جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 17 بهمن 1394     
طرح سرویس‌های جاسوسی ترکیه لو رفت

خبرگزاری تسنیم: خبرنگار المیادین در ژنو از تشدید اقدامات امنیتی در مراکز استقرار و شخصیت‌های سوریه که همچنان در ژنو مستقر هستند خبر داد.
 
در همین راستا روزنامه السفیر لبنان نیز گزارش داد که احتمالاً سرویس‌های امنیتی ترکیه به دنبال ترور دو تن از مخالفان سوریه در ژنو در جریان کنفرانسی بودند که از دو روز پیش متوقف شد. دیدار عمومی "قدری جمیل" یکی از مخالفان دولت سوریه با استفان دی مستورا میانجی بین‌المللی که چهار روز پیش برگزار شد، قرار نبود این صورت به پایان برسد. اما یک دیپلمات سوییسی به قدری جمیل دبیر کل حزب اراده مردمی نزدیک شده و مطالبی را در گوشه وی زمزمه کرد. این اتفاق در جریان نشست تعدادی از اعضای گروه‌های لائیک و دموکرات با میانجی بین‌المللی روی داد که فقط نیم ساعت قبل در سالن دهم کاخ سازمان ملل متحد در ژنو آغاز شده بود.
 
در همین راستا دی مستورا سر خود را تکان داد و موافقت خود را با ترک سالن از سوی جمیل اعلام کرد، وی حتی به جمیل نگفت که معاونش خبر داده که احتمالا زندگیش در سوئیس به خطر افتاده است. هنگامی که قدری جمیل نشست مذکور را ترک کرد ، تحت حمایت امنیتی سالن‌های بزرگ و طولانی کاخ سازمان ملل را طی کرد. وی البته از فرصت گفت‌وگو با خبرنگاران و رسانه‌ها نیز استفاده کرد و بعد از آن به همراه تیم امنیتی به سمت فرودگاه حرکت کرد. در حالی که در ساعت 9 شب، این مخالف دولت سوریه در فرودگاه بود تا به مقر اقامت کنونی خود در مسکو منتقل شود، رندی قسیس رئیس جنبش جامعه کثرت گرا گزارش‌های امنیتی از تحت تهدید واقع شدن خود دریافت کرد. وی نیز منتظر بود که از طریق فرودگاه ژنو را ترک کند.
 
همچنین سلیم خیر یک عضو دیگری از این هیئت نیز اعلام کرد که مقامات سوئیسی ابلاغ کرده اند که  زندگی آنها در معرض تهدید قرار دارد. پلیس اقدام به تفتیش هتل مقر اقامت آنها کرده و تدابیر امنیتی و نگهبانی از ورودی‌های هتل را تقویت کرد. آنها همچنین از اعضای هیئت خواستند تا در سریع‌ترین زمان ممکن ژنو را ترک کنند. مقامات سوییس از تمامی اعضای هیئت مخالفان سوریه ، شامل مخالفان سیاسی، مدنی و زنان خواستند تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به ترک اراضی سوئیس اقدام کنند. برخی از اعضای هیئت‌ها گزارش می‌دهند که  پلیس، حفاظت از مراکز استقرار این افراد را تشدید کرده است.
 
منابع مطلع اعلام کردند که سرویس‌های امنیتی روسیه اطلاعاتی را به دست آوردند که نشان می‌دهد سرویس‌های جاسوسی ترکیه به دنبال هدف قرار دادن مخالفان سوری نزدیک به مسکو هستند. آنها این گزارش‌ها و ارزیابی‌های امنیتی را به طرف سوئیسی ابلاغ کردند. در همین راستا قدری جمیل از زمان ورود به ژنو تحت تدابیر ویژه امنیتی قرار داشت  اما هشدارهای جدید روسیه در مورد افزایش این تهدیدها باعث شد که نشست وی با دی مستورا نیمه ‌کاره رها شده و او سریعاً به مسکو باز گردد.
 
اگر اطلاعات مربوط به این تهدیدها درست باشد، به نظر می‌رسد مرحله جدیدی از تقابل امنیتی ترکیه و روسیه، بعد از ضرباتی که حضور  مسکو در سوریه به ترک ها وارد کرده، در راه باشد. سرویس‌های امنیتی ترکیه شبکه قوی در اروپا دارند و به دنبال نفوذ در میان اقلیت‌های کُرد و ترور فعالان نزدیک به حزب کارگران کردستان هستند. در همین راستا بود که چهار سال پیش  یکی از مزدوران سرویس‌های جاسوسی ترکیه در پاریس متهم به قتل دو فعال برجسته کُرد شد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: