جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 12 بهمن 1394     
امضای تفاهم نامه علم و فناوری میان ایران و عراق

 

به گزارش پایگاه خبری آی تی اس ان :در دیدار سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و حسین ابراهیم صالح الشهرستانی، وزیر علوم و فناوری عراق در خصوص همکاری های مشترک علمی و فناوری بحث و تبادل نظر شد.

ستاری، با اشاره به ظرفیت علم و فناوری ایران در توسعه تعامل علمی و فناوری در سطح بین المللی، گفت: تا ۱۰ سال گذشته بیش از ۸۰ درصد بودجه کشورمان از محل درآمدهای نفتی تامین می شد، اما اکنون سهم درآمدهای نفتی در بودجه کشور به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یافته است که به ما می آموزد با تکیه بر توانمندی های انسانی، درآمدهای کشور را از راه هایی غیر از تکیه بر منابع زیرزمینی، از طریق دریافت مالیات، شرکت های دانش بنیان و فروش فناوری تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از شرکت های بزرگ منطقه، به خصوص در زمینه فناوری های نوین همچون زیست فناوری، ایرانی هستند، گفت: آمادگی همکاری کامل داریم تا بر مبنای ایجاد کارگروه مشترک و تامین سرمایه صندوق سرمایه گذاری مشترک، روابط فناورانه ایران و عراق را گسترش دهیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به ظرفیت های گسترده همکاری دوجانبه در حوزه های علمی و فناوری، آمادگی دو کشور برای گسترش این تعامل را یادآور شد و افزود: زمینه این همکاری به خصوص در حوزه فناوری های راهبردی و نوین همچون زیست فناوری، پزشکی، سلول های بنیادی، هوافضا در هر دو طرف برای گسترش تعامل و همکاری وجود دارد.

** لزوم فراهم کردن زمینه تعامل علمی و فناوری دانشمندان

ستاری با اشاره به اختصاص سهم قابل توجهی از بودجه به رشد، توسعه و فعالیت بیش از ۲هزار شرکت دانش بنیان، این حوزه را زمینه ساز همکاری با عراق برشمرد و افزود: برای نخستین بار در کشور، بودجه پژوهش به میزان یک درصد از سرانه تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد و به این ترتیب بودجه پژوهشی کشور، رشدی چند برابری را در سال آینده تجربه خواهد کرد.

وی با اشاره به آمادگی ایران در حمایت از فروش تجهیزات آزمایشگاهی به عراق عنوان کرد: در حوزه همکاری های پژوهشی تفاهم نامه خوبی با چین منعقد شده است که می تواند الگوی مناسبی برای گسترش همکاری های علمی و پژوهشی ایران و عراق نیز باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، با اشاره به اینکه بر مبنای این تفاهم نامه همکاری مشترک و ظرفیت های بالقوه تعامل علمی و فناوری ایران و عراق شکوفا خواهد شد، ادامه داد: از توانمندی های بین دو کشور در قالب برگزاری کارگاه های آموزشی، تعامل فناوران و برگزاری نمایشگاه های تخصصی استقبال می کنیم.

ستاری با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان به عنوان اقتصادی که اساس آن دانش و نوآوری و تکیه بر خلاقیت و توانمندی نیروی انسانی است، می تواند زمینه ساز پیشرفت و توسعه کشورها باشد، گفت: دولت ها وظیفه دارند تا بستر و پل ارتباطی میان فناوران و شرکت های دانش بنیان دو طرف را فراهم کنند که تامین سرمایه و حمایت های مالی، یکی از همین زمینه ها است که می توانیم در چارچوب تفاهم نامه و با ایجاد صندوق مشترک این زمینه را فراهم کنیم.

** آمادگی کامل عراق در تعامل های علمی و فناوری

وزیر علوم و فناوری عراق با بیان اینکه دوران تحریم، فرصت خوبی را برای بروز توانمندی ها و پیشرفت های ایران در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری فراهم آورد، به زمینه های گسترده همکاری دو کشور بر مبنای توانمندی ها و ظرفیت های علمی و فناورانه اشاره کرد و گفت: صمیمیت و ارتباط بسیار خوبی بین دو کشور وجود دارد که می تواند زمینه همکاری ها و تعاملات گسترده علمی و فناوری در سطح عالی را فراهم کند.

الشهرستانی، بر ضرورت رفع خلاء ارتباط با نخبگان و دانشمندان خارج از کشور برای هر دو طرف تاکید کرد و افزود: مسئولیت مشترک دو کشور، ایجاد ارتباط و تعامل با این افراد است تا از این راه بتوانیم از توانمندی های آنان در زمینه های علمی، پژوهشی و فناوری بهره مند شویم.

وی، توانمندی ایران در حوزه فناوری های نانو را هم سطح استانداردهای جهانی ارزیابی و با اشاره به اینکه عراق بازار بسیار خوبی برای محصولات فناورانه ایرانی است، تصریح کرد: از طریق برگزاری یک کارگاه آموزشی مشترک و گردهم آوردن افراد متخصص در حوزه های گوناگون علمی و فناوری، می توان دستاوردهای دو کشور را معرفی کرد.

الشهرستانی، با اشاره به آمادگی کامل عراق در برگزاری نمایشگاهی دائمی از توانمندی های فناورانه ایران گفت: این توانمندی ها با دعوت از مسئولین و نهادهای عراقی به آنان معرفی می شود.

** آمادگی توسعه بستر آزمایشگاهی ایران و عراق

محمود شیخ زین الدین، معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران با اشاره به برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران گفت: بخشی از هزینه خرید تجهیزات آزمایشگاهی ارائه شده در این نمایشگاه، توسط معاونت علمی و فناوری تقبل می شود و آمادگی داریم در دوره پنجم این نمایشگاه، میزبان هیاتی از کشور عراق باشیم.

شیخ زین الدین همچنین ضمن اشاره به رکورد قابل توجه مقالات قابل ارجاع که از تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران استفاده کرده اند، به جایزه علامه طباطبایی به عنوان یکی دیگر از زمینه های تعامل دانشمندان و پژوهشگران دو کشور اشاره کرد و افزود: اگر مشابه چنین سازوکاری در عراق وجود داشته باشد، زمینه تعامل دو کشور بر این پایه فراهم خواهد شد.https://telegram.me/itsn_ir

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: