رشد تقاضا در شب عيد، بهاي بليت بايد كاهش قابل ملاحظه‌اي يابد اما نه تنها اين اتفاق نيفتاده بلكه دبير انجمن شركت هاي هواپيمايي طي گفت‌وگويي با خبرگزاري فارس از لغو شدن نرخ‌هاي توافقي در بليت پروازهاي داخلي نوروز، فروش درصد بالايي از ظرفيت‌ ناوگان براي نوروز و فروش بليت پروازهاي نوروزي با افزايش متوسط ۳۰ درصدي خبر داده است. 
 
مقصود اسعدي ساماني ‌با اشاره به فروش بليت نوروزي پروازهاي داخلي توسط شركت‌هاي هواپيمايي اظهار داشت: پس از اجراي قانون آزادسازي نرخ بليت هواپيما در پروازهاي داخلي در مقطعي بسيار كوتاه و روزهاي اول اجراي قانون، مشكلاتي در قيمت‌ها رخ داد، اما امروز نرخ بليت در مسيرهاي آزاد شده روند متعادلي دارد. 
 
وي ادامه داد: شركت‌هاي هواپيمايي تلاش كردند، در راستاي واقعي كردن نرخ بليت پروازهاي داخلي، افزايش 25 تا 35 درصدي و متوسط 30 درصدي نسبت به نرخ‌هاي تكليفي گذشته در برخي مسيرها اعمال كنند، ضمن آنكه در برخي مسير‌هاي آزاد شده نرخ‌ها كاهش هم داشت. 
اسعدي ساماني گفت: براي ايام نوروز هم طي هماهنگي با شركت‌هاي هواپيمايي و با توجه به يك سر خالي بودن پروازهاي رفت يا برگشت، افزايش نرخ متوسط 30 درصدي در قيمت‌ها نسبت به نرخ‌هاي تكليفي گذشته، اعمال شده است‌ و مسافران مي‌توانند با توجه به توان مالي خود و در ايام و ساعت‌هاي مختلف، كلاس‌هاي مختلف پروازي را انتخاب كنند.  وي اظهار داشت: شركت‌هاي هواپيمايي كه برنامه‌هاي پروازي خود را از قبل براي نوروز تنظيم كرده بودند، بليت‌هاي نوروزي را در سيستم عرضه كرده و به فروش رسانده‌اند و سهميه ايام نوروز اين ايرلاين‌‌ها اغلب به پايان رسيده است؛ همچنين شركت‌هاي هواپيمايي ديگر كه برنامه‌هاي فصلي تنظيم مي‌كنند و هر دو تا سه ماه يك بار اين برنامه تنظيم مي‌شود، در حال ‌عرضه بليت‌هاي نوروزي هستند يا تنظيم برنامه آنها حداكثر تا چند روز آينده به پايان رسيده و عرضه مي‌شود.  اسعدي ساماني افزود: مسافراني كه متقاضي سفر در ايام نوروز هستند، بايد بليت‌هاي خود را از سايت شركت‌هاي هواپيمايي و دفاتر ايرلاين‌ها و آژانس‌هاي داراي مجوز بند «الف» تهيه كنند و از خريد بليت از سايت‌هاي اينترنتي غيرمجاز خودداري كنند.  دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي بيان كرد: ممكن است آژانس‌هاي داراي مجوز بند «ب» نيز اقدام به فروش بليت نوروزي كنند و احتمال دارد اختلالي در خريد بليت براي مردم ايجاد كنند كه اين در راستا لازم است مردم راستي‌آزمايي را داشته باشند و نرخ‌ها را با قيمت‌هايي كه ايرلاين‌ها در سايت‌هاي خود درج كرده‌اند، مقايسه كنند. 
 
وي ادامه داد: مسافران ‌‌در تهيه بليت از آژانس‌هاي داراي مجوز بند «ب» كه پرواز چارتر را به صورت پكيج ارائه مي‌دهند دقت كنند، در اين فروش‌ها كه ‌پكيجي ‌شامل بليت ترانسفر فرودگاهي، هتل و گشت‌هاي شهري است، بعضاً‌ ممكن است بليت را به صورت تكي و با قيمت‌هاي غير واقعي ارائه دهند كه قطعاً در اين باره دستگاه‌هاي نظارت و سازمان هواپيمايي كشوري نظارت‌هاي لازم را اعمال مي‌كنند تا اجحافي به مردم نشود. 
 
موضوع‌ نرخ‌های توافقي پروازهاي داخلي براي نوروز منتفي شد
‌‌اسعدي ساماني ‌درباره سرنوشت موضوع نرخ‌هاي توافقي‌ بليت پروازهاي داخلي‌ و جلسات سازمان هواپيمايي كشوري و ايرلاين‌ها ‌توضيح داد: موضوع نرخ توافقي براي بليت‌هاي نوروز مطرح نبوده است بلكه در آزادسازي نرخ‌ها موضوع واقعي شدن قيمت‌ها مطرح است. 
 
دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي اظهار داشت: زماني كه آزادسازي نرخ‌ها اعلام شود، حاكميت بايد بازار را آزاد بگذارد تا تعادل خود را پيدا كند. 
 
وي افزود: سازمان هواپيمايي كشوري نيز به عنوان حاكميت صنعت دنبال تعيين سقف و كف براي نرخ بليت پروازهاي داخلي در مسيرهايي كه آزاد شده است، نيست.  دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي با تأكيد براينكه شركت‌ها به دنبال واقعي كردن نرخ‌هاي بليت خود هستند، اظهار داشت: با بررسي‌هاي صورت گرفته و برگزاري جلسات، نرخ‌هاي بليت هواپيما، قيمت‌هاي متعادلي است و به نوعي تأمين‌كننده خواست مردم است.  اسعدي ساماني با بيان اينكه مردم مايل هستند از خدمات با كيفيت مناسب در پروازها استفاده كنند، بيان كرد: شركت‌هاي هواپيمايي تلاش مي‌كنند، چگونه ارائه نرخ‌هاي متناسب بليت، خدمات مناسب ارائه دهند. 
وي به ترددهاي يكسر خالي هواپيماها در پروازهاي نوروزي اشاره كرد و گفت: در روزهاي اول تعطيلات پروازهاي رفت با صندلي تكميل انجام مي‌شود و پروازهاي برگشت بدون متقاضي خواهد بود و در روزهاي پاياني تعطيلات اين مورد برعكس مي‌شود. بنابراين طبيعتاً شركت‌هاي هواپيمايي براي روزهاي مختلف و ايام تعطيلات نوروز نرخ‌هاي متفاوتي را اعلام خواهند كرد و در سايت شركت‌ها نيز درج خواهد شد.  دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي گفت: مسافران مي‌توانند با مراجعه به سايت شركت‌هاي هواپيمايي از نرخ‌‌هاي مختلف بليت و ساعت‌ها و روزهاي مختلف ايام نوروز آگاه شوند و ‌‌بدين ترتيب با توجه به توانايي اقتصادي خود مديريت سفر داشته باشند. 
اسعدي ساماني اظهار داشت: پس از جلسات مختلف با سازمان هواپيمايي كشور موضوع نرخ‌هاي توافقي تقريباً لغو شد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: