جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 12 بهمن 1394     
محافظت ازباغها،خداحافظي با معادن شن و ماسه

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،اعضاي كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران بازديدي نيم روزه ای را از منطقه 18 داشتند.

رحمت الله حافظي رئيس ومحمد حقاني عضو كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران به همراه وحيد نوروزي شهردارمنطقه 18،معاونان و اعضاي شوراياري ازنقاط مختلف اين منطقه در جنوب غرب تهران بازديد كردند.

آنها پس از اين بازديد در يك نشست مشترک، به بررسي آخرين وضعيت منطقه 18 در حوزه سلامت، محيط زيست و خدمات شهري پرداختند تا ديدگاه هاي خود را درباره اين بازديد ارائه دهند.

 حافظي در اين نشست ضمن قدرداني از تلاش هاي مجدانه مديريت شهري در منطقه 18 در حوزه سلامت و محيط زيست اظهار كرد: حضور آقاي نوروزي به عنوان شهردار منطقه كه ديدگاه كاملا محيط زيستي دارد يك غنيمت براي مديريت شهري به شمار مي رود. وي كه كارشناس محيط زيست است اهداف اين حوزه را در جنوب غرب تهران پيگيري مي كند و از اين بابت جاي خوشحالي دارد.

 این مقام مسئول بازديد صورت گرفته از نقاط مختلف منطقه 18 را مثبت ارزيابي كرد و گفت: مسائل و مشكلاتي در اين منطقه وجود دارد كه به 3 بخش مختلف تقسيم مي شود. بخشي از اين مسائل در خود منطقه قابل حل است، بخشي از اين مشكلات نيز توسط اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران مطرح و پيگيري خواهد شد و بخشي ديگر حتي از حوزه اختيار اين دو هم خارج است. با اين حال، اگر همياري ميان شهرداري، اعضاي شوراياري و شوراي اسلامي شهر تهران وجود داشته باشد با هم افزايي به وجود آمده مي توان بخش قابل توجهي از مسائل را حل كرد.

رئيس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران در اين نشست به موضوع معادن شن و ماسه پرداخت و خاطرنشان كرد: تاكنون شهرداري منطقه 18 و همين طور شوراي اسلامي شهر تهران در زمينه تعطيلي اين مراكز آلاينده تلاشهاي زيادي نشان داده كه برخي از اين تلاش ها هم به ثمر نشسته است. اما بخشي از اين كارخانه هاي شن وماسه همچنان به شكل غيرقانوني به فعاليت خودشان ادامه مي دهند كه جاي نگراني دارد.

 حافظي با اشاره به بررسي و تعيين تكليف بودجه سال آينده در شوراي اسلامي شهر تهران اظهار اميدواري كرد كه منابع مالي مناسبي براي پيشبرد اهداف مديريت شهري در اختيار منطقه 18 قرار بگيرد.

 حقاني، عضو كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران نيز در اين نشست به ظرفيت هاي بالاي محيط زيستي در منطقه 18 اشاره كرد و گفت: مديران شهري بايد در طرح ها و برنامه هايشان اين ظرفيت بسيار بالا را در نظر بگيرند. وجود باغ ها و مزارع كشاورزي از جمله اين ظرفيت هاست و خوشحاليم كه مي شنويم برنامه اي براي حفاظت اين باغ ها و شناسنامه دار شدن آنها توسط شهرداري منطقه 18 انجام شده است. متاسفانه طي سال هاي اخير و به دليل كسب درآمدهاي غيرپايدار بخش قابل توجهي از اين باغ ها و مزارع كشاورزي از بين رفته و  فضاي سبز ما در حال نابودي است.

 اين عضو شورا وجود نقاطي مانندتقي آباد رايكي از معضلات مهم شهرتهران دانست و خاطرنشان كرد: در اين محله، غرفه هاي غيرقانوني تفكيك زباله وجوود دارد كه اين خودش يك بحران زيست محيطي مي تواند به همراه داشته باشد. ما بايد يك تصميم عاجل براي اين نقطه از شهر بگيريم، چرا كه تفكيك زباله در يك فضاي استاندارد در كهريزك بايد انجام شود.

 پیش از سخنان این دو عضو شورای اسلامی شهر تهران، نوروزی شهردار منطقه 18 گزارش عملکرد دو ساله خود در خصوص وضعیت منطقه در حوزه سلامت، محیط زیست و خدمات شهری را قرائت کرد.

 وی در خصوص شرایط کنونی منطقه 18 گفت: این منطقه با وسعت 80 کیلومتری و جمعیت 411 هزار نفری از 7 ناحیه و 18 محله تشکیل شده است. سرانه فضای سبز پیش از ورود بنده به این منطقه حدود 14 متر مربع بود، اما هم اکنون به حدود 18 متر مربع رسیده است. ما در حال حاضر 85 بوستان در سطح منطقه داریم و عملیات احداث 10 بوستان نیز در دست اجراست که به زودی به بهره برداری خواهند رسید. 31 حلقه چاه آب خام و 3 کلینیک گل و گیاه از دیگر امکانات منطقه ما به شمار می رود.

 شهردار منطقه 18 ظرفیت تولید زباله خشک در سطح منطقه را بالا دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون میزان جمع آوری زباله ما 340 است که به ازای هر شهروند 680 گرم تعریف می شود. ما برای جمع آوری زباله ها از 2100 مخزن و 113 خودروی مکانیزه و غیرمکانیزه استفاده می کنیم. در حال حاضر، تولید زباله خشک در منطقه 18 بیش از 58 تن است، اما بر اساس برآوردها این ظرفیت را داریم تا این آمار را به 72 تن برسانیم. به همین منظور کارگاه های آموزشی و برنامه های فرهنگی متعددی در سطح منطقه به اجرا درآمده تا شهروندان با مفهوم تفکیک زباله در مبدا و جداسازی زباله تر وخشک بیشتر آشنا شوند.

 وی از تلاش های مستمر شهرداری منطقه برای به تعطیلی کشاندن صنایع و معادن آلاینده طی دو سال اخیر خبر داد و تصریح کرد: در همان روزهای نخست ورودم به منطقه 18 و باتعاملاتی که با مالک کارخانه ایرفو داشتیم، این واحد آلاینده برای همیشه تعطیل شد. همچنین اقدامات مؤثری برای به تعطیلی کشاندن معادن شن و ماسه داشتیم و موفق شدیم تا جلوی فعالیت دو معدن بزرگ رابگیریم.اماعلیرغم پیگیریهای شبانه روزی بنده و همکارانم طی دو سال اخیر، یکی از معادن همچنان به صورت غیرقانونی به فعالیت خود ادامه می دهد. ضمن اینکه با تدابیر صورت گرفته جلوی تخلیه نخاله را در این نقطه از شهر گرفته ایم.

 نوروزی وضعیت میدان های میوه و تره بار را مطلوب عنوان کرد و گفت: منطقه 18 دارای 10میدان میوه وتره بار است. بازار میوه و تره بار محله تولیددارو نیز طی یک سال گذشته به بهره برداری رسیده و مورد استقبال شهروندان واقع شده است. همچنین منطقه 18 دارای 5 ایستگاه آتش نشانی است و عملیات ساخت 2 ایستگاه جدید نیز در حال اجرا است.

 این مسئول شهری افتتاح بوستان های مادر، سهند، امام علی (ع) و بوستان تخصصی کودک را از دستاوردهای بزرگ منطقه 18 طی ماه های اخیر دانست و یادآور شد: طی طرح بسیار گسترده ای که برای منطقه 18 تعریف شده، وضعیت سرانه فضای سبز در ماه های اخیر به شکل مطلوبی افزایش یافته است. علاوه بر این، طرح ایجاد فضای سبز در حاشیه بزرگراه مهم آزادگان نیز در دستور کار قرار گرفت و 60 هکتار فضای سبز آن به بهره برداری رسید. در توسعه فضای سبز حاشیه بزرگراه آزادگان به هیچ وجه از چمن استفاده نشده و تلاشمان این بوده که سراغ کاشت درختچه هایی برویم که نگهداری آنها سهولت بیشتری دارد و میزان تولید اکسیژن شان هم قابل توجه است. همچنین در حاشیه بزرگراه آزادگان 60 هزار عدد گلجای بتنی جانمایی شد تا علاوه بر ایجاد محلی برای کاشت گل و گیاهان بومی و هم سطح سازی دیواره، زیبایی خاصی به حاشیه این معبر مهم بدهد. باید تاکید کنم که آبیاری تمام فضای سبز حاشیه بزرگراه آزادگان در محدوده منطقه 18 به وسیله آبیاری قطره ای انجام می شود و شیوه آبیاری سنتی توسط تانکرها به دلیل ایجاد خطر و یا احتمال بروز تصادف ها حذف شده است.

شهردار منطقه 18 در این جلسه از شناسنامه دار شدن باغ های این منطقه در جهت نگهداری جدی تر آنها خبر داد و خاطرنشان کرد: طی ماه های اخیر وضعیت تمام باغ ها در نواحی هفت گانه شناسایی و احصاءشده است. ما وضعیت کنونی باغ ها را به سه حالت مطلوب، نیمه مطلوب و بحرانی تقسیم کرده ایم و برای مالکان دو وضعیت نیمه مطلوب و بحرانی اخطارهایی فرستادیم. ضمن اینکه با رعایت مسائل قانونی،تلاش کردیم تا از خشک شدن درختان باغهایی که وضعیت بحرانی دارند جلوگیری کنیم.هم اکنون نیز هرباغ دارای شناسنامه جداگانه و کاملا" مشخص است وقصد داریم این طرح رادرباره زمینهای کشاورزی نیز پیاده کنیم تا آنها هم از گزند نابودی حفظ شوند.

 نوروزی کاهش مصرف نمک ستادهای برف روبی رایکی ازاقدامات موثر در حفظ محیط زیست دانست و تصریح کرد: در سال 92 میزان خرید نمک ما 1500 تن بود که این آماردرسال 93 به میزان 1000تن رسید. امسال موفق شدیم میزان خرید نمک خود را به 300 تن کاهش دهیم.

شهردار منطقه 18 ساماندهی و کنترل وضعیت سدمعبردرمیدان سروری را یکی ازطرحهای موفق مدیریت شهری در این نقطه از شهر دانست و گفت: از ترافیک سنگین پاسگاه نعمت آبادبه عنوان یکی از معضلات بزرگ پایتخت یاد می شد. عامل آن هم وجود بارفروش های کنار خیابان بود که با تجاوزبه حریم معبر،باعث ایجادترافیک سنگین عصرگاهی می شدند. وجود یک گاراژ قدیمی نیز باعث عدم احداث کندرو دراین معبر شده و به همین دلیل جلساتی با مالک این گاراژ برگزار شده است. همچنین یک سال گذشته 243 وانت بار که عامل سدمعبر بوده اند نیز به پارکینگ منقل شده اند.

 نوروزی همچنین از طرح ساماندهی وانت بارها به عنوان یکی از مهمترین عوامل ایجاد سدمعبر در سطح منطقه خبر داد و یادآور شد: در طرح استقبال از بهار قصد داریم تا وانت بارفروش های بومی را شناسایی کرده و آنها را به یک مکان مشخص بفرستیم. ضمن اینکه با همکاری پلیس راهور قصد داریم با اشخاصی که خودرویشان را در محدوده پیاده راه ها پارک می کنند برخورد جدی داشته باشیم. این محدوده ویژه عابران پیاده است و گاه شاهد آن هستیم که توسط بنگاه های فروش خودرو و یا دیگران اشغال می شود. به دلیل نزدیک شدن به فصل بهار و افزایش تردد شهروندان لازم است تا فضای کامل پیاده راه در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: