جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 20 بهمن 1394     
آیا عربستان به سوریه حمله می‌کند؟

خبرگزاری مهر: پایگاه لبنانی النشره با انتشار گزارشی، ابعاد مختلف تصمیم رژیم سعودی برای حمله نظامی زمینی به سوریه و اهداف آن را مورد بررسی قرار داده است.
 
این پایگاه لبنانی می نویسد: اظهارات چندی پیش «احمد العسیری» مشاور وزیر دفاع رژیم سعودی و سخنگوی ائتلاف علیه یمن در خصوص آمادگی ریاض برای اعزام نیروهای نظامی به سوریه، سر و صدای زیادی در رسانه های منطقه ای و جهانی و همچنین شبکه های اجتماعی برپا کرد. کاملا طبیعی است که چنین اظهاراتی و مطرح نمودن چنین تصمیماتی نیازمند بحث و بررسی بسیاری در رسانه ها باشند، چراکه عملیاتی شدن این طرح، بر تحولات منطقه به صورت عام و کشورهای دخیل در آن به صورت خاص تأثیرگذار خواهد بود.
 
النشره همچنین تصریح می کند: عربستان سعودی اخیرا شعار «مبارزه با داعش و نابودی» آن نه تنها از طریق عملیات هوایی بلکه از طریق عملیات زمینی را سَر داده است. مقامات سعودی مدعی هستند که عملیات نظامی در سوریه به منظور مبارزه با تروریست های تکفیری داعش انجام خواهد شد. پس از مطرح شدن تصمیم ریاض در رسانه ها خیلی زود برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت خود از این تصمیم را اعلام و به ریاض پیوستند. با این حال، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی مسائل منطقه در نیت عربستان سعودی برای اعزام نیروهای نظامی به سوریه تردید دارند. کارشناسان بر این باورند که عربستان سعودی هیچ تصمیمی برای اعزام نیروهای نظامی به سوریه ندارد و تنها به منظور بالا بردن سقف مطالبات خود از دولت دمشق، اقدام به تهدید آن کرده است تا بدین ترتیب شاید بتواند با توسل به سیاست «ارعاب» به بخشی از اهداف خود در سوریه که تاکنون موفق به تحقق آنها نشده است، جامه عمل بپوشاند.
 
این پایگاه لبنانی در ادامه گزارش خود آورده است: عربستان سعودی از همان ابتدا هرگونه اعزام نیروهای نظامی زمینی به سوریه را منوط به موافقت رهبران ائتلاف بین المللی ضد داعش کرده و اعلام کرد که تنها در صورت موافقت ۶۵ کشور عضو این ائتلاف، طرح خود را عملیاتی خواهد کرد. این بدان معناست که اعزام نیروهای نظامی به سوریه توسط رژیم سعودی باید با موافقت ایالات متحده آمریکا به عنوان رهبر ائتلاف ضد داعش و همچنین شورای امنیت سازمان ملل باشد؛ تا بدین ترتیب هرگونه عملیات زمینی در سوریه، مشروع و تحت الحمایه جامعه جهانی جلوه داده شود. با این حال، هرچند تاکنون از زبان هیچیک از مقامات رسمی ایالات متحده آمریکا شنیده نشده است که واشنگتن تمام قد از تصمیم رژیم سعودی برای دخالت نظامی زمینی در سوریه حمایت می کند، اما اخبار ضد و نقیضی در خصوص موافقت اولیه واشنگتن با این طرح از گوشه و کنار شنیده می شود.
 
در ادامه گزارش النشره آمده است: از آنجایی که اکنون تنور مناظره های انتخاباتی در آمریکا داغ شده و این کشور انتخابات ریاست جمهوری را پیش روی خود می بیند، هیچیک از دو حزب رقیب در این کشور یعنی جمهوریخواهان و دموکرات ها به منظور کسب پیروزی در این انتخابات، خود را وارد معرکه ای که معلوم نیست نتیجه آن چه خواهد شد، نخواهند کرد. در واقع هیچیک از سیاستمداران آمریکایی از هر دو حزب نمی توانند در شرایط کنونی درصد موفقیت عملیات نظامی زمینی در سوریه را تخمین بزنند و درست به همین دلیل وارد ماجراجویی نخواهند شد که نتیجه آن برای همه نامشخص است.
 
 
 
این پایگاه لبنانی در ادامه تصریح می کند: اما در زمینه موافقت شورای امنیت سازمان ملل با تصمیم رژیم سعودی باید گفت که با وجود چین و روسیه، هیچگاه چنین تصمیمی در شورای امنیت اتخاذ نخواهد شد و کاملا طبیعی است که با توجه به مواضعی که روسیه و چین طی سال های گذشته در قبال سوریه و بحران آن اتخاذ کرده اند، با استفاده از حق وتو از هرگونه عملیات نظامی زمینی در سوریه جلوگیری کنند.
 
النشره ادامه می دهد: به نظر نمی رسد که عربستان سعودی در حال حاضر قصد داشته باشد تصمیم خود را در ابعاد گسترده عملیاتی سازد، چراکه این رژیم هم اکنون در باتلاق یمن خود را غرق شده می بیند و هیچیک از اهدافی که برای خود ترسیم کرده بود را در این کشور به دست نیاورده است. نظامیان این رژیم در مرزهای یمن با ارتش و نیروهای مردمی درگیر هستند و جنگنده های آن نیز بی وقفه بر سَر مردم بی دفاع این کشور بمب می ریزند، بنابراین به نظر نمی رسد که عربستان سعودی تمایل داشته باشد و یا حتی ـ قادر باشد ـ در دو جبهه به صورت همزمان مشغول نبرد شود. نکته دیگر در این زمینه اینکه در حال حاضر بخشی دیگر از نیروهای امنیتی رژیم سعودی هم برای حمایت از رژیم آل خلیفه در برابر تظاهرات مردمی در بحرین به سر می برند.
 
این پایگاه در ادامه گزارش خود آورده است: بدون شک، رژیم سعودی نمی تواند در ترسیم معادلات آینده در خصوص سوریه دو کشور تأثیرگذار و اساسی یعنی ایران و روسیه را نادیده بگیرد. روسیه با قدرت در سوریه حضور دارد و جنگنده های ارتش این کشور بی وقفه بر تروریست های تکفیری می تازند. از زمان دخالت نظامی روسیه در سوریه نیز ضربات سهمگینی بر پیکره تکفیری ها وارد شده است. بنابراین، هرگونه دخالت نظامی زمینی عربستان سعودی در سوریه بدون دستیابی به موافقت روسیه می تواند اقدام مقابله به مثل مسکو را به دنبال داشته باشد. این بدان معناست که اقدام نظامی زمینی عربستان در سوریه ممکن است به بروز تنش نه تنها در ابعاد منطقه ای که در ابعاد جهانی نیز منجر شود. از سوی دیگر، حمایت های ایران از دولت دمشق طی سال های گذشته نه تنها کاهش نیافته بلکه شاهد افزایش نیز بوده است. بدین ترتیب عبور رژیم سعودی از خطوط قرمز در خصوص سوریه می تواند منطقه را وارد مرحله ای از خشونت و درگیری کند که حد و مرز آن غیرقابل تشخیص است.
 
پایگاه النشره همچنین عنوان کرده است: در شرایط کنونی عربستان سعودی به عنوان حامی مالی و تسلیحاتی اصلی تروریست های تکفیری داعش نه تنها در منطقه بلکه در جهان محسوب می شود. بعید نیست که رژیم سعودی برای رهایی از ننگی که بر پیشانی آنها حک شده است، پروژه مبارزه با داعش از طریق عملیات نظامی در سوریه را مطرح کرده باشند. در هر صورت کارشناسان برجسته سیاسی بر این باورند که سعودیها تنها به منظور تحقق اهداف سیاسی خود دست به چنین تهدیدی زده اند و عملیاتی شدن آن بعید به نظر می رسد.
 
در پایان گزارش این پایگاه لبنانی نیز آمده است: بدون شک تحولات میدانی اخیر در سوریه و پیشروی های گسترده ارتش این کشور در بسیاری از مناطق استان «حلب» به ویژه تسلط کامل بر شهرک های شیعه نشین «نبل» و «الزهرا» نقش بسزایی در مطرح شدن تصمیم ریاض برای حمله زمینی به سوریه داشته است. هدف ریاض از عملیاتی کردن این تصمیم، مقابله با عملیات هوایی روسیه در سوریه، کاهش دستاوردهای محور مقاومت در این کشور و حفظ دستاوردهای گروه های معارض تحت حمایت خود خواهد بود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: